برکات همنامی مساجد با امام‌حسین(ع)؛ از پاتوق شدن برای نسل جوان تا پناه بودن برای محرومان

برکات همنامی مساجد با امام‌حسین(ع)؛ از پاتوق شدن برای نسل جوان تا پناه بودن برای محرومان

تاریخ انتشار : ۵ اسفند ۱۴۰۱
مساجد در پرتوی همنامی با حضرت اباعبدالله الحسین(ع) منشأ آثار و برکات پرشمار هستند؛ جذب گسترده نسل جوان، برقراری ارتباط بین مردم و مسئولان، رسیدگی به محرومان و گره‌گشایی از زوج‌های جوان نیازمند ازجمله این برکات است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، از عوامل انگیزه‌بخش و راهگشا در انجام فعالیت‌های فاخر و اثرگذار مسجدی همنامی با ائمه معصومین(ع) است که باعث می شود در سایه این همنامی و به برکت الگوگیری از ائمه(ع) اتفاقات مبارک در مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری رخ دهد؛ چنان که مساجد مزین به نام و القاب امام حسین(ع) چنین هستند و به مناسبت فرا رسیدن سوم شعبان المعظم، سالروز ولادت آن حضرت(ع) مروری داریم بر فعالیت برخی از آنها.

 

پاتوقی برای دانش‌آموزان

مسجد جامع امام حسین(ع) واقع در شهرک وردآورد، خیابان امام حسین(ع) از مساجد فعال منطقه21 است. این مسجد به صورت مردمی و با محوریت امام جماعت و بچه های مسجد اداره می شود و خدمت رسانی به نیازمندان محورهای اصلی فعالیت آن است.

 

 

 

برگزاری دوره های مذهبی و عقاید اسلامی همراه با پرسش و پاسخ، آموزش قرآن و احکام و تقویت درسی دانش آموزان و اردوهای زیارتی و تفریحی از جمله برنامه های این مسجد است. علاوه بر این، به دلیل برپایی «حلقه‌های صالحین» که با استقبال کودکان و نوجوانان همراه شد و نیز اجرای برنامه های جذاب فرهنگی، این مسجد در سال های گذشته به عنوان یکی از مساجد نمونه تهران معرفی شده است.

 

 

 

 

ارتباط با مدارس از اولویت های کاری دیگری است که امام جماعت و اهالی مسجد جامع امام حسین(ع) در شهرک ورآورد دنبال می کنند. چنان‌که در پی تعامل امام جماعت مسجد با نوجوانان و جوانان این خانه‌خدا به عنوان مسجدیاورِ نمونه انتخاب شد.

علاوه بر این، مسجد جامع امام حسین(ع) مجری طرح «زنگ مشق» برای حضور کودکان و نوجوانان در مسجد و انجام تکالیف مدرسه‌شان است که با استقبال خوبی مواجه شده، طرح «نوجوانان پیش‌نماز» نیز از ابتکارات این مسجد است که باعث شده نوجوانان به حضور در مسجد و اقامه نمازجماعت به امامت یکی از بین خودشان اقبال نشان دهند.

 

 

 

 

این خانه خدا در کنار خدمات مومنانه و گره‌گشایی هایی که از مردم در امور مختلف دارد، در طول سال ها فعالیت تلاش کرده به ‌نوعی پل ارتباطی بین مردم محله و مسئولان باشد و از سنگر مسجد، مشکلات مردم را مطرح کند و به گوش مسئولان برساند.

 

قرارگاه سلامت مسجدمحور غرب تهران

مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از بزرگترین مساجد غرب شهر تهران است. جانمایی و ساخت و ساز مسجد سیدالشهدا(ع) از سال های گذشته با کمک و همراهی شهروندان، ائمه جماعات و شورایاری های منطقه22 انجام شده است.

 

 

 

 

این مسجد یکی از مساجد فعال در منطقه غرب است که در اوج دوران کرونا به همت فعالان خود خدمات گسترده ای انجام داده و به عنوان قرارگاه سلامت مسجدمحور در بحث مبارزه با بیماری کرونا شناخته می شود.

