ابتکارات کانون فرهنگی‌هنری «شهدای قلعه‌نو» برای اشتغال بانوان

ابتکارات کانون فرهنگی‌هنری «شهدای قلعه‌نو» برای اشتغال بانوان

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱
کانون فرهنگی هنری «شهدای قلعه‌نو» با برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت‌افزایی، فرصت اشتغال و کسب درآمد را برای بانوان محله قلعه‌نو فراهم کرده‌است؛ اجرای موفق طرح پیوند مسجد و مدرسه، تربیت حفاظ قرآن و حمایت معیشتی از محرومان از دیگر خدمات این کانون است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «شهدای قلعه‌نو» بیش از ۱۰ سال است که در محله قلعه نو شهرری فعالیت می کند. این کانون تنها کانون فرهنگی هنری این محله است، به همین جهت با فعالیت های کارآفرینی، فرهنگی، هنری و حمایت های معیشتی توانسته زمینه رونق حضور اهالی محله را در مسجد فراهم و با ارائه آموزش های لازم برای مخاطبان خود کسب و کار ایجاد کند.

 

«زهرا دهقان‌نیری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری «شهدای قلعه نو»، اظهار کرد: این کانون ضمن برگزاری دوره های آموزشی در رشته های خیاطی، میناکاری، چرم دوزی، نقاشی و سفال از سطح مبتدی تا پیشرفته تلاش دارد بخشی از فعالیت های خود را در حوزه آفرینی بچه های مسجدی بویژه بانوان متمرکز کند، به همین جهت در کنار آموزش های لازم، مخاطبان را با مهارت های کسب و کار هم آشنا می کند.

 

 

 

 

 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای قلعه نو بیان کرد: خوشبختانه تاکنون بانوان جوان و میانسال زیادی با شرکت در دوره های  خیاطی،کارگاه اشتغال زایی راه اندازی کرده اند و علاوه بر کسب در‌آمد برای خود، توانسته اند برای تعدادی از بانوان نیز در این کارگاه اشتغال ایجاد کنند. با آموزش هایی که ما در دوران کرونا در کانون در زمینه دوخت ماسک ارایه کردیم یکی از بانوان کارگاه دوخت ماسک راه اندازی کرد و ۱۵ بانو در این زمینه در این کارگاه مشارکت داشتند و در دوره ای که با کمبود ماسک روبرو بودیم، در یک مرحله ۱۲هزار ماسک در این کارگاه تهیه و توزیع شد.

 

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این دوره ها جذب حداکثری به مسجد و کانون فرهنگی هنری و ایجاد کسب و کار برای بانوان باانگیزه و بااستعداد است، گفت: ۱۰ نفر از هنرجویان این کانون پس از فراگیری خیاطی،کارگاه دوخت لباس راه اندازی کرده اند و ۱۰ نفر دیگر از هنرجویان نیز در رشته میناکاری توانسته اند سفارش کار از مجموعه های مختلف فرهنگی و شهرداری، مدارس و بخشداری قبول و هنر دستشان را برای فروش عرضه کنند و درآمد قابل توجهی از این طریق داشته باشند.

 

 

 

 

 
مدیرکانون فرهنگی هنری شهدای قلعه نو  در ادامه با اشاره به   اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه»، برای رونق حضور دانش آموزان در مسجد، گفت: از طریق تعامل و همکاری با مدارس پیرامون برنامه های مختلفی اعم برگزاری دوره های تقویتی درسی، دوره های آموزش قرآن کریم، محفل انس با قرآن کریم، کمک های اولیه برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول برگزار کرده ایم و مراسم ها و جشن های مختلفی در مدارس اجرا می کنیم.

 

 

 

تربیت ۸ حافظ قرآن

دهقان نیری با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین اللملی در مسجد در مناسبت های مختلف، افزود: برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم برای مقاطع سنی مختلف به همت کانون برگزار می شود. همچنین برای گروه سنی سه تا شش سال در مهد قرآن مسجد کلاس های حفظ قرآن کریم برگزار می کنیم و در طول سال های گذشته هشت حافظ کل کلام الهی در این کانون تربیت شده اند.

 

 

 

 

وی یکی از ابتکارات جالب این کانون را اجرای طرح «عکاسی محله» دانست و اضافه کرد: در قالب این طرح خانواده های ساکن محله را که صاحب فرزند می شوند به همراه نوزادشان به مسجد دعوت می کنیم تا علاوه بر قرائت اذان در گوش نوزاد توسط امام جماعت مسجد، عکاس محله این لحظه ماندگار را ثبت کند. خوشبختانه، این طرح با استقبال خانواده های محله قلعه نو روبرو بوده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای قلعه نو یکی دیگر از رویکردهای کانون را حمایت از خانواده های کم برخوردار محله ذکر و خاطر نشان کرد: ۱۰۰ خانواده کم برخوردار محله شناسایی و تحت حمایت های معیشتی،بهداشتی و درمانی کانون قرار دارند به طوری که در طول هفته یک روز ویزیت دندانپزشکی رایگان برای خانواده های کم برخوردار با همکاری گروه جهادی پزشکی انجام می شود.

 

 

 

 

وی با اشاره به عضویت دختران نوجوان این کانون در تشکل دختران حاج قاسم تصریح کرد: فعالان این تشکل یک روز در هفته در کانون حضور می یابند و در رشته های مخلتف فرهنگی برای اعضای کانون جلسات و طرح های آموزشی و دوره مهارت های سبک زندگی برگزار می کنند.

 

 

 

وی توانایی تولید محصولات رسانه ای را از دیگر توانمندی های این کانون فعال مسجدی برشمرد و ابراز کرد: کانون فرهنگی هنری شهدای قلعه‌نو با توجه به نیاز مجموعه‌های فرهنگی محله قلعه‌نو به تولید محتوا و نشر در فضای مجازی و سطح شهر اقدام به تشکیل کارگروه رسانه‌ای از اعضای کانون کرده و این کارگروه پروژه‌های فرهنگی مذهبی متعددی را در موضوعات شهدا، دفاع مقدس و مناسبت های مذهبی سال اجرا کرده است.

 

 

 

دهقان‌نیری تدارک اردوهای زیارتی، برگزاری دوره های ورزشی، یرگزاری کلاس مداحی، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات مخلتف فرهنگی به صورت حضوری و مجازی همچون فراخوان ارسال عهد‌نامه، دل‌نوشته و شعر درباره شهید سلیمانی و برگزاری  مسابقه مجازی کتاب‌خوانی با محوریت کتاب « زندگی با قرآن » اثر استاد «ابوالفضل بهرام پور» را از دیگر برنامه های این کانون برشمرد.

 

 

 

 

پایان پیام/ 40