اگر هنر را مسجدمحور می‌کردیم، امروز شاهد وطن‌فروشی برخی سلبریتی‌ها نبودیم

اگر هنر را مسجدمحور می‌کردیم، امروز شاهد وطن‌فروشی برخی سلبریتی‌ها نبودیم

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱
یک خطیب مذهبی با اشاره به نقش ویژه مسجد در پیشگیری از فتنه‌ها، گفت: باید شعبه‌ای از تمام فعالیت‌های حکومت و نظام در مسجد باشد، اگر ما مسجد را محور فعالیت‌ها نظیر هنر و سینما قرار می‌دادیم امروز شاهد وطن‌فروشی و نمک‌نشناسی برخی از سلبریتی‌ها نبودیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: حجت الاسلام «محمدمهدی ماندگاری» در جلسه هفتگی جمع همسنگران  بنیاد هدایت که در نمازخانه دفتر بنیاد هدایت در قم  برگزار شد، با مقایسه اتفاقات تلخ این روزها با حوادث صدر اسلام و ستم هایی که بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وآله رخ داد، گفت: پس از وفات جانگداز پیامبر اکرم(ص)، سه اتفاق خیلی دردناک رقم خورد.

 

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: یکی اینکه بدترین ظلم ها در حق بهترین افراد جامعه صورت گرفت و دوم اینکه مسلمانان آن روز نسبت به این اتفاقات بی تفاوت شدند؛ در حالی که امیرالمومنین علی(ع) بی تفاوتی جامعه حتی نسبت به ظلم در حق یک زن یهودی را نکوهش می فرمایند و سومین اتفاق درناکی که در صدر اسلام رخ داد این بود که عده ای علاوه بر مشاهده و بی تفاوتی نسبت به ستمی که در حق اهل بیت(ع) شد زبان به طعنه و کنایه گشودند که چرا آن حضرات(ع) با ظلم کنار نیامدند تا این اتفاقات نیفتد.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به شهادت جانگداز جمعی از مدافعین امنیت که مظلومانه و تحت شکنجه و خشونت وحشیانه جمعی از اغتشاشگران و آشوب طلبان به شهادت رسیدند، تصریح کرد: شبیه اتفاقات دردناک پس از رحلت پیامبر(ص) هر چند در مقیاس کوچکتر در کشور ما رخ داد و انسان هایی که مأمور امنیت و خدمت به مردم بودند، زیر ظلم و شکنجه به شهادت رسیدند و تعدادی نیز به تماشا ایستادند و برخی نیز گفتند که حقشان بود؛ چرا که از جمهوری اسلامی دفاع کردند.

 

نقش کوتاهی های ما و فرصت طلبی های دشمن در اتفاقات اخیر

وی خطاب به علما و مبلغین افزود: کوتاهی های ما و فرصت طلبی های دشمن در بروز این حوادث نقش بسیار مهم داشت و برای پیشگیری از این چنین حوادث باید کوتاهی ها را جبران کرد.

 

ماندگاری ناامید کردن را محور کار شیطان دانست و افزود: ناامیدی عامل بسیاری از آسیب ها و مشکلات جامعه است و ما در تقویت امیدواری و ایمان مردم به وعده های الهی کوتاهی کردیم.

 

این خطیب مذهبی عدم توجه به مخاطب شناسی و برنامه ریزی بر اساس نیاز، ظرفیت و علاقه مخاطبان را دومین محور کوتاهی ها دانست و بیان کرد: اگر محتوای دینی بر اساس نیاز مخاطب ارائه شود، مورد پذیرش قرار می گیرد و اگر مطابق ظرفیت مخاطب بود، درک می شود؛ وقتی بر اساس علاقه آن ها بود لذت می برند و جذب می شوند.

