اختلاف ارکان مسجد به کارکردهای مساجد ضربه می زند

اختلاف ارکان مسجد به کارکردهای مساجد ضربه می زند

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱
حجت الاسلام هادیلو ضمن انتقاد از اختلاف هیات امنا و خادم مسجد چهارده معصوم کوی چمران زنجان گفت: این اختلافات به کارکردهای مسجد ضربه می زند چرا که پویایی مساجد در گرو هم افزایی ارکان مسجد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مساجد از صدر اسلام تاکنون علاوه بر اینکه محلی برای عبادت و راز ونیاز با خداوند بود، با کارکردهای سیاسی، آموزشی، فرهنگی، تبلیغ دین و ... به فعالیت خود ادامه داده اند.

 

امام جماعت، هیات امنا، خادم، پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد هر یک به عنوان ارکان مساجد نقش اثرگذاری در رونق بخشیدن به مسجد دارند و تجربه ثابت کرده است هر زمان این ارکان با هم فکری و هم افزایی در مدیریت مسجد پیش رفتند، آن مسجد به عنوان یک مسجد تراز انقلاب اسلامی مطرح است و استقبال خوبی از سوی جوانان و نوجوانان می شود.

 

مسجد چهارده معصوم واقع در منطقه کوی چمران زنجان در اوایل انقلاب ساخته شده و چندین بار تجدید بنا شده است. این مسجد به عنوان یکی از مساجد طرح کاهش آسیب های اجتماعی از سوی تبلیغات اسلامی استان زنجان انتخاب شد تا با استقرار روحانی، این آسیب ها به حداقل برسد.

 

در همین راستا پای صحبت حجت الاسلام محرمعلی هادیلو امام جماعت مسجد چهارده معصوم کوی چمران زنجان نشستیم تا نظرات وی را در این خصوص جویا شویم.

 

خبرگزاری شبستان: از چه سالی به عنوان امام جماعت در این مسجد شروع به فعالیت کردید و فعالیت های شما بیشتر در چه زمینه ای است؟

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم: بنده مدت طولانی سابقه کار مسجدی و فرهنگی دارم و پیشاز حضور در زنجان به عنوان مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری حجت در کاشان فعالیت می کردم و کانون ما جزو 10 کانون برتر کشور معرفی شد و در زنجان نیز یک سالی است که در این مسجد به عنوان امام جماعت حضور دارم.

 

به عنوان روحانی جهاد تبیین از سوی تبلیغات اسلامی استان زنجان به این مسجد اعزام شدم تا ضمن حل مشکلات مسجد که متاسفانه اختلاف بین هیات امنا و خادم مسجد است با برگزاری برخی نشست های سبک زندگی اسلامی و کارگاه های آموزشی، این آسیب ها را به حداقل برسانم.

 

خبرگزاری شبستان: آسیب های اجتماعی حاکم بر این منطقه چه مواردی است و چه اقداماتی انجام دادید؟

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم: از زمان استقرار در این مسجد، خانواده های بی بضاعت شناسایی و با همکاری بسیج و ارگان های خدمات رسان بسته های معیشتی و بهداشتی بالاخص در ایام کرونا در اختیار آنان قرار گرفت.

 

همچنین اعتیاد، طلاق و بحران اخلاقی خانواده ها از دیگر معضلات این منطقه از شهر زنجان است که تلاش شد تا با معرفی افراد معتاد به کمپ های ترک اعتیاد و برگزاری دوره های مهارت های زندگی و سبک زندگی اسلامی این مشکلات را به حداقل برسانیم.

 

در این مسجد از ظرفیت مبلغات نیز برای برگزاری نشست با خانواده ها استفاده می شود همچنین نشست های بصیرتی برای جوانان بالاخص در اغتشاشات اخیر برگزار شد.

 

تشکیل کلاس های عقیدتی و نشست با جوانان در طرح صالحین به صورت هفتگی در مسجد انجام می شود ولی استقبال از این برنامه ها در فصل تابستان به دلیل فراغت جوانان بیشتر است.

 

این مسجد محل درآمدی ندارد به همین منظور با مشکلات متعددی در اجرای برنامه و جذب جوانان به مسجد مواجه هستیم و تاکنون نتوانسته ایم از حمایت های اوقاف برخوردار شویم. بنده پیشنهاد تاسیس یک سایت کامپیوتری و بانک جامعی از نرم افزارهای تحصیلی برای جذب جوانان را داده ام ولی نبود درآمد مالی این امکان را برای ما فراهم نکرده است. در کنار آن بین هیات امنا و خادم مسجد اختلافاتی وجود دارد که مشکلاتی را برای مسجد در پی داشته است.

 

خبرگزاری شبستان: در خصوص اختلافات بین ارکان مسجد بیشتر توضیح دهید؟

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم: متاسفانه هیات امنای این مسجد حضور کمرنگی در مسجد دارند و حضور برخی از این افراد در مسجد به دلیل اختلافاتی که با اهالی محله دارند، مانعی برای حضور گسترده مردم در مسجد شده است. هیات امنا فعالیت چندانی در برنامه های مسجد ندارند و من توصیه می کنم تا هیات امنا از بین جوانان مسجد انتخاب شوند.

 

البته از زمان استقرار بنده در مسجد به برخی از اختلافات پایان دادم ولی کماکان اختلافاتی را بین هیات امنا و خادم مسجد شاهد هستیم. نبود هیات امنای مقتدر و فعال در این مسجد موجب شده تا فعالیت های مسجد به هیت های هفتگی خلاصه شود.

 

کانون فرهنگی و هنری مسجد چهارده معصوم زنجان نیز نیمه فعال است و آنطور که انتظار می رود فعالیت نمی کنند. البته لازم است این مشکلات را از طریق مرکز رسیدگی به امور مساجد حل و فصل کنیم.

 

خبرگزاری شبستان: در خصوص نهضت بازگشت به مساجد چه پیشنهادی دارید؟

 

امام جماعت مسجد چهارده معصوم زنجان: مسجد برای نظام ما بسیار کارآمد است همانطور که امام راحل از مساجد به عنوان سنگر یاد کردند. در هشت سال دفاع مقدس ثبت نام رزمندگان برای اعزام به جبهه از مساجد بود. در هنگام بلایای طبیعی کمک های مردمی در مساجد جمع می شود. درکرونا همه شاهد بودند مساجد برای کمک به آسیب دیدگان محور فعالیت های مردمی بود. امروز نیز معتقد هستیم برای حل مشکلات باید به مساجد بازگشت.

 

توجه به تربیت جوان تراز انقلاب اسلامی در مساجد یک اصل است وقتی جوانان امروز که آینده سازان و مسئولان آینده کشور هستند، تربیت شده مساجد باشند در تحقق تمدن اسلامی اثرگذار خواهد بود.

پایان پیام/ 73