ابتکار حوزه‌های علمیه برای انس دانش‌آموزان با مسجد

ابتکار حوزه‌های علمیه برای انس دانش‌آموزان با مسجد

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام صادقی با بیان‌اینکه طرح مدارس مکمل(مسجدمحور) با رویکرد تکمیلی و پر کردن خلاءهای تربیتی پرورشی دانش‌آموزان در حال اجرا است، گفت: رهاورد این طرح سرمایه‌های انسانی برای محلات است و تعداد مساجد مجری آن تا پایان سال به ۱۰۰ مورد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مدارس مکمل از طرح های ابتکاری ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است که اجرای آن از حدود سه سال قبل آغاز شده و توانسته در سطح کشور مخاطبانی را جذب کند و نتایج خوبی را رقم بزند؛ از این رو در گفتگو با حجت‌الاسلام «حمید صادقی»، مسئول این مدارس به برنامه ها، افق کاری و دستاوردهای سه ساله این طرح پرداخته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

 

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه در فضای تربیت هدف انسان‌سازی است، اظهار کرد: وقتی از انسان صحبت می شود همه پیوندها، گرایش ها و غریزه ها و محیط های موثر بر او به میدان آمده و خودنمایی می کنند، در این میان هیچ فضای تربیتی نمی تواند آرامش مسجد را به عنوان حریم خالق انسان، برای آدمی به ارمغان بیاورد.

 

مسئول مدارس مکمل(مسجد محور) ادامه داد: محیط امن مسجد همه ساحات تربیتی انسان را تحت پوشش قرار می دهد، و وقتی از سنین پایین این پیوند بین بچه ها با مسجد برقرار شود، تا آخر عمر این الگو با او باقی می ماند؛  اعتقاد ما این است که کارکرد اصلی مسجد و معنویت مساجد همین است که انسان ها را برای ارتباط موثر با حریم دنیا آماده کند.

 

وی ادامه داد: مسجد در این نگاه صرفاً مکانی برای پرداختن به مسائل تعبدی نیست بلکه ظرفیت آبادانی دنیای ما را نیز دارد؛ لذا طرح مدارس مکمل یا مدارس مسجدمحور با چنین رویکردی از سه سال قبل کلید خورد تا به ساماندهی و برنامه ریزی روابط پیچیده انسانی کمک کند به ویژه آنکه مسجد امتحان خود را در تربیت و پرورش در طول تاریخ پس داده است.

 

 

 

 

آموزش مهارت‌های ارتباط

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: مهارت های ارتباط این دنیایی در مدارس مسجدمحور طراحی و عرضه می شود؛ با این نگاه تا کنون ۳۵ مدرسه مسجدمحور با عنوان «مکمل» ساماندهی شده و در حال فعالیت هستند. البته گسترش کار را با سرعت دنبال می کنیم چنان که در تلاش هستیم تعداد مدارس مکمل تا پایان زمستان جاری به ۱۰۰ مورد افزایش بیابد.

 

مسئول مدارس مکمل(مسجد محور) ادامه داد: بنای ما بر این است که مربیان و داعیه‌داران کار فرهنگی، متربی را در ساحات مختلف تربیتی در ارتباط با والدین، با دوستان، اوقات فراغت و ... راهبری کنند تا مسجد، خانه بچه ها شود و نیازهایشان را برطرف کند و از دیگر سو خانواده ها مرکزی مطمئن داشته باشند تا بچه ها را برای پرورش به آن بسپارند.

 

پر کردن خلاءهای پرورش نظام آموزش

وی ابراز کرد: برخی مدارس با جمعیت بالای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر یک محله را تحت پوشش دارند در این ارتباط با آموزش و پرورش تداخلی نداریم و تلاشمان پر کردن خلاء ها و رویکرد مکملی است؛ بدین ترتیب که در ساعات غیر از مدرسه و معمولاً بین دو یا سه روز در هفته مربیان با دانش آموزان و اولیای آنها ارتباط برقرار و کلاس ها را برگزار می کنند. این کلاس ها هر چه را که فضای تربیتی نیاز دارد پوشش می دهد.

 

 

 

 

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: از حضور و غیاب تا ارتباط و نمره‌دهی و ارزشگذاری و ارزش‌سنجی در این مدارس ثبت می شود؛ اپلیکشین مسجدی ها همچون سامانه شاد این مدارس را به هم وصل می کند اولیاء می توانند از وضیعت رشد و پرورش بچه ها مطلع شوند در این اپلیکشین امکان ثبت مسجد و مدرسه متقاضی شرکت در طرح نیز وجود دارد؛ از این رو، علاوه بر کار دلی و عاطفی و معنوی، فضای ساماندهی شده و مکانیزه نیز بر طرح حاکم است تا روند برنامه ها و مسیری که در حال پیموده شدن است، مشخص باشد.

 

 

مسئول مدارس مکمل(مسجد محور) با بیان اینکه ستاد راهبری مساجد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درصدد گسترش رویکرد مسجدمحوری در پهنه‌ای وسیع و ملی است، گفت: تلاش ما آن است هر مسجدی که در اپلیکیشن مسجدی ها ثبت می شود یک مدرسه مکمل داشته باشد تا امام محله از طریق آموزش و مهارتی با اهالی محله مرتبط باشد.

 

 

 

درخواست حدود ۲۰۰​ مسجد برای داشتن مدارس مکمل

وی ادامه داد: طرح مدارس مکمل تا کنون و طی سه سال گذشته در شهرهای قم، اصفهان، تهران، دزفول، ساوه، ساری و ... اجرا شده است اما در سال جاری کار ساماندهی‌شده پیش رفته و با توجه به اینکه نزدیک به ۲۰۰ مسجد متقاضی اجرای آن تا کنون اعلام آمادگی کرده اند، پیش بینی می شود پس از بررسی ها و پایش، تعداد مساجد مجری طرح به ۱۰۰ مورد تا پایان سال افزایش بیابد.

 

وی درباره دستاوردهای طرح مدارس مکمل یا مسجدمحور، بیان کرد: هر یک از دانش‌آموزان شرکت کننده در این طرح برای محله و اهالی، سرمایه شده اند، چنان که نزدیک به ۵۰۰-۵۵۰ دانش آموز فعال در سطح کشور با مربی و امام محله همسو و در برنامه های مسجدی هم‌افزا شده اند. این طرح کارکردهای سنتی مسجد را ارتقا داده و باعث افزایش بهره‌وری ظرفیت مساجد به ویژه در حوزه تربیت و پرورش شده است.

 

مسئول مدارس مکمل(مسجد محور) با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز تحت پوشش این طرح هستند، افزود: بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مربی به طور تقریبی با این مدارس در ارتباط هستند و طرح ها را پیش می برند.

 

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: حضور در مسجد بر روند تحصیل دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد و دانش آموز را به ویژه در میدان تحصیل و آموزش نیز مسئولیت پذیر می کند؛ هدفمندی و احساس ارزشمندی رهاورد حضور در مدارس مکمل است و این احساس دانش آموز را به هویت اصلی خود نزدیک می کند؛ علم بی‌ریشه و درس خواندن یله و رها، دانش آموز را بی هدف و سست می کند اما حضور در مسجد و تبیین رابطه بین تحصیل و کسب علم با مقام قرب، دانش آموزان و بچه های ما را هدفمند می کند.

 

پایان پیام/ 9