مسجد باید محور حکمرانی محلی شود/ راه‌اندازی مرکز داوری هدایت با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

مسجد باید محور حکمرانی محلی شود/ راه‌اندازی مرکز داوری هدایت با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام میرمحمدیان مسجد را مرکز حکمرانی محلی دانست و گفت: هدف از تأسیس مرکز داوری هدایت ارائه خدمات حاکمیت در ساختار مسجد و با محوریت امام و مسجد است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان در افتتاحیه همایش تخصصی امامان صلح و سازش کشور، گفت: دغدغه ما در بنیاد هدایت مسئله داوری نیست، بلکه دغدغه امامت و مسجد است؛ داوری یکی از خدماتی است که قرار است به رونق بخشی به مسجد و تثبیت جایگاه امامت کمک کند.

 

مدیر عامل بنیاد هدایت تصریح کرد: ساختار حاکمیتی ما بر اساس مدل های نوین و دیوانسالارانه طراحی شده و این ساختار مشکلات فراوانی دارد و در دنیا نیز این مسئله مطرح است که حکمرانی محلی می تواند بسیار مؤثر باشد.

 

وی ادامه داد: مسجد هر محله باید مرکز حکمرانی آن محله باشد و اگر بتوانیم مسجدها را محور حکمرانی محلی کنیم حتما برکات فراوانی خواهد داشت.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان افزود: در این فرآیند، مسئله مهمی که در تدوین سند ملی مسجد هم به آن توجه داشتیم، این است که دولت و حاکمیت مجموعه ای از خدمات را به مردم ارائه می دهد،از حوزه مددکاری تا حوزه خدمات شهری و خدمات حمایتی؛ ما اگر بتوانیم این خدمات را از طریق مساجد و با محوریت امامان به مردم برسانیم، یک حکمرانی محلی شکل می‌گیرد و جایگاه امام و محوریت مسجد نیز تثبیت می شود.

 

مدیرعامل بنیاد هدایت هدف از تأسیس مرکز داوری هدایت را ایجاد ساختاری مسجد محور دانست و ابراز داشت: تجربه ایجاد سازمان داوری این نیست که ما می خواهیم پرونده های قوه قضاییه را کم کنیم، بلکه به دنبال تجربه ارائه خدمات از طریق حاکمیت با محوریت مساجد هستیم.

 

وی با اشاره به اهمیت فعالیت امامان صلح و سازش گفت: شما تجربیات خوبی در این زمینه دارید که می تواند به کمک کند و هم اینکه شما جنبه پیشران در این عملیات دارید و مساجد متعددی در ادامه از تجربیات شما استفاده خواهند کرد.

 

حجت الاسلام میرمحمدیان در پایان خاطرنشان کرد: هنر ما صلح دادن و پیوند روابط خانوادگی است و با ارجاع داوری به مسجد می توانید در این زمینه و در اصلاح مشکلات قدم بردارید و این خیلی مهم است که بتوانیم از اختلافات جلوگیری کنیم و در کاهش طلاق و آسیب های اجتماعی قدم برداریم؛ ما می خواهیم با بهره گیری از نورانیت مسجد در اصلاح جامعه، گام برداریم.

 

گفتنی است، نخستین همایش تخصصی امامان صلح و سازش کشور ۲۴ و ۲۵ آذرماه به میزبانی قم در حال برگزاری است.

پایان پیام/ 9