رونق دوباره مسجد قمر بنی هاشم زنجان با همت جهادی امام جماعت

رونق دوباره مسجد قمر بنی هاشم زنجان با همت جهادی امام جماعت

تاریخ انتشار : ۱ اسفند ۱۴۰۱
مسجد قمر بنی هاشم منطقه درمانگاه زنجان یکی از مساجد راکد زنجان بود که با همت جهادی امام جماعت این مسجد، کارکردهای مسجد با همکاری اهالی احیاء شده است و در حال حاضر تمام مشکلات اهالی محل از طریق مسجد حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، منزلت مسجد به عنوان یک نهاد فرهنگی، دینی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. این مکان از صدر اسلام تا کنون با برخورداری از کارکردهای گوناگون موجبات توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی را مهیا ساخته است. بر همین اساس در صورتی که نقش مسجد و خصوصاً امام جماعت مسجد به عنوان محور فعالیت‌های مسجد مورد بازشناسی قرار بگیرد، می‌توان موجبات غنای فرهنگ اسلامی را در ابعاد مختلف دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فراهم کرد.

 

نقش روحانیت در جامعه اسلامی بسیار مهم و خطیر است. شهید آیت الله دکتر بهشتی پیرامون جایگاه روحانیت و نقش آن در نظام اسلامی می‌گوید: نقش روحانیت در جامعه اسلامی مساله صنفی نیست بلکه مساله بنیادین است؛ بنابراین اگر بخواهیم به نقش روحانیت در مسجد توجه کنیم باید به نقشی فراتر از آن توجه داشته باشیم چرا که مسجد محور و پایگاه تحول اجتماعی است که می‌تواند همه صنوف و شئونات جامعه را در بر بگیرد و مدیریت کند.

حضرت امام خمینی (ره) نیز به عنوان بنیانگذار نظامی که بر پایه ایمان به خدای یکتا پایه گذاری شده است همواره مساجد را سنگری برای محافظت از کیان و ارزش‌های اسلامی و انسانی معرفی می‌کردند.

 

مقام معظم رهبری نیز در سخنانی که در 19 مهرماه سال 91 در سفر به خراسان شمالی و دیدار با علما و روحانیون ایراد فرمودند؛ اظهارداشتند: «من سفارش می کنم که کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائی وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا».

در مسجد قمر بنی هاشم منطقه درمانگاه زنجان نیز به همت امام جماعت و روحانی جهاد تبیین که به مدت 2 سال در مسجد مستقر است کارکردهای مسجد با همکاری اهالی احیاء شده است و مسجدی که در طول پنج سال گذشته راکد بود و حتی نمازهای یومیه در آن اقامه نمی شد، در حال حاضر به یک مسجد پویا تبدیل شده است. به همین منظور گفتگویی با حجت الاسلام سید محمد موسوی، امام جماعت مسجد قمر بنی هاشم ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

 

از چه سالی به عنوان امام جماعت و روحانی جهاد تبیین در مسجد حضور دارید و به چه مشکلات و آسیب هایی در منطقه روبه رو شدید؟

 

بنده از 2 سال گذشته به عنوان امام جماعت و روحانی جهاد تبیین به این منطقه اعزام شدم. منطقه درمانگاه نیز به عنوان یکی از مناطق پایلوت اجرای طرح کاهش آسیب های اجتماعی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب شده است.

قبل از استقرار بنده در این مسجد، مسجد در طول پنج سال گذشته هیئت امنایی نداشت و در طول این مدت راکد بود و نمازهای یومیه در آن اقامه نمی شدند. یکی از اقداماتی که از زمان حضورم در این منطقه انجام دادم؛ تشکیل هیئت امنای مسجد بود و این اقدام از طریق نشست صمیمی بااهالی منطقه انجام شد. در جلساتی که با این افراد تشکیل شد آنان را برای تشکیل هیئت امنا ترغیب نمودم و به شکر الهی نتیجه بخش هم بود و در حال حاضر هیئت امنای مسجد فعال است.

