خداداده: ارتباط مسجد و دانشگاه باید تقویت شود/کرمی: مشکلات ما از زمانی شروع شد که از مسجد دور شدیم

خداداده: ارتباط مسجد و دانشگاه باید تقویت شود/کرمی: مشکلات ما از زمانی شروع شد که از مسجد دور شدیم

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱
تقویت ارتباط مسجد و دانشگاه، بررسی مشکلاتی که با دوری از مسجد رخ داده‌است، برگزاری پنج‌هزار وعده نمازجماعت در دانشگاه‌ها و نقش بچه‌های مسجد در دفع فتنه‌ها از مباحث مطرح‌شده در هم‌اندیشی دانشجویان عضو کانون‌های مساجد کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی دانشجویان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با رئیس ستاد هماهنگی این کانون ها صبح امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذر ماه) همزمان با روز دانشجو در ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

گزارش تصویری این هم‌اندیشی را اینجا ببینید.

 

 

 

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کمالالدین خداداده» در این هم‌اندیشی، اظهار کرد: در چند سال اخیر در روز دانشجو رسم بر این بود که مسئولان در دانشگاه ها حضور می یافتند و دانشگاهیان پیرامون مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطالبات خود را مطرح می کردند، این اقدام آثار و برکات بسیار دارد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: اینکه مسئولان کانون‌های مساجد نیز در دانشگاه ها حضور بیابند، کار مهمی است که باید اتفاق بیفتد.

 

 

 

 

وی افزود: اگر پیوند دانشگاه و مسجد در عرصه تربیت مربی اتفاق بیفتد، شاهد تحول در عرصه تربیتی کشور می شویم. امروز کانون های فرهنگی هنری موفقی در کشور داریم که دانشجویان نخبه در آنها فعال هستند و نسبت به دیگران در ابعاد علمی، اخلاقی و اجتماعی احساس مسئولیت اجتماعی دارند.

 

 

 

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: امروزه طرح هایی مانند «یاوران امین» و «یاوران موعود» با حضور دانشجویان در فضایی خارج از دانشگاه اجرا می شود که موجب ارتباط و پیوند قشر دانشجو با دیگران شده است؛ این طرح ها باید استمرار و گسترش یابند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز امیدواری کرد: برگزاری هم‌اندیشی دانشجویان عضو کانون های مساجد موجب پیوند آنها با مسجد در حوزه گفتمان فرهنگی کشور شود.

 

وی به دستاورد ارتباط مسجد با دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای این اقدام ایجاد کانون های فرهنگی هنری در دانشگاه ها و امکان استفاده از فضای مسجد و دانشگاه برای تربیت مربی است.

 

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه امروز کانون های مساجد در عرصه فرهنگی کشور نقش آفرین هستند، گفت: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که برخی شرکت در جشنواره های فرهنگی را تحریم کردند. این نگاه، خائنانه است، اگر شرکت در جشنواره های فرهنگی را تحریم کنند، بچه های مسجد سنگرها را تحویل می گیرند و مجاهدانه کارها را پیش می برند.

 

وی بر لزوم ارتباط دانشگاه با صنعت و علم تاکید کرد و گفت: کشور ما در عرصه های علمی و بهداشتی در دنیا رتبه هایی خوبی کسب کرده است و در عرصه فرهنگ نیز می توانیم بدرخشیم.

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین خداداده بر لزوم ارتباط دانشگاه و مراکز فرهنگی تاکید کرد و افزود: این ارتباط می تواند برخی از معضلات جامعه را حل کند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: هر جا که هستیم باید دِین خودمان را مشخص و ادا کنیم، در این صورت است که بسیاری از گرفتاری ها حل می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده تاکید کرد: برخی معتقدند تربیت نیرو برای حاکمیت، در مسجد اتفاق می افتد و برخی نیز اعتقاد دارند این موضوع در هیئت یا مدرسه محقق می شود. مسجد بهترین مکان برای تربیت توحیدی است اگر مکان دیگری وجود داشت، خدا آن را ارائه می کرد.

 

وی بر لزوم احیای کارکردهای مساجد تاکید و خاطرنشان کرد: امام جماعت و روحانی باید بین مسجد و دانشگاه ارتباط برقرار کند تا از این طریق دانشجویان به مسجد جذب شوند؛ در این میان کانون های فرهنگی هنری نیز نقش مهمی در جذابیت مساجد دارند.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام «سعید کرمی» نیز در این نشست با اشاره به اهمیت روز دانشجو گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری روز دانشجو روز استکبارستیزی و روز دانشجوی ضد آمریکا است و روز دانشجو سمبل مبارزه با استکبار برای آزادی خواهی، استقلال طلبی و نفی سلطه دیگران در سرنوشت کشور است.

