شعبان، ماهی پر از رحمت و رضوان و بهره‌مندی از برکات الهی

شعبان، ماهی پر از رحمت و رضوان و بهره‌مندی از برکات الهی

تاریخ انتشار : ۲ اسفند ۱۴۰۱
ماه شعبان در بین مسلمانان از جایگاه رفیع و پرفضیلتی برخوردار است و با توجه به اینکه این ماه، ماه ورود به رمضان است و میلاد مختلف امامان در این ماه واقع شده، بر استغفار، عبادت و صدقه و بهره مندی از برکات الهی و فیوضات این ماه تاکید شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان- مائده فلاحتکارضیابری؛

شعبان ماه نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) است و سالروز میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل عباس(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت علی اکبر(ع) و حضرت مهدی(عج) مصادف با این ماه می‌باشد و در احادیث بسیاری به فضائل ماه شعبان اشاره شده است.

 

ماه شعبان ماه دعا و مناجات با خداست؛ ماه تهذیب و آمادگی برای ورود به رمضان است؛ اعمال و دعاهای فراوانی در این ماه وارد شده است، رسول‌ خدا محمد مصطفی(ص) می‌فرماید: شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود.

 

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَآله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق(ع) روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید، امام زین العابدین(ع) اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود، اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است.

 

 

اعمال مشترکه ماه شعبان آن چند امر است:

هر روز هفتاد مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ و در بعضى روایات الْحَىُّ الْقَیومُ پیش از الرَّحْمنُ الرَّحیمُ است و عمل به هر دو خوبست و از روایات مستفاد مى‌شود که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است و هر که هر روز از این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار در ماه‌هاى دیگر استغفار کند.

 

در این ماه تصدق کند، اگر چه به نصف دانه خرمایى باشد تا حق تعالى بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند، از حضرت صادق(ع) منقول است که از آن جناب سوال کردند از فضیلت روزه رجب فرمود: چرا غافلید از روزه شعبان، راوى عرض کرد: یابن رَسول الله چه ثواب دارد کسى که یک روز از شعبان را روزه بدارد؟ فرمود: به خدا قسم! بهشت ثواب اوست، عرض کرد: یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: تصدق و استغفار، هر که در ماه شعبان تصدق کند، حق تعالى آن را تربیت کند، همچنان‌که یکى از شما شتر بچه‌اش را تربیت مى‌کند تا آنکه در روز قیامت به صاحبش برسد، در حالتى که به قدر کوه احد شده باشد.

 

در تمام این ماه هزار بار بگوید: لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَلانَعْبُدُ اِلاّ اِیاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ که پاداش بسیار دارد، از جمله آن‌که عبادت هزار ساله در نامه عملش بنویسند.

 

 در هر پنجشنبه این ماه دو رکعت نماز کند، در هر رکعت بعد از حمد صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد بار صلوات بفرستد تا حق تعالى هر حاجتی که دارد، برآورد، از امر دین و دنیاى خود و روزه اش نیز فضیلت دارد و روایت شده که در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌کنند، پس ملائکه عرض مى‌کنند: خداوندا! بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان، در خبر نبوى است که هر که روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه دارد، حق تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

 

 در این ماه صلوات بسیار فرستد و در هر روز از شعبان در وقت زوال و در شب نیمه آن صلوات مَرْویه از حضرت امام زین العابدین (ع) را بخواند.

 

 صدقه دادن در این ماه، اگر چه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

 

 از جمله اعمالی که در ماه شعبان به آن سفارش شده تمرین سکوت برای اندیشیدن درخویش است و آماده شدن برای بهره برداری بهتر از ماه رمضان.

 

مناجات است و آن یکی از کارهایی که بزرگان و پیشوایان دین در این ماه انجام می دادند، مناجات با رب الارباب است، از جمله مناجات‌ها، مناجات معروف «شعبانیه» است که از امیرالمؤمنین و فرزندان او است که در ماه شعبان می‌خواندند و آن مناجاتی است که برای اهلش عزیز و گرامی است و برای خاطر آن به ماه شعبان مأنوس می‌شوند، بلکه انتظار آن را می‌کشند و مشتاق آمدن ماه شعبان می‌شوند و در آن مناجات علوم سرشاری در کیفیّت معامله بنده با خدای متعال است که در آن اظهار ادب در طریق معرفت حق و سؤال و دعا و استغفار نسبت به خدای خود بیان شده و استدلالات ظریف و لطیفی که سزاوار مقام عبودیّت برای استحکام مقام امیدواری مناسب حال مناجات است، ذکر کرده و دلالت صریح و روشن در معنای قرب و لقای خداوند و دیدار او تنظیم شده است که به آن وسیله شبهات انسان‌ها و شکیّات منکران و وحشت اهل شک و شبهه را برطرف کرده است.

