نقش مسجد و امامان محله در ایجاد جامعه دینی و تمدن‌سازی

نقش مسجد و امامان محله در ایجاد جامعه دینی و تمدن‌سازی

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱
قائم مقام بنیاد هدایت تقویت رابطه اخوت و برادری دینی را پیش‌نیاز شکل گیری جامعه ایمانی و تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: این مهم‌ترین نرم افزار تمدن اسلامی و تنها راه مقابله با حکمرانی مجازی تمدن غربی است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، حجت الاسلام «رضا غلامی»، قائم مقام بنیاد هدایت با حضور در اختتامیه نشست سه روزه امامان خراسان جنوبی در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی نور قم، با اشاره به اهمیت زمینه سازی برای شکل گیری کامل تمدن نوین اسلامی، گفت: لازمه تحقق تمدن اسلامی این است که نظام سازی اسلامی داشته باشیم؛ بنابراین نمی توان با ملزومات و نرم افزارهای تمدن غربی به تمدن اسلامی رسید.

 

حجت الاسلام غلامی به تبیین ویژگی‌های تمدن غربی پرداخت و اظهار کرد: آنها بسیاری از امکانات لازم برای زندگی مادی و دنیایی را فراهم کرده‌اند اما آیا این برای سعادت بشر کافی است؟! با نگاهی به جنگ ها و خونریزی هایی که در راه گسترش این تمدن رقم خورده، در می‌یابیم که ادعاها و وعده‌هایی که به بشریت داده‌اند دروغ است.

 

وی با بیان اینکه غرب برای گسترش تمدن خود حربه‌های تازه‌ای را به کار گرفته است، افزود: غرب با سوء استفاده از شرایط پیش آمده در دوران کرونا، وارد عرصه حکمرانی مجازی شد و ما را هم به سمت دنیای مجازی خود سوق می دهد. نتیجه تن دادن به این نوع حکمرانی شکل گیری«انبوه تنها» است؛ فضایی که جایگاه انسان‌ها به میزان تعداد فالوورهای‌شان ارزش‌گذاری شود.

 

وحدت و برداری؛ مهم‌ترین نرم افزار تمدن اسلامی

قائم مقام بنیاد هدایت، آیه شریفه با اشاره به «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» بیان کرد: وحدت و برادری دینی یکی از مهم ترین نرم افزارهای تمدن اسلامی است. تمدن اسلامی وقتی شکل می گیرد که جمع شکل بگیرد و این جمعیت ایمانی به ریسمان الهی چنگ بزنند.

 

وی اخوت را مهم ترین رشته ایجاد و گسترش ولایت عرضی در جامعه دانست و بیان کرد: به تعبیر مرحوم آیت الله شاه آبادی نخ تسبیح امت اسلامی، برادری دینی است؛ برای تحقق تمدن اسلامی باید این پیوند دینی تقویت شود.

 

حجت الاسلام غلامی ادامه داد: تمدن غربی بر اساس فردگرایی شکل گرفته و هر اندازه هم که این ارتباطات در بستر مجازی گسترده شود، باز هم به سر منزل مقصود نمی‌رسد چون بر اساس فطرت بشری شکل نگرفته است. بنابراین هر چقدر هم که یک نفر در این بستر طرفدار و دنبال کننده داشته باشد به آرامش نمی رسد. اما در تمدن اسلامی ارتباطات افراد با یکدیگر بر اساس اتصال الهی و اتصال به ولی خداست و در این اتصال الهی آرامش و سکینه وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: در مسیر شکل گیری جامعه ایمانی همواره شیطان رقیب جدی انسان ها بوده و تلاش می کند تا این اجتماع بر اساس اخوت شکل نگیرد؛ همانطور که در جریان غدیر شیطان توانست با جریان سقیفه این برادری دینی را به چالش بکشاند، اکنون که ما به دنبال شکل گیری این جامعه ایمانی هستیم، او همچنان برای انحراف آن تلاش می کند.

