از اولویت کانون‌های مسجدی تا ساخت و مرمت مساجد در نقاط مختلف جهان

از اولویت کانون‌های مسجدی تا ساخت و مرمت مساجد در نقاط مختلف جهان

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸
برگزاری جشنواره «جوان و فضای مجازی» ویژه فعالان کانون‌های مساجد کهگیلویه و بویراحمد، آغاز کار مرمت و حفاظت از گنبد مرقد «هانی‌بن عروه» در مسجد کوفه و ندبه‌خوانی میثم مطیعی در مسجد شهید بهشتی ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۳ آذرماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و سومین روز از آذرماه ۹۸:

 

برگزاری جشنواره «جوان و فضای مجازی» ویژه فعالان کانون‌های مساجد/ تقدیر از برترین‌ها در ۲۲ بهمن

 

 

 

«علیرضا دولت آبادی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری اولین جشنواره «جوان و فضای مجازی» ویژ اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره که فراخوان آن اواخر آذر ماه اعلام می شود در محورهای انیمیشین، موشنگرافیک و تولید نرمافزار بازی های کاربردی برگزار می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: جشنواره «جوان و فضای مجازی» با هدف کشف استعدادهای جوان و نوجوان در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی برگزار می شود و شرکت کنندگان تا 12 بهمن ماه فرصت دارند، آثارشان را به این فراخوان ارسال کنند. اختتامیه آن نیز 22 بهمن ماه برگزار می شود.

 

دولت آبادی همچنین به برگزاری دوره آموزشی طرح ملی «فهما(پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» اشاره کرد و گفت: به همین منظور بسته های آموزشی به رابطین فهما اهدا می شود، ضمن اینکه کارگاه آموزشی سواد رسانه ای نیز دی ماه ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.

 

وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی «داستان نویسی تئاتر و نمایش نویسی» ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد در استان های فارس، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فعالیت 640 کانون فرهنگی هنری در این استان، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان روستایی است و تا پایان سال بنا است طبق سهمیه 15 باب کانون فرهنگی هنری به کانون های مساجد استان افزوده شود.

 

آغاز کار مرمت و حفاظت از گنبد مرقد «هانی‌بن عروه» در مسجد کوفه

 

 

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، کادر فنی و مهندسی دبیرخانه مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن، کار مرمت و حفاظت از گنبد بیرونی مرقد «صحابی هانی بن عروه» را در مسجد کوفه آغاز کرد.

 

«سید مثنی محمد علی»، مهندس ناظر این طرح گفت: دبیرخانه مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن با هدف محافظت از آثار تاریخی اقدام به حفاظت و مرمت گنبد مرقد هانی بن عروه کرده است.

 

وی افزود: اجرای این طرح 150 روز به طول می انجامد و یک تیم مختصص و کارشناس از گنبد بیرونی و کتیبه های قرآنی آن حفاظت کرده و آن را مرمت می کنند.

 

بنابراین گزارش، گنبد بیرونی مرقد صحابی هانی بن عروه بر اثر ریزش باران و تابش نور خورشید آسیب دیده بود.

 

عملیات پایانی مرمت مسجد تاریخی «فاتح» در ترکیه

 

به نقل از «ینی سفک»، عملیات مرمت مسجد تاریخی «فاتح» در شهر «ادرنه» شمال غرب ترکیه رو به پایان است.

 

این مسجد از سال 1965 میلادی بر اثر زلزله خسارت فراوان دید و از آن زمان درهای آن بسته شده است.

 

«عثمان غوناران»، مدیرکل اوقاف ادرنه که ناظر مرمت این مسجد است، گفت: این ساختمان داخل قلعه «انزا» واقع شده است؛ در سال 1456 میلادی بعد از فتح، «سلطان محمد» این قلعه را به مسجد تبدیل کرد.

 

وی افزود: درهای این مسجد در طول سال های متمادی به روی نمازگزاران باز بود تا اینکه گنبد آن بر اثر زلزله در سال 1965 میلادی فرو ریخت و به مرور زمان نیز خسارت های بیشتری به این مسجد وارد آمد.