 

 

* همه لحظات ماه شعبان، لحظات نورانی و معنوی است

حجت‌الاسلام علی شایان-امام جمعه موقت صومعه‌سرا- با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان اظهار کرد: قطعا با نگاه به روایاتی که از ائمه معصومین(ع) به ما رسیده و فرمایشاتی که نبی مکرم اسلام (ص) در خصوص ماه شعبان دارند، متوجه می شویم که ماه شعبان ماه ورود به ماه مبارک رمضان است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) در این ماه، روزه می گرفتند و آن را وصل به ماه مبارک رمضان می‌کردند افزود: از سوی دیگر این ماه مصادف است با میلاد با سعادت ابا عبدالله الحسین (ع)، ابوالفضل العباس(ع)، امام سجاد(ع) و امام مهدی(عج) که بر عظمت این ماه بیشتر می افزاید.

 

امام جمعه موقت صومعه‌سرا با بیان اینکه یکی از راه های بهره مندی از برکات ماه شعبان روزه گرفتن است که سیره اهل بیت (ع) نیز محسوب می شود گفت: تجدید بیعت با صاحب الزمان (عج) هم یکی از کارهای خوبی است که مسلمانان می توانند در این ماه پر برکت انجام دهند، چون نیمه این ماه تولد منجی عالم بشریت است.

 

حجت‌الاسلام شایان با بیان اینکه راه های بهره برداری از ماه شعبان فراوان است تصریح کرد: رسیدگی به فقرا در این ماه آثار و برکات معنوی زیادی برای افراد دارد.

 

وی بیان کرد: از حضرت رسول(ص) نقل شده است که فرمودند: « بهترین اعمال در ماه شعبان، صدقه دادن و استغفار است؛ هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان که یکى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌کند تا آن که در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى که به اندازه کوه اُحُد شده باشد».

 

حجت‌الاسلام شایان خاطرنشان کرد: همه لحظات ماه شعبان، لحظات نورانی و معنوی است و باید از لحظه لحظه ماه شعبان استفاده شود و با دوری از غفلت که مانع بزرگی برای بهره مندی از برکات این ماه است از فیوضات این ماه بدرستی استفاده شود.

 

 

* شعبان پر از رحمت و خشنودی و رضوان است

حجت‌الاسلام عبدالحسین فنایی- امام جماعت مسجد جامع شاندرمن- با تبریک پیشاپیش حلول ماه مبارک شعبان اظهار کرد: صلوات و صدقه دادن در ماه شعبان بسیار سفارش شده که موجب برکت زندگی است.

 

وی با بیان اینکه ماه شعبان ماهی برای استغفار است و باید بر استغفار در این ماه ممارست داشته باشیم افزود: مناجات شعبانیه یکی از مناجات های همه روزه ما در این ماه شریف است.

 

امام جماعت مسجد جامع شاندرمن گفت: دعا و مناجات یکی از راه‌های رسیدن به معنویت است و باید با استمرار بر مناجات شعبانیه در ماه شعبان معنویت خود را افزایش داده و برای سعادت و سلامت زندگی دنیا و آخرت خود توشه برچینیم.

 

حجت‌الاسلام فنایی با بیان اینکه شعبان پر از رحمت و خشنودی و رضوان است، خیلی ضرر می‌کنیم اگر سهم خود را از رحمت شعبانیه و رضوان خدا در این ماه دریافت نکنیم تصریح کرد: در ماه شعبان بهترین حالات را می توانیم با اهل بیت(ع) داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم خودمان را برای نیمه شعبان آماده كنیم.

 

گفتنی است؛ صدقه، روزه و تلاوت قرآن از اعمال مهم ماه مبارک شعبان است، صدقه‌ از آن چیزی که برای ما ارزش دارد نه اینکه برای این امر مهم به دنبال پول خرد بگردیم، همچنین روزه برای طهارت نفس و قرائت قرآن برای نورانی شدن وجود جهت درک ماه مبارک رمضان به‌ویژه شب‌های قدر لازم است.

 

پایان پیام/ 526