برگزاری اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور

برگزاری اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به تشکیل هیئت اندیشه‌ورز ستاد کانون‌های مساجد کشور در راستای تحقق نهضت علمی و نرم‌افزاری، گفت: اولین جلسه این هیئت امروز و با حضور رییس ستاد کانون‌های مساجد کشور برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد: حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا حیدری» در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان قم، با اشاره به تشکیل هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اولین جلسه این هیات امروز (پنجشنبه15دی ماه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور برگزار می شود.

 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قم افزود: در راستای عمل به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص نهضت علمی و نرم افزاری و بایدها و نبایدهای این حرکت بالنده و عظیم، یکی از مهمترین راهکارهای عملیاتی کردن این رهنمودهای حکیمانه، تشکیل هیئت اندیشه ورز ، در کنار مدیران است.
 
دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به ضرورت تشکیل این هیئت ادامه داد: لزوم یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارزشیابی برنامه ها، از ضرورت های ایجاد هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های مساجد کشور است، به گونه ای که در سازوکار اداری، در کنار هر مدیر، به عنوان یک سیاستگذار فرهنگی و هنری، یک هیئت اندیشه ورز نهادینه شده و ساختار آن در تشکیلات وجود داشته باشد تا به عنوان بازوی مشورتی بتوانند با ایده ها و اندیشه های خود در اتخاذ تصمیمات مناسب موثر باشند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به برخی اهداف تشکیل این هیئت گفت: هم اندیشی و بکارگیری خردجمعی در بررسی مسائل و چالش های پیش روی ستاد و یافتن راه کارهای بنیادی، ایجاد ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺸﺎﺭﮐﺘﻲ، تعاملی و خلاق ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻧﻮ در ارتباط با مسائل ستاد، ایجاد ﺑﺴﺘﻪ تصمیم‌ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﺎﻟﯽ ستاد وﮐﻤﮏ به تصمیم گیری ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺨﺘﻠﻒ ستاد، شناسایی فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف و در نتیجه کاهش خطاپذیری عملکرد و کمک به کاربردی شدن و کاربردی کردن فعالیت های فرهنگی در حوزه مسجد از جمله اهداف تشکیل هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است.
 
 
وی گفت: خرد جمعی و هم اندیشی در باب وظایف ستاد، استقلال نظری و عملی نسبت به ستاد در حین انجام وظیفه، تولید و بسط مبانی فکری و خلق ایده های مناسب در باب وظایف ستاد جهت حل مناسب مسائل،ایجاد زمینه مناسب برای ورود افکار و اندیشه های نو وکارا به نظام تصمیم گیری ستاد از ویژگی های خاص هیئت اندیشه ورز است.
 
 
دبیر هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ این هیئت گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده» به عنوان رئیس، حجت الاسلام والمسلمین «روح الله رهبری» به عنوان نایب رئیس این هیئت فعالیت دارند؛ همچنین الاسلام والمسلمین «محمدرضا حیدری به عنوان دبیر، اعضای هیئت رئیسه را تشکیل می دهند.
 
 
وی با اشاره به اعضای شورای راهبردی هیئت اندیشه ورز گفت: حضرات آیات حسن رمضانی، سیدعلی حسینی آملی، حیدر ضیائی، احمدکلباسی، عسگر دیرباز و ابوالقاسم دولابی و حجج اسلام محمدرضا عابدینی، محمدحسن وکیلی و سید مفیدحسینی کوهساری اعضای شورای راهبردی هیئت اندیشه ورز هستند.
 
 
حجت الاسلام والمسلمین حیدری به اشاره به برخی از وظایف هیئت اندیشه ورز اشاره کرد و افزود: شناسایی، توصیف و صورت‌بندی دقیق مسایل مورد نظر، ارزیابی مسایل جاری و مسایل در شرف ظهور و ارایه دیدگاه‌های تحلیل‌گرایانه در خصوص آن دسته از سیاست‌هایی که سیاستگذاران  و برنامه ریزان ستاد کانون های مساجد کشور به آن نیاز فوری دارند.
 
 
وی گفت: تبدیل ایده‌های کلی و شکل‌نگرفته و پیشنهادهای خام به سیاست‌ها و برنامه‌های دقیق و قابل اجرا در عمل، ایفای نقش در بحث‌های مربوط به سیاستگذاری و ارزیابی نقادانه سیاست‌ها و برنامه‌ها.فراهم کردن زمینه برای مبادله سازنده اطلاعات و نظرات میان چهره‌های اصلی مشارکت‌کننده ستاد و در صورت امکان ایجاد اجماع بین آنان و همچنین فعالیت در مقام تسهیل‌کننده تبادل اطلاعات و آراء میان صاحب نظران، شناسایی، گروه سازی و زمینه سازی تربیت نیروهای صاحبنظر در قلمرو تحقیقات مربوط به سیاستگذاری از جمله ی این وظایف است.
 
 
حجت الاسلام حیدری در ادامه معرفی، تیم سازی و زمینه سازی عرضه نیروی متعهد و توانمند به دولتمردان و سیاستگذاران، توضیح و تفسیر سیاست‌ها برای رسانه‌ها و افکار عمومی، انجام مطالعات تطبیقی و مرور تجربه کشورهای توسعه یافته و  یافتن نقاط قوت و ضعف سیاست های آنها در برنامه ریزی فرهنگی و هنری مساجد، انجام مطالعات آینده‌شناسی و آینده‌نگاری و آینده پژوهی در حوزه مسائل و ظرفیت های موجود در مساجد و برنامه ریزی و سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی در حوزه مباحث تربیتی با توجه به ظرفیت های موجود در مساجد را از دیگر وظایف هیئت اندیشه ورز دانست.
 
 
لازم به ذکر است اولین جلسه هیئت اندیشه ورز ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (پنجشنبه15دی ماه) در مجتمع شهید آوینی برگزار می شود.

پایان پیام/ 9