کتب قديمي مسجد امام حسين (ع) بيرجند در يک قدمي تهاتر/تلاش کانون‌هاي مساجد در جهت حفظ آثار است

کتب قدیمی مسجد امام حسین (ع) بیرجند در یک قدمی تهاتر/تلاش کانون‌های مساجد در جهت حفظ آثار است

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
قدمت کتاب‌هاي مسجد، نياز به مرمت و بازسازي و نگهداري آن در شرايط تخصصي از جمله مواردي است که ذهن مسئولان مسجد امام حسين (ع) بيرجند را درگير کرده تا جايي که به تازگي زمزمه تهاتر اين کتاب‌ها با شهرداري در ازاي ساخت و ساز شنيده مي‌شود؛ اين در حالي است که تلاش کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد حفظ آثار است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان خراسان جنوبی: از دیرباز مسجد به عنوان خانه خداوند و مکانی برای راز و نیاز با معبود شناخته شده است. مکانی برای حل مشکلات همنوعان و محلی برای شور و مشورت. به طور کلی مسجد مکانی مذهبی، سیاسی و تفریحی است. در هر محله و کوی و برزن مناره، گلدسته و گنبد طلایی مسجد آرامشی وصف ناپذیر به دل ها سرازیر می کند.

از آنجا که از زمان کودکی، پدران و مادران خوبی های وصف ناپذیری از این مکان مذهبی گفته اند، وارد هر محله که می شوی برای حل مشکل، سراغ مسجد و امام جماعت را می گیری چرا که مسجد کارکردهای متنوعی دارد و برکات این مکان مذهبی بر کسی پوشیده نیست.

مسجد مکانی برای دیدار و راز و نیاز با معبود است. با نزدیک شدن به زمان اذان، بلندگوهای مسجد فراخوان می دهد و گلبانگ اذان، مردم کوی و محله را به سوی خود فرا می خواند. مردم با شنیدن آوای ملکوتی اذان دست از کار کشیده و با لبیک گفتن به ندای آسمانی اذان، برای راز و نیاز با معبود به مساجد می روند.

حضور مردم در صفوف نماز نه تنها باعث حل و رسیدگی به مشکلات همنوعان، برقراری صلح و سازش و... می شود بلکه در این بین برخی از مردم و نهادهای دولتی و خصوصی با اهدای فرش، کتاب، بخاری و ... مساجد را همراهی می کنند.

از دیرباز یکی از فعالیت های جنبی در مساجد راه اندازی کتابخانه و اهدای کتاب به مساجد است که خوشبختانه مردم به این مهم روی آورده و کتاب های نفیسی را وقف و یا به مساجد هدیه می کنند و در سالیان گذشته مساجد خراسان جنوبی و در کنار آن مسجد امام حسین(ع) از این قاعده مستثنی نبوده است.

مسجد امام حسین (ع) بیرجند مسجدی کهن با قدمتی بالا است که به گواه اهل محل و مطلعین، پس از پیروزی انقلاب یکی از کتابخانه های بیرجند منحل و تعدادی کتب قدیمی، نفیس و شاخص آن به کتابخانه مسجد حسین (ع) اهدا شد.

قدمت کتاب ها، نیاز به مرمت و بازسازی و نگهداری آن در شرایط تخصصی مواردی است که ذهن مسئولان مسجد را درگیر کرده است تا جایی که به تازگی زمزمه تهاتر این کتاب‌ها با شهرداری در ازای ساخت و ساز و .... شنیده می شود که باید دید انجام این مهم منافع به دنبال دارد یا باعث ماندگاری کتاب ها می شود.

نگهداری کتاب‌ مهمترین دغدغه

«هادی مساح » در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب، یکی از کتابخانه های بیرجند منحل شد و تعدادی کتب قدیمی و شاخص این کتابخانه به مسجد امام حسین(ع) اهدا شده است، می گوید: یکی از دغدغه های مسئولان و هیأت امنای مسجد نگهداری این کتب قدیمی است که روز به روز فرسوده تر می شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام حسین(ع) بیرجند ادامه می دهد: با وجود دغدغه مندی نسبت به نگهداری تخصصی از این کتاب‌ها و حل مشکل؛ طرح تهاتر کتاب ها با شهرداری در قبال ساخت و ساز واحدهای تجاری به دلیل عدم اعلام نظر مساعد هیات امنا به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه زمینه نگهداری تخصصی از این کتاب ها در مسجد وجود ندارد، گریزی به سال های گذشته زده و می گوید: متأسفانه با سهل انگاری مسئول وقت کتابخانه در حدود 20 سال گذشته تعدادی فیلمساز (از تهران) به بهانه ساخت فیلم، تعدادی از این کتاب ها را امانت گرفته که این امانت بدون بازگشت ماند و پیگیری ها هم برای برگشت بی نتیجه ماند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مسجد امام حسین (ع) بیرجند ضمن تأکید بر این مهم که دغدغه مسئولان مسجد از بین نرفتن کتاب ها است، یادآور می شود: این کتاب ها مخاطب خاص داشته و در مسجد کارایی چندانی ندارد. 

