مسجد جامع کوردوبا و جایگاه آن نزد مسلمانان

مسجد جامع کوردوبا و جایگاه آن نزد مسلمانان

تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸
همایش «مسجد جامع کوردوبا و جایگاه آن نزد مسلمانان» با معرفی این مسجد و کشش و جاذبه‌ای احساسی که پس از یک هزار سال برای مسلمانان سراسر جهان دارد در موزه پیشاور پاکستان برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «thenews»، «مسجد جامع کوردوبا و جایگاه آن نزد مسلمانان» عنوان همایشی است که با حضور دکتر «امجد حسین»، روشنفکر و عالم دینی در موزه پیشاور پاکستان برگزار شد.

 

این دانشمند اسلامی که نقشه بردار و خوشنویس است و در فعالیت های گفتگوی میان ادیان هم شرکت دارد در سخنرانی برای شرکت کنندگان در این مراسم در ابتدا  توضیحاتی در مورد چند بنای معماری در جهان که دارای جاذبه های احساسی قوی هستند، ارائه داد.

 

مسجد کوردوبا یکی از بناهایی بود که دکتر حسین در مورد آن به عاشقان فرهنگ، تاریخ و ادبیات که در این همایش شرکت کرده بودند، توضیح داد.

 

وی در این باره گفت: حتی پس از یک هزار سال، مسجد جامع کوردوبا هنوز کشش و جاذبه ای بسیار زیاد برای مسلمانان در سراسر جهان دارد.

 

به گفته دکتر امجد حسین، مورها به مدت 8 قرن تا سال 1492 میلادی بر شبه جزیره ایبری شامل اسپانیا و پرتغال حکومت داشتند. آنها جامعه ای فراگیر را تشکیل دادند که در آن یهودیان، مسلمانان و مسیحیان به طور مساوی مشارکت داشتند و دوره ای از پیشرفت های بی سابقه در علم، هنر و معماری را آغاز کردند و دستاوردهایی داشتند که پس از 1300 سال هنوز هم خیره کننده است.

 

مسجد جامع کوردوبا واقع در اسپانیا هم مسجدی بود که در سال 784 میلادی به دست شخصی به نام «عبدالرحمن» ساخته شد و به دست افرادی که پس از او آمدند، گسترش پیدا کرد.

 

مسجد جامع کوردوبا یکی از میراث های جهانی خیره‌کننده و از مهمترین بناهای تاریخی- اسلامی در جهان غرب محسوب می شود.

 

این بنا که در ابتدا به عنوان یک کلیسای بازیلیک مسیحی به دست «ویزیگوت» ها (یکی از دو شاخه اصلی گوت ها از ژرمن‌های خاوری) ساخته شده بود در قرن هفتم بعد از میلاد مسیح به دستور حاکمان مسلمان بازطراحی و تبدیل به فضایی شد که شامل یک مسجد بود.

 

در قرن شانزدهم میلادی یک کلیسای جامع مسیحی در وسط این مسجد ساخته شد و از آن زمان تا کنون عبارت «مسجد-کلیسا» برای توصیف کل ساختمان به کار برده می شود.

پایان پیام/ 7