 

 

 

 

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اتفاقات اخیر و اغتشاشات در کشور، اظهار کرد: آنچه که اتفاق افتاد، اقدام مذبوحانه دشمنان برای به چالش کشیدن انقلاب اسلامی بوده است.

 

وی ابراز کرد: دشمن درصدد بود که با همراه کردن مردم انقلاب اسلامی را به چالش بکشد، اما خوشبختانه آنها در برنامه های خود ناکام ماندند؛ همان گونه که در ۴۳ سال اخیر آنها در برنامه ها و نقشه هایشان برای کشور دچار ناکامی شدند.

 

وی با بیان اینکه همه ما به مشکلات کشور علم داریم، ابراز کرد: ناکارآمدی های گذشته امروز کام مردم را تلخ کرده است و این مشکلات حاصل تفکرات غلطی بود که بیشترین گرایش را به غرب داشته اند و امروز حاصل آن اقدامات را در کف میدان مشاهده می کنیم.

 

حجت الاسلام کرمی افزود: ما از ابتدای سال به مسئولان هشدار دادیم که دشمن تلاش دارد فضای کشور به ویژه فضای دانشگاهی را به چالش بکشاند، اما امروز می بینیم که بعد از آن کشته سازی ها و جنگ روانی و صدور قطعنامه و اجماع علیه امنیت کشورمان، مردم به ویژه دانشگاهیان با هوشیاری نقشه های آنها را ناکام گذاشتند.

 

 

 

 

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: مشکلات اجتماعی زمانی شروع شد که ما از مسجد فاصله گرفتیم زیرا اساس تربیت دینی از مساجد آغاز می شود و باید امروز تلاش کنیم نسل نوجوان و جوان را با مسجد پیوند دهیم.

 

وی با اشاره به فعالیت سه هزار امام جماعت در دانشگاه ها، گفت: پنج هزار وعده نماز جماعت در دانشگاه ها برگزار می شود که خوشبختانه با استقبال دانشگاهیان روبرو است. دشمنان تلاش می کنند که فضاهای دانشگاهی را آن گونه که خودشان می خواهند نشان دهند،اما حضور دانشجویان در فعالیت های مذهبی و نمازهای جماعت دانشگاه ها واقعیت فضاهای دانشگاهی را بیان می کند.

 

حجت الاسلام کرمی با اشاره به شرکت دانشجویان در فعالیت های جهادی، تاکید کرد: این اردوهای جهادی علاوه بر اینکه برای جامعه مفید است، نشان می دهد هر قدر برای چنین جریان هایی بسترسازی کنیم جامعه برکات مثبت آن را به ویژ] در بعد تربیتی درک می کند.

 

وی بر لزوم تعریف نقشه راه برای توانمندسازی کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد و گفت: اجرای برنامه های مشترک میان دانشجویان با کانون های فرهنگی هنری باید دنبال شود.

 

 

 

وی در ادامه به تعبیر یکی از کارشناسان شبکه های معاند در مورد موفقیت امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به تعبیر این کارشناس شبکه روحانیون در مساجد عامل موفقیت و فراگیری انقلاب اسلامی بوده اند.

 

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار مسجد در کشور گفت: انقلاب را همین مساجد رقم زده اند و دیدیم که در دوران دفاع مقدس مساجد پشتیبان جبهه ها، ضمن اینکه ۹۸ درصد از شهدای جنگ تحمیلی از بچه های تربیت شده مسجد بودند؛ اینها نقش انسان‌ساز مسجد را ثابت می کند.

 

وی با طرح این سوال که ما به عنوان متولی در حوزه مسجد باید بدانیم که از شبکه مساجد چقدر استفاده و برای کارآمدی آنها چه کرده ایم، گفت: تلاش های بسیاری در این زمینه صورت گرفته، اما کافی نیست.

 

در ادامه این هم اندیشی، دانشجویان عضو کانون های مساجد به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند؛ لزوم توجه به تربیت دینی مسجد نسل آینده از دوره دانش آموزی، ضرورت ارتباط دانشجویان با مدارس و فراهم کردن فرصت حضور دانشجویان در مدارس برای برگزاری کلاس ها و دورها از مطالبات آنها در این هم‌اندیشی بود.

 

 

گفتنی است، در پایان این هم اندیشی به مناسبت روز دانشجو دانشجویان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

 

 

 

پایان پیام/ 40