عرض ارادت به امام زمان(عج) با قرائت دعای ندبه/ مسجد جامع شاندرمن میزبان ندبه خوانان

عرض ارادت به امام زمان(عج) با قرائت دعای ندبه/ مسجد جامع شاندرمن میزبان ندبه خوانان

تاریخ انتشار : ۲ دی ۱۴۰۱
دعای پرفیض «ندبه» روزهای جمعه هر هفته با استقبال خوب نوجوانان و جوانان در مسجد جامع شاندرمن برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان_مائده فلاحتکارضیابری:

سینه آسمان گرم است و نبض خورشید می زند، زمین در جنب و جوش است، آبها و دریاها می خروشند و کوه ها منتظرند و در این میان این قلب تپنده انسانهاست که بی قرار آمدن توست. غروب ها از پس طلوع ها می گذرد و ساعتها روزها را در می نوردد و روزها آبستن ماهها می شوند و ماهها سالها را به کام خود می برند اما خبری از آمدن تو نیست.

 

اجتماعات پرشکوه شیعیان شیفته و عاشقان دلسوخته در بامدادان جمعه در محافل دعای ندبه، دشمنان قسم خورده اهل بیت(ع)را بشدت می آزارد و خواب راحت را از دیدگانشان می رباید. هر بانگ «یابن الحسن» که از این اجتماعات بلند می شود و در فضای شهر طنین می اندازد، چون تیری خون آلود در سینه دشمن فرو می رود و آسایش و آرامش را از آنها سلب می کند.

 

جمعه‌ها در اولین دقایق صبح، مسجد جامع شاندرمن میعادگاه جوانان، نوجوانان، زنان، مردان، پیر و جوانانی می‌شود که می‌آیند با شرکت در مراسم دعای ندبه، به امام زمانشان بگویند هر روز و ساعتشان منتظر آمدنش هستند.

 

مسجد جامع شاندرمن یکی از مساجد فعال در استان گیلان است که علاوه بر برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، دینی، مذهبی و ... هر هفته اقدام به برگزاری مراسم دعای ندبه می‌کند.

 

 

حجت‌الاسلام عبدالحسین فنایی با بیان اینکه دعای پرفیض ندبه هر هفته صبح های جمعه در مسجد جامع شاندرمن برگزار می‌شود اظهار کرد: خوشبختانه استقبال نمازگزاران از این برنامه خوب است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن افزود: حضور مردم ولايتمدار شهر شاندرمن در مراسم معنوي دعاي ندبه، نشانگر عشق و علاقه دلدادگان و منتظران حضرت مهدي (عج) و ائمه اطهار (ع) است.

 

وی با اشاره به اهميت قرائت دعاي ندبه گفت: دعاي ندبه دعايي است كه منتظران امام زمان(عج) هر صبح جمعه قرائت مي كنند و انتظار را در دل هاي عاشقان زنده مي كنند.

 

حجت‌الاسلام فنایی تصریح کرد: بهترين دعايي كه مي توان با آن به ياد امام زمان (ع) بود و انتظار را در دل عاشقان آن امام همام زنده مي كند دعاي ندبه است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن با اشاره به اینکه یکی از مکان‌هایی که می‌توان خود و دیگران را اصلاح کرد، مجالس دعای ندبه است بیان کرد: همه چیز در دعای ندبه است، از اصول و فروع دین تا اخلاقیات در این دعاست.

 

وی خاطرنشان کرد: دعای روحبخش ندبه، مردم و جوانان را با تاریخ بشریت و ارزش های الهی ، انسانی و مبانی دینی بر محور حق و حقیقت آشنا می کند و به انسان ها هویت درست زندگی کردن را می آموزد.

 

 

علی ملکی اظهار کرد: قرائت دعای ندبه به مناسبت های مختلف چه در غم ها و شادی ها در طول سال بسیار سفارش شده و باید مردم و به خصوص جوانان به آن عنایت خاص داشته باشند.

 

این نمازگزار مسجد جامع شاندرمن افزود: جمعه‏ که می شود لبریز از دعا می‏ شویم و به درگاه خداوند حق تعالی التماس می کنیم تا تعجیل در فرج مولایمان شود.

 

وی گفت: یکی از تکاليف و آداب شيعيان در عصر غيبت ، ناله کردن و نُدبه نمودن و تاسف خوردن به غيبت «امامشان» است.

 

ملکی با اشاره به اینکه دعای ندبه سرشار از زیبایی و معرفت است تصریح کرد: با توجه به کلام و توصیه ائمه اطهار دعای ندبه باید با سوز و اشک در روز جمعه خوانده شود تا انسان بتواند غم هجرت مولای عصر خود را در پیشگاه مناجات با پرورگار یکتا فریاد بزند.

 

این نمازگزار مسجد جامع شاندرمن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ستمکاران و سران استکبار جهانی فقط سلاح در دست دارند و از عقل، حکمت و بینش به دور هستند باید با وصل کردن خود به ائمه و خداوند یکتا  ظهور یگانه منجی عالم بشریت را برای برقراری عدل و عدالت الهی  در جهان از پروردگار دو عالم خواستار باشیم.

 

گفتنی است؛ دعای «ندبه» از دعاهای مشهور با موضوع استغاثه (زاری و کمک‌خواستن) از امام زمان (عج) و تأسف خوردن بر غیبت آن حضرت است؛ این دعا را اولین بار محمد بن جعفر مشهدی در کتاب «المزار الکبیر» نقل کرده و سپس سید ابن طاووس در کتاب اقبال الاعمال آن را به امام صادق (ع) نسبت داده و خواندنش را مستحب دانسته است.

 

خواندن دعای ندبه را در عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه مستحب دانسته‌اند؛ دعای ندبه شامل حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر (ص) و آل او، حکمت برگزیده شدن انبیاء و اولیاء و مهمترین فراز زندگی هر یک از پیامبران اولوالعزم، خلافت حضرت علی (ع) و بیان قسمتی از فضایل آن حضرت، بی‌وفایی و شقاوتمندی دشمنان دین، استغاثه و اظهار شوق نسبت به آخرین بازمانده معصوم خاندان رسالت، درخواست تعجیل فرج و روی کار آمدن دولت حق، از بین رفتن باطل و محکم شدن پیوند با امام زمان (عج) است.

 

به طوو یقین و با توجه به وعده پروردگار و اولیای الهی روزی دنیا به وجود مبارک امام زمان (عج) نورانی خواهد شد و آن حضرت ظهور خواهد کرد و از آنهایی که در طول سالهای متمادی به اهل بیت (ع) و شیعیان ظلم کردند، انتقام می گیرد همانطور که این وعده ها در تعابیرهای مختلف فراوان استفاده شده و به کار رفته است.

 

 

پایان پیام/ 526