مسجدمحوری در سیره امیرالمومنین(ع) هزینه حکومت را کاهش داد و بر اقتدار ‌آن افزود

مسجدمحوری در سیره امیرالمومنین(ع) هزینه حکومت را کاهش داد و بر اقتدار ‌آن افزود

تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام محرمی با بیان‌اینکه مسجد پرکارترین نهاد در حکومت علوی بود، گفت: امیرالمومنین(ع) با مسجدمحور کردن حکومت، هزینه‌های خلافت را کاهش و سادگی حکومت را نشان دادند و بر اقتدار حکومت افزودند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت امیرالمومنین امام علی(ع) و به منظور بررسی جایگاه مسجد در سیره مولای متقیان(ع) با حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محرمی»، عضو هیئت‌علمی جامعة‌الصطفی(ص) العالمیه گفتگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

 

حجت‌الاسلام محرمی با بیان اینکه مسجد، محوری‌ترین نهاد در حکومت امیرالمومنین(ع) است، اظهار کرد: همان طور که در حکومت پیامبر اکرم(ص) مسجد محور بود و بیشترین کارهای حکومت در مسجد انجام می شد، مسجد در حکومت علوی هم محل اشاعه فرهنگ به معنای عام آن یعنی دین و شریعت بود و همه مقر امور اجرایی اعم از سیاست و قضاوت، از این رو، می توان مسجد را پرکارترین نهاد حکومتی در حکومت علوی دانست.

 

عضو هیئت‌علمی جامعة‌الصطفی(ص) العالمیه تصریح کرد: محور حرکات سیاسی فرهنگی امیرالمومنین(ع)  مسجد بود و حضرت امیر(ع) همه فعالیت های خود را در مسجد انجام می دادند چنان که وقتی مردم برای بیعت با ایشان به منزل حضرت(ع) رفتند، ایشان فرمودند بیعت باید در مسجد انجام شود و چنین کردند.

 

وی با بیان اینکه مسجدمحوری سیاست حکومتی امیرالمومنین(ع) و پیامبر اکرم(ص) بوده است، گفت: چنان که فرمان های عام حکومتی و سیاسی حضرت امیر(ع) در مسجد صادر می شد، علاوه بر این، ایشان خطبه هایشان را در مسجد ایراد و در مسجد طرح درس و بحث می کردند.

 

حجت الاسلام محرمی با اشاره به انجام قضاوت های امیرالمومنین(ع) در مسجد، ابراز کرد: محل قضاوت های امام علی(ع) هم مسجد بود ایشان حتی در زمان خلفای قبل از خود نیز، در مسجدالنبی(ص) به قضاوت می پرداختند؛ مقام دکة القضاء که حضرت امیر(ع) در آن به قضاوت می پرداختند هنوز در مسجد کوفه هست.  

 

وی درباره رهاورد مسجدمحوری در حکومت امیرالمومنین(ع)، تاکید کرد: حکومت علوی، حکومتی است که آسمان را به زمین متصل می کرد و وقتی در مسجد اداره می شد معنویتی دوچندان می یافت؛ اسلام بر کم‌هزینه بودن امور دولت تاکید دارد این مسجدمحوری در حکومت حضرت امیر(ع)، هزینه های خلافت را کاهش داده و سادگی حکومت را نشان می داد و به اقتدار حکومت می انجامید.

 

عضو هیئت‌علمی جامعة‌الصطفی(ص) العالمیه اضافه کرد: چون هر چه حکومت با بدنه مردم بیشتر در ارتباط باشد، اعتماد آنها به حاکمیت بیشتر شده و همین به حکومت مقبولیت می بخشد؛ در حکومت علوی مردم در مسجد دسترسی آسان به حاکم داشتند و خلیفه مسلمین نیز در پی این ارتباط با مشکلات مردم آشنا شده و درصدد رفع مشکلات آنها برمی آمد.

 

وی در ادامه درباره ضرورت الهام امروزی از سیره مسجدی امیرالمومنین امام علی(ع)، بیان کرد: سیره امیرالمومنین(ع) به عنوان انسان معصوم و کامل که حجت بر خلایق است، در هر عصر و زمانه‌ای قابلیت اجرا دارد، خوب است امروز سبک حکومتداری و رفتار اسلامی را به سمتی پیش ببریم که این مسجدمحوری علوی احیاء شود.

 

حجت الاسلام محرمی ابراز کرد: هر چه خود را بیشتر به این سیره نزدیک کنیم اعتماد مردم به حاکمیت بیشتر می شود و عامه مردم با حاکمیت ارتباط گرفته و خود را با آنها همراه می کنند لذا خوب است فعالیت های سیاسی و قضاوت ها و فعالیت های اجتماعی را مسجدمحور کنیم.

 

این استاد حوزه در پایان با اشاره به انس دائمی امیرالمومنین(ع) با مسجد، خاطرنشان کرد: مسجد محل سجده و عبادت خدا است و معنویت آن بر همه ابعاد و کارکردهایش غلبه دارد، در روایت هست بنده در حال سجده نزدیک‌ترین حال را به خدا دارد، حضرت امیر(ع) در مسجد اعتکاف کرده و به عبادت در مسجد اهتمام ویژه داشتند و در سیره عبادی ایشان انس با مسجد جایگاهی ویژه دارد حضرت(ع) در مسجد درس توحید و خداشناسی به مردم می دادند و این آموزه‌ای است برای ما امروز ما که تربیت دینی را مسجد محور کنیم.

 

پایان پیام/ 9