وی می گوید: مهم نگهداری کتاب ها در شرایط تخصصی است و در صورت پیگیری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و ورود دیگر ارگان های مربوطه برای نگهداری و حفط این میراث گرانبها، طرح واگذاری آن مطرح نمی شود.

تسلیم شرع هستیم

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی»، نیز در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) خراسان جنوبی در خصوص انجام تهاتر و انتقال کتاب‌ها به شهرداری، می گوید: هیأت امنا بر اساس نظر فقه و شرع عمل می کند و ما تسلیم شرع هستیم.

امام جماعت و رئیس هیأت امنای مسجد امام حسین (ع) بیرجند یادآور می شود: انتقال و واگذاری اقلامی مانند فرش، بخاری، کتاب ادعیه، قرآن و.... مازاد از مسجدی به مسجد دیگر مشکلی ندارد و در این مورد هم باید از نظر فقهی مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی چنانچه از نظر شرعی مشکلی وجود نداشته باشد واگذاری کتاب ها به شهرداری بلامانع است و ما تسلیم شرع هستیم.

«قاسم باقری نژاد» نیز با بیان اینکه پیشنهاد تهاتر و انتقال کتاب ها به شهرداری باید نظر و رآی مثبت هیأت امنا را دریافت کند، می گوید: مدتها قبل پیگیری هایی برای دریافت ویترین و قفسه نگهداری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد که متأسفانه تاکنون به نتیجه نریده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری انصارالحسین (ع) مسجد امام حسین (ع) بیرجند در خصوص پیگیری با نهاد کتابخانه ها برای حل این مشکل، می افزاید: برای برگزاری مسابقات، شماره گذاری کتاب‌ها و... از نهاد کتابخانه های استان پیگیری هایی صورت گرفت که اعلام شد کتابخانه مساجد، زیر نظر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوده و باید این موارد از طریق این نهاد مورد بررسی قرار گیرد.

فروش و واگذاری اموال موقوفه جایز نیست

حجت الاسلام «محمدباقر اسدی» در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) در خصوص حکم شرعی واگذاری کتاب های قدیمی مسجد امام حسین(ع) بیرجند می گوید: چنانچه کتاب های اهدایی به عنوان وقف اهدا شده باشد فروش و واگذاری آن امکان پذیر نیست.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تا زمانی که اموال مسجدی برای مسجد دیگری قابل استفاده باشد امکان فروش آن وجود ندارد، می افزاید: چنانچه اموال نه تنها در این مسجد که در مساجد دیگر هم قابل استفاده نباشد می توان برای از بین نرفتن آن به نفع مسجد به فروش برود.

وی تأکید می کند: اموال موقوفه مساجد به هیچ عنوان قابل فروش نیستند.

«کاظم وفایی» نیز در این راستا می گوید: چنانچه کتاب های مسجد امام حسین(ع) خطی و قدیمی باشد می توان کتاب ها را به نام مسجد در یکی از کتابخانه ها نگهداری کرد. 

معاون مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید کتاب ها از نزدیک مورد کارشناسی و... قرار گیرد، می افزاید: کتاب های نفیس با قدمت بالا در باید در شرایط مخصوص نگهداری شود چرا  که گرد وخاک، نور، دما و... بر کتاب‌های با قدمت بالا تأثیر داشته و باعث تخریب آن ها می شود.

وی انتقال کتاب‌ها به کتابخانه و نگهداری آن در شرایط مناسب را بهترین کار دانست و یادآور می شود: چنانچه این اقدام از نظر فقهی مشکل داشته باشد تعداد کتب را برآورد و به نهاد کتابخانه ها اعلام کنند.

وفایی ابراز امیدواری می کند: با پیگیری های صورت گرفته بتوان مشکل را با انتقال کتاب‌ها به یکی از کتابخانه با نام مسجد و یا تأمین قفسه و ویترین مناسب برای نگهداری از آنها مرتفع کرد.