مسجد، مرکز مدیریت اجتماعی است

مسجد، مرکز مدیریت اجتماعی است

تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱
آیت الله دژکام گفت: مسجد، مرکز مدیریت اجتماعی است و در زمان پیامبر (ص) و امیرالمومنین علی (ع) مسجد محل مدیریت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام، امروز چهارشنبه (28 دی) در دیدار نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با فعالان و نخبگان امور مساجد فارس که به دعوت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس برگزار شد، با اشاره به اینکه در رابطه با کار امور مساجد نکته ای وجود دارد، گفت: جلساتی که برگزار می شود حجمی از ذهنیات و طرح ها در ذهن مجموعه حاضرین است و باید به گونه ای باید که کثرت موارد باعث تداخل نشود و باید طرح های مناسب و معقول عملیاتی شود تا نتیجه عملی را بگیریم بعد به کارهای بعدی بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه این یک آسیب در کشور است و باید جلوی آن گرفته شود، اظهار کرد: با حرف زدن مسائل حل نخواهد شد ما حرف می زنیم که مسائل را حل کنیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری این مطلب که جلسات باید مستمر برگزار شود و صحبت ها کوتاه و عملیاتی باشد، افزود: نکاتی که مطرح می شود به حد نصابی که رسید به جمع بندی و اقدام تبدیل شود و برخی اوقات مقدمه طولانی تر از متن اصلی می شود.

آیت الله دژکام با یادآوری این مطلب که یک کار گام دوم انقلابی در امور مساجد شکل می گیرد، افزود: بحث مساجد را باید کاری جدی ذیل گام دوم انقلاب مطرح شود و گام دوم، گام اقدام و عمل است و زمان حرف زدن و اطلاعیه دادن نیست.

وی با اشاره به اینکه یک شاخصه مهم تمدنی که پیش رو داریم، مسجد محور بودن است، اظهار کرد: مسجد، مرکز مدیریت اجتماعی است و در زمان پیامبر (ص) و امیرالمومنین علی (ع) مسجد محل مدیریت بوده است.

آیت الله دژکام گفت: محل تصمیم گیری مهم مسجد بوده و دوباره مساجد این مهم را به دست بگیرند، مسجد مقدس «سهله» و مسجد مقدس «کوفه» به ترتیب محل زندگی و حکومت حضرت مهدی (عج) پس از ظهور است و ما با افق ظهور در حوزه مسجد خیلی فاصله داریم و می خواهیم تمرین کنیم که تمدن مسجد مجور شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه نقش مسجد به عنوان کانون تصمیم گیری و مدیریت اجتماعی ثابت است و مسجد مکان است و باید مدیر را فکر کنیم، افزود: در فضای تمدن اسلامی برای مدیریت اجتماع 2 عنصر داریم که جامعه اسلامی بر پایه ولایت می چرخد و که اگر ولایت و اخوت برادری با هم داشته باشیم عزتمند خواهیم شد.

آیت الله دژکام گفت: ولایت به عنوان هسته اصلی عزتمندی جامعه اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد و اگر ولایت لطمه خورد در راستای گام دوم هیچ کاری نکردیم و همه باید با برادری کار کنیم که بتوانیم بار را از روی زمین برداریم و اگر می خواهیم عزت اسلامی را به دست بیاوریم با ولایت می توانیم به این نقطه برسیم.

وی با اشاره به اینکه امام مسجد و امام محله باید توانمندی و ویژگی هایی داشته باشد، افزود: باید دوره هایی برای ائمه جماعت طراحی شود که توانمندی ها و مهارت هایی برای امام جماعت در نظر گرفته شود.

آیت الله دژکام گفت: برخورد با نوجوانان و جوانان یک شیوه دارد که باید آن شیوه برای هر شخص آن را شناخت و از آن استفاده کند و عمده مشکلی که پیدا کردیم که مدل و الگوی مدیریت مسجد را خیلی در اختیار نداریم و این باعث شده است هر کسی به سبک خودش مدیریت کند.

پایان پیام/ 130