 

غوناران تصریح کرد: عملیات مرمت این مسجد در سال 2014 میلادی آغاز شد که هم اکنون کار مرمت مناره به پایان رسیده و در حال حاضر در حال مرمت وضوخانه و بقیه بخش ها هستیم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: این مسجد برای انجام اعمال عبادی در ماه رمضان سال 2020 میلادی بازگشایی می شود.

 

مدیر اوقاف ادرنه خاطرنشان کرد: این ساختمان را امپراطور رم شرقی در قرن دوازدهم میلادی بنا کرده و پس از فتح، «سلطان محمد» این مکان را به مسجد تبدیل کرد.

 

ندبه‌خوانی میثم مطیعی در مسجد شهید بهشتی

 

مسجد شهید بهشتی تهران هر هفته به‌صورت مستمر مراسم قرائت دعای ندبه را با حضور خیل عاشقان و منتظران ظهور امام زمان (عج) برگزار می‌کند.

 

براساس این گزارش، مراسم این هفته قرائت دعای ندبه در این مسجد، با سخنرانی مهدی توکلی و قرائت دعای میثم مطیعی از ساعت ۶:۳۰ روز جمعه، ۲۹ آذرماه برگزار می شود.

 

گفتنی است، مسجد شهید بهشتی در شرق تهران، خیابان پیروزی، نبرد شمالی، میدان نبرد واقع است.

 

 

اولین مسجد در کشور ‌آمریکایی «بلیز» ساخته می‌شود

 

 

به نقل از «lovefm»، سنگ بنای اولین مسجد در «بلیز» که یکی از کشورهای آمریکای مرکزی است، امروز (شنبه، 24 آذر) به همت جامعه احمدیه گذاشته می شود.

 

امام «نوید مانگلا»، یکی از رهبران جامعه احمدیه درباره اهمیت وجود چنین مکانی در بلیز، گفت: همانطور که در کتاب آسمانی قرآن هم آمده است، مساجد خانه های خدا هستند و مسلمانان در همه جای دنیا باید برای عبادت پروردگار خود در مکانی آرام و صلح آمیز به مساجد دسترسی داشته باشند.

 

وی افزود: کار ساخت این مسجد در زمینی به مساحت 1.28 آکر (معادل تقریبی ۵ هزار مترمربع)  از امروز آغاز می شود که البته حدود یک آکرا از این زمین در حال حاضر برای ساخت این مسجد مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه زمین برای آینده نگاه داشته می شود.

 

مانگلا گفت: مرحله دوم کار ما ساخت مدرسه است اما در حال حاضر تنها مکانی برای عبادت ساخته می شود که پذیرای 200 نمازگزار خواهد بود.

 

این مسجد دارای چهار مناره، یک گنبد، یک دفتر و پارکینگی با ظرفیت جای دادن 16 خودرو است.

 

«خان مالک»، یکی دیگر از رهبران جامعه احمدیه بلیز هم در این باره گفت: افتتاح این مسجد خبر بسیار خوبی برای همه ما است چرا که هدف از ساخت چنین مکانی نه فقط عبادت بلکه آوردن صلح به جامعه است.

 

وی افزود: هر کسی که برای عبادت به یک مسجد می رود پیام آور صلح می شود زیرا ما به این شعار اعتقاد داریم : «عشق برای خدا و نفرت برای هیچ کس».

 

امام «ابراهیم بن یعقوب»،از دیگر رهبران اسلامی در جامعه احمدیه بلیز هم گفت: من ساخت این مسجد را به مردم بیلز که انسان های بسیار خوب و متعهد به عشق و صلح هستند، تبریک می گویم و امیداوارم که وجود این مسجد بتواند صمیمت بیشتری را در میان افراد جامعه بلیز به وجود بیاورد.

 

گفتنی است، «بلیز» کشوری در آمریکای مرکزی به پایتختی «بلموپان» است. جمعیت این کشور 333 هزار و 200 نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است.

 

بلیز در سال ۱۹۸۱ از بریتانیا مستقل شد و واحد پول آن «دلار بلیز» است. مردم این کشور از تبارهای گوناگون سرخ‌پوست، سفیدپوست و سیاه‌پوست‌ هستند.

 

پایان پیام/ 9