 

چه اقدامات شاخص و مهمی از زمان حضور شما در این مسجد انجام شده است؟

 

همانطور که اشاره کردم مسجد قمر بنی هاشم یک مسجد راکد بود ولی با همفکری افرادی که به مسجد رفت و آمد داشتند توانستیم برنامه ریزی برای حضور نسل جوان بالاخص نوجوانان در مسجد را آغاز کنیم. اجرای برنامه های متناسب با ذائقه جوانان و نوجوانان نخستین قدمی بود که زمینه حضور این قشر در مسجد را فراهم ساخت.

دوره های آموزشی ویژه این قشر یکی از دوره های پرطرفدار در مسجد است. کلاس های آموزش قرآن کریم به صورت دوره ای در مسجد برگزار می شود، مسابقات کتابخوانی و اردوهای زیارتی و تفریحی هم از برنامه های مورد علاقه نوجوانان و جوانان مسجد است.

 

به همت نوجوانان این مسجد هئیت نوجوانان مسجد راه اندازی شده است و در حال حاضر برنامه های هفتگی هیئت دایر است و تمام فعالیت های مربوط به هیئت توسط بچه های مسجد اداره می شود.

مشکلات محله و معضلاتی که مردم این منطقه با آن مواجه هستند به چه شکلی حل می شود؟

 

با احیای کارکردهای مسجد و حضور پرشور مردم در برنامه های مسجد، تمام مشکلات و معضلاتی که اهالی با آن مواجه هستند در مسجد حل می شود به گونه ای که هر زمان مردم مطالبه ای دارند و یا با مشکلی مواجه می شوند با حضور در مسجد و طرح موضوع اقدامات برای حل مشکل آغاز می شوند.

 

با حل مشکلات مردم در مساجد، اهالی برای حضور در مسجد ترغیب می شوند، اگر کسی مشکلی و یا مطالبه ای دارد به مسجد مراجعه می کند به عنوان مثال موضوع آسفالت محله از سوی مردم به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد و کارهای اداری و پیگیری برای به نتیجه رسیدن آن از طریق مسجد آغاز شد.

از عمده برنامه هایی که در مسجد برگزار می شود برای ما بگویید؟

 

در حال حاضر نمازهای یومیه به صورت جماعت و با حضور پرشور مردم و نمازگزاران در مسجد اقامه می شود؛ برگزاری مراسم دعای توسل در روزهای چهارشنبه و زیارت عاشورا بعد از نماز مغرب و عشا در روزهای جمعه از جمله برنامه هایی است که در طول 2 سال اخیر به صورت منظم و دائمی برپا می شود.

 

در مناسبت های مختلف سال و اعیاد ملی و مذهبی برنامه در مسجد برگزار می شود؛ در اعیاد شعبانیه که در پیشرو داریم نیز برنامه ریزی برای اجرای برنامه انجام شده است. در ایام فاطمیه نیز برنامه های مفصلی با حضور جوانان و نوجوانان در مسجد برگزار شد. سفره های احسان نیز با همکاری اهالی در این مناسبت ها برپا می شود.

عمده آسیب اجتماعی حاکم بر این منطقه از شهر زنجان چیست و چه اقداماتی انجام دادید؟

 

اعتیاد یکی از آسیب های اجتماعی پررنگ در این منطقه است که در این راستا کارگاه آموزشی و پیشگیری از اعتیاد برای خانواده ها برگزار شده است، افراد معتاد و خانواده های در معرض خطر را نیز شناسایی کردیم و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 

در حوزه کمک های مومنانه و دستگیری از نیازمندان این منطقه نیز بسته های معیشتی و کمک های نقدی به خانواده های شناسایی شده انجام می شود. خانواده های نیازمند در منطقه شناسایی شده است و بسته های معیشتی با اولویت خانواده های نیازمند انجام می شود. اخیرا نیز به یک خانواده نیازمند وسایل گرمایشی اهداء شد.

پایان پیام/ 693