 

نقش محوری مسجد و امامان محله در شکل گیری جامعه دینی

قائم مقام بنیاد هدایت، خطاب به امامان محله ابراز کرد: وظیفه ما این است که برای شکل گیری جامعه دینی تلاش کنیم و اگر افرادی پیدا می‌شوند که مشکل آفرینی می‌کنند و نمی‌گذارند این اجتماع شکل بگیرد، این وظیفه ماست که آنها را تربیت کرده و جامعه را اصلاح کنیم.

 

وی با تأکید بر نقش محوری مسجد در ایجاد تمدن سازی اسلامی، گفت: مرحوم آیت الله مهدوی کنی می فرمود تعداد افرادی که در دوران 13 سال امامت مسجد توانستم برای خدمت به اسلام و انقلاب معرفی کنم در 23 سال دوران مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) نتوانستم به این میزان نیرو تربیت کنم؛ این مطلب نشان دهنده جایگاه مسجد در تربیت افراد است.

 

حجت الاسلام غلامی با اشاره به آیه شریفه «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»، گفت: تشکیل جامعه ایمانی برکات فراوانی خواهد داشت و شما امامان محله می توانید در تشکیل این اخوت و برادری قدم بردارید و اجر این راه برای شماست.

 

وی به خدمات بنیاد هدایت در راستای تعالی شبکه امامت اشاره و خاطرنشان کرد: گفتمان سازی امامت محله و مسجد محوری، با تلاش بنیاد هدایت در این سال ها باعث ترویج و توجه به این نگاه شده و بسیاری از بزرگان و مسئولان به اهمیت آن اذعان دارند.

 

تولید دانش، آموزش و توانمندسازی امامان عرصه‌های دیگری از خدمات بنیاد هدایت بود که حجت الاسلام غلامی به آن اشاره و تصریح کرد: در توانمندسازی امامان، مدل گعده را که فناوری اصیل حوزه های علمیه بود، گسترش دادیم که در بستر آن تولید دانش بر اساس خرد جمعی شکل می گیرد؛ این نخستین ابزار ما برای تولید دانش و توانمندی بود.

 

وی یادآور شد: تشکیل شبکه راهیاری ابزار دیگری است که برای این هدف تشکیل شد؛ رفع موانع و تلاش برای کنشگری امامان با راه اندازی مهرواره‌های مختلف، از دیگر کارهایی بود که در این عرصه انجام شد.

 

مبارزه با طاغوت؛ مرز تفاوت بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدتقی سیفایی مدیرکل فرق و ادیان سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تبیین تفاوت میان اسلام آمریکایی با اسلام ناب محمدی(ص)، گفت: اسلام آمریکایی همه ظواهر دین را دارد و تنها تفاوت این است که حقیقت دین را ندارد. بسیاری از مناسک از جمله نماز، روزه، عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و حتی تولی و تبری هم در اسلام آمریکایی وجود دارد.

 

وی تأکید کرد: سرگرم شدن به ظواهر دین، دین را از حقیقت آن خارج می کند؛ مانند پیکری که جان و روح در بدن ندارد. در صورت عدم توجه به حقیقت دین، ظواهر دین نیز در خدمت دشمنان قرار می گیرند؛ دشمن با ظواهر دینی مشکلی ندارد.

 

حجت الاسلام سیفایی «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» روح حاکم بر اسلام ناب محمدی(ص) دانست و گفت: حقیقت دین دو ساحت دارد، بندگی خدا و اجتناب از طاغوت؛ دشمن با مسلمانی که روحیه مبارزه با طاغوت دارد مخالف است. در جایی که دشمن نتواند اصل دین را از بین ببرد، سعی می‌کند با تغییر ضریب‌ دهی به ظواهر دینی اقدام به تحریف آن کند و چهره کاریکاتوری از دین ارائه دهد.

 

پایان پیام/ 9