فعالیت شوراهای حل اختلاف در مساجد یکی از راه های جذب مردم به مساجد است

فعالیت شوراهای حل اختلاف در مساجد یکی از راه های جذب مردم به مساجد است

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱
حجت الاسلام توانی، فعالیت شوراهای حل اختلاف در مساجد را یکی از راه های جذب مردم به مساجد دانست و گفت: تشکیل هیئت های حل اختلاف در مساجد با محوریت امام جماعت منجر به اتفاق ها و در برخی موارد صلح و سازش شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، حجت الاسلام مصطفی توانی، امروز دوشنبه (28 آذر) در جلسه امضای تفاهم نامه با حضور حجت الاسلام حسین امیدی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس و مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، فعالیت شوراهای حل اختلاف در مساجد را یکی از راه های جذب مردم به مساجد دانست و گفت: تشکیل هیئت های حل اختلاف در مساجد با محوریت امام جماعت، اعضای هیئت امنا و دیگر فعالان مسجد با حضور طرفین دعاوی می تواند با توجه به فضای معنوی که حاکم است، منجر به اتفاق ها و در برخی موارد صلح و سازش شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس اشاره به فعالیت 300 شورای حل اختلاف در مساجد استان فارس، خاطرنشان کرد: این مساجد می توانند پرونده های محله خود را مورد بررسی قرار دهند و در برخی اوقات با خلاقیت و درایت امام جماعت مسجد حتی جلو تشکیل پرونده هایی نظیر خانواده و طلاق، مستاجر و موجر و امثال آن را هم بگیرند.

حجت الاسلام توانی با اشاره به کارکرد های مساجد در صدر اسلام و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: بسیاری از عالمان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه ظلم و جور حاکمان را می دیدند در مسجد به قضاوت می نشستند و دعاوی را حل و فصل می کردند و صلح نامه می نوشتند که لازم است کارکرد های مساجد در زمان کنونی نیز احیا شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تربیت صلح یار در مدارس، اظهار داشت: با اجرای این طرح نسل جوان ما در 15 سالگی این شهامت را در خود ببیند که بتواند دعاوی را حل و فصل کند و جلو اختلافات را بگیرد.

رئیس شوراهای حل اختلاف دادگستری استان فارس با اشاره به لزوم برگزاری دوره های آموش مهات های ارتباط و روان شناسی برای هیئت های حل اختلاف مساجد، گفت: در این هیئت ها بزرگان و ریش سفیدان محله نیز برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی درنظر گرفته می شوند.

پایان پیام/ 130