 

حجت الاسلام ماندگاری به نقش ویژه مسجد در پیشگیری از فتنه ها و مشکلات اشاره و افزود: سومین جایی که ما کوتاهی کرده ایم این است که این سنگر را خالی کرده ایم؛ مسجد نمازخانه شده و روحانی امام جماعت. در جبهه و دفاع مقدس موفق بودیم چون هیچ سنگری را خالی نگذاشتیم ولی سنگر مسجد را رها کرده ایم.

 

مسجد ماکت حکومت اسلامی در محله است

عضو هیئت امناء بنیاد هدایت مسجد را ماکت حکومت اسلامی دانست و افزود: باید شعبه ای از تمام فعالیت های حکومت و نظام در مسجد باشد و اگر ما مسجد را محور جامعه در همه فعالیت ها نظیر هنر و سینما قرار می دادیم امروز شاهد وطن فروشی ها و نمک نشناسی های برخی از سلبریتی ها نبودیم!

 

توجه به سرمایه های امیدافزایی در هدایت جامعه

وی با تاکید بر تبیین سرمایه های امیدافزای دین و جبران کوتاهی ها، ابراز کرد: قرآن سه سرمایه امیدافزا به مردم معرفی می کند. اولین سرمایه امیدافزای ما در جامعه نقشه و راهنما است و قرآن و عترت مسیریاب های ما هستند و دین اسلام پاسخگوی همه نیازهای مردم است، جامعه ای که امام و پیشوا و راهنما دارد، نباید ناامید شود.

 

حجت الاسلام ماندگاری به نقش ایمان در پیشبرد اهداف و امیدآفرینی در جامعه پرداخت و بیان کرد: قرآن کریم درباره پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ»؛ پیامبر خدا(ص) به مسیری که در آن بود ایمان داشت و شرط موفقیت ما در استفاده از مسیریاب های الهی و امیدآفرینی در جامعه این است که به آن چه به مردم می گوییم خود ایمان داشته باشیم.

 

نباید بگذاریم دشمن نیمه خالی لیوان را نشان دهد

وی در ادامه یاس و ناامیدی را محور کار شیطان و دشمنان دانست و گفت: کوتاهی های ما در تقویت ایمان و امید مردم باعث شد تا دشمن از فرصت استفاده کرده و با تبلیغات باطل مردم را ناامید کنید؛ با جبران کوتاهی ها و امیدافزایی می توانیم موفق باشیم.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه شریفه «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» شرط بهره مندی از قرآن و عترت را پرسش قبل از عمل دانست و تاکید کرد: ما باید پیش از اینکه کار اشتباهی را مرتکب شویم به سراغ دین برویم، نه در زمانی که کار از کار گذشته است.

 

این خطیب مذهبی دومین سرمایه امیدافزای جامعه را توکل و توسل دانست و افزود: قرآن کریم می فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد و در آیه دیگری می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید. توکل به خدا و توسل به اهل بیت(ع) دومین عامل امیدافزایی در جامعه است.

 

وی توجه به اسباب معنوی در گشایش امور را مورد تاکید بزرگان برشمرد و گفت: در کنار توجه به اسباب مادی توسل به عوامل معنوی همچون شکرگزاری، نماز، دعا، ذکر، استغفار، صدقه، قرآن و اهل بیت(ع) در گشایش امور بسیار تأثیرگذار هستند و رهبر معظم انقلاب نیز در زمان کرونا بر انجام این امور در کنار سایر عوامل تأکید داشتند.

 

حجت الاسلام ماندگاری سومین عامل امیدافزا در جامعه را چشم انداز روشن و تضمین آینده دانست و بیان کرد: خدا تضمین داد که آینده مال شماست؛ قرآن کریم می فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ وقتی ما به چنین آینده روشنی ایمان داریم، ناامیدی جایی ندارد.

 

وی در پایان سخنان خود با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا» خاطرنشان کرد: تبلیغات باطل و اخبار دروغ رسانه های دشمن حتی برخی از خواص را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و نباید بگذاریم دشمن با نشان دادن نیمه خالی لیوان یأس و ناامیدی در جامعه را رقم بزند.

 

پایان پیام/ 9