مسجدی که با آئین‌های مذهبی جوانان را جذب می‌کند

مسجدی که با آئین‌های مذهبی جوانان را جذب می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱
مسجد جوادالائمه(ع) واقع در مویلحه‌ودقع از توابع شهرستان باوی در هم‌افزایی با هیئت و اجرای طرح‌های ابتکاری همچون مراسم زنجیرزنی توانسته مخاطبان بسیار را جذب و همراه ویژه‌برنامه‌های مناسبتی کند.

«ابراهیم بوریان»، مسئول هیئت مسجد جواد الائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان در مورد ویژه برنامه‌های این هیات در مناسبت‌های مذهبی، اظهار کرد: در چندسال گذشته در ایام فاطمیه مراسم شبیه‌سازی شهادت حضرت زهرا(س) را به صورت تئاتر به مدت دو شب با نوشتن مقتل به صورت سناریو در آورده و در زمینی بزرگ برگزار می‌کردیم که خوشبختانه بعدها فیلم این تئاتر در مساجد و پایگاه ها و اماکن عمومی پخش شد و خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: حتی از مسعود ده‌نمکی، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در یکی از این اجراها دعوت کردیم، البته این هنر نمایشی در غدیر هم در قالب هفت پرده «واقعه غدیر، قضاوت امیرالمومنین علی(ع)، مباهله، خندق، لیلةالمبیت، علم و شجاعت امام علی(ع)» از زندگانی حضرت امیرالمومنین (ع) اجرا شد.

 

بوریان تصریح کرد: مجموعه مسجد جواد الائمه(ع) زیرمجموعه های همچون مرکز نیکو کاری امام حسن مجتبی(ع)، کتابخانه مذهبی فرهنگی نوجوانان، خانه قرآنی خاتم الانبیاء(ص)(تازه تاسیس)، زبانکده، کانون تبلیغی و فرهنگی، پایگاه امام خمینی (ره) و هیئت مکتب الثقلین دارد که هر کدام خدمات متنوعی را به مسجدی ها و اهالی محله و سایر علاقمندان ارائه می کند.

 

وی با بیان اینکه مراسم زنجیرزنی شاخص ترین برنامه مناسبتی مسجد جوادالائمه(ع) است، تاکید کرد: هیئت زنجیرزنی جوانان فاطمی در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد؛ در ابتدا با دریافت وام دو میلیون تومانی تعدادی زنجیر و دمام و... خریداری شد. سال اول این مراسم جمیعت به ۲۰ نفر می‌رسید که در ایام فاطمیه به صورت خیابانی منطقه تقسیم‌بندی و به مدت سه روز در نقاط آسیپ‌پذیر منطقه مراسم برگزار می‌کردیم.

 

 

 

 

مسئول هیئت مسجد جواد الائمه(ع) تصریح کرد: درمجموع این مراسم چهار روز در کل منطقه به طول می‌انجامد؛ سعی کرده ایم در مداحی‌ها به سراغ موضوعات تربیتی، فکری و همچنین تبیین مظلومیت اهل‌بیت(ع) برویم.

 

وی با بیان اینکه در طول سال با برنامه های مجازی و حقیقی ارتباط با اهالی را حفظ می کنیم، تاکید کرد: بدین منظور جلسات چرخشی هیئت در منازل برگزار می شود؛ لذا در طول چهار پنج سال گذشته توانستیم جمعیت قابل توجهی از جوانانی را که بعضاً گرایش های مذهبی هم نداشتند جذب هیئت و فعالیت های مسجدی کنیم.

 

بوریان ادامه داد: کم‌کم این تعداد محدود نوجوان تبدیل به جوانان منطقه شدند و شروع به جذب مخاطب کردیم که در سال جاری بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰نفر از جوانان و اهالی منطقه در این مجموعه حضور پیدا کردند.

 

وی افزود: علاوه بر زنجیرزنی برنامه‌های دیگری هم در این مجموعه انجام می شود که می‌توان به توزیع آب و نان رایگان در منطقه، پخت و پز در موکب هیئت، برگزاری جلسات تبیینی و گفتمانی به مدت ۲۰ شب در منازل (که برخی شب‌ها دو جلسه در دو مکان مختلف برگزار می‌شود)، برگزاری مجالس عمومی، دیوارنویسی (احادیث فضائل اهل‌بیت«ع») و ... اشاره کرد.

پایان پیام/ 9