 

 

 

 

پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک رسانی به نیازمندان مومن، ستادی در مسجد متشکل از فعالان مسجدی برای جمع آوری اطلاعاتی از محرومان و کسانی که به دلیل بیماری کرونا کسب و کارشان را از دست دادند، تشکیل شد و تهیه بسته های ارزاق برای نیازمندان و محرومین شناسایی شده در دستور کار قرار گرفت.

گرامیداشت پرشور مناسبت های مذهبی، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم، نهج البلاغه، قرائت دعای توسل و ندبه، برگزاری برنامه های مذهبی در مناسبت ها و برپایی یادواره شهدا از جمله برنامه های این مسجد در طول سال است.

 

روانه کردن نوعروسان بی‌بضاعت به خانه بخت

مسجد امام حسین(ع) (واقع در شهر ری، محله دیلمان) نیز در پرتوی همنامی با سومین امام شیعیان(ع) منشأ برکات پرشماری است؛ چنان که درِ این مسجد همه روزه از هفت صبح تا حداقل یک ساعت پس از اذان مغرب به روی مردم باز است. علت اصلی باز بودن در این مسجد برگزاری کلاس های حوزه علمیه در شبستان و حیاط این خانه خدا است.

کلاس اخلاق و برخی از کلاس های عمومی حوزه علمیه امام حسین (ع) تقریبا هر هفته با حضور سایر گروه های مردم برگزار می شود که همین در جذب حداکثری مخاطبان به مسجد امام حسین (ع) بسیار موثر بوده است. شخصیت هایی همچون آیت الله رئیسی، حجج اسلام صدیقی و ابوترابی‌فرد، امامان موقت جمعه تهران و آیت الله طه محمدی -نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه همدان- از جمله سخنرانان در این کلاس ها بوده اند.

از دیگر عوامل برقراری این خانه خدا، برگزاری کلاس های احکام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه و به صورت کارگاهی است، که از سوی اهالی با استقبال مواجه شده و توانسته به بسیاری از سوالات آنان پاسخ دهد.

ستاد جهیزیه مسجد امام حسین(ع) نیز بسیار فعال است و هر سال حداقل ۱۰ مجموعه جهیزیه را با همکاری گروه جهادی مسجد و حوزه علمیه امام حسین(ع) به دست نوعروسان بی‌بضاعت می رساند. کارِ شناسایی نیازمندان واقعی توسط بچه های همین مسجد انجام می شود.

 

 

 

 

پناه اقشار کم‌برخوردار

مسجد «امام حسین(ع)» شهرک سعیدیه اسلامشهر که در منطقه‌ای کم‌برخوردار واقع شده در طول سال ها فعالیت در محور خیریه و فعالیت های جهادی و نیکوکاری، توانسته خدمات قابل توجهی را به اقشار بی بضاعت و مستضعف این منطقه ارائه کند. تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت، حمایت معیشتی از خانواده های ضعیف و کم برخوردار نیز از دیگر ابعاد کمک های مومنانه در این خانه خدا است.

چنان که محرومین و اقشارکم برخوردار محله توسط بچه های مسجد شناسایی شده و در محورهایی همچون تعمیر، تجهیز و نقاشی منزل به آنها خدماتی توسط گروه جهادی مسجد  ارائه می شود. دعوت از مسئولان شورای شهر برای رفع و پیگیری مشکلات محله نیز با این محور انجام می شود.

اشتغال‌زایی برای بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست و نیز آقایانی که در دوره کرونا شغل‌شان را از دست دادند از دیگر محورهای خدمات مومنانه این مسجد و اهالی آن است.

این مسجد به جذب مخاطبان نوجوان و جوان نیز پرتلاش است و از طریق برگزاری اردوهای ورزشی، علمی و زیارتی و نیز اجرای برنامه های فرهنگی هنری توانسته به نوعی مسجد را پاتوق این نسل کند.

 

 

پایان پیام/ 9