ریشه آسیب‌های اجتماعی به غفلت از مسجد بازمی‌گردد/کانون‌های فرهنگی‌هنری ظرفیت رونق‌دهی به مساجد را دارند

ریشه آسیب‌های اجتماعی به غفلت از مسجد بازمی‌گردد/کانون‌های فرهنگی‌هنری ظرفیت رونق‌دهی به مساجد را دارند

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ۱۴۰۱
رئیس‌دفتر رهبری در قم با بیان‌اینکه مسجد پایگاه اصلی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در اسلام است، گفت: ریشه آسیب‌های اجتماعی به غفلت از مسجد بازمی‌گردد؛ رونق مساجد و کانون‌های فرهنگی‌هنری بیش از هر چیز به امام‌جماعت، مدیریت و همراهی مردم بستگی‌دارد.

آیت‌الله «محمود محمدی‌عراقی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره نقش و اهمیت مسجد در رشد و ارتقای جامعه و حرکت در مسیر تمدن‌سازی، اظهار کرد: با مرور تاریخ اسلام می‌بینیم پیامبر اکرم(ص) پس از آنکه از مکه برای تشکیل جامعه اسلامی به مدینه هجرت کردند در نخستین اقدام و حتی قبل از ورود به شهر یثرب، در توقفی کوتاه در خارج از شهر که منتظر ملحق شدن امیرالمومنین(ع) به خود بودند، طی نزدیک به دوهفته مسجد قبا را بنا کردند.

 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم تصریح کرد: این نشان می‌دهد مسجد پایگاه اصلی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در اسلام است و اگر آسیب‌های اجتماعی را که متاسفانه با آنها درگیر هستیم، ریشه‌یابی کنیم به کم‌توجهی به مساجد بازمی‌گردد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش مسجد در پیروزی نهضت امام(ره) و امت، بیان کرد: تجربه انقلاب اسلامی نیز به ما نشان می‌دهد در سال‌های شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و بعد از آن و نیز دوران دفاع مقدس رونق مساجد و تاکید امام‌خمینی(ره) بر اینکه «مسجد سنگر است»، سبب شد ما پیروزی‌های بزرگی به دست آوریم اما متاسفانه، باید بپذیریم و معترف باشیم که در دهه‌های اخیر آنطور که باید و شاید به جایگاه و نقش مسجد توجه نداشته‌ایم.

 

آیت‌الله محمدی‌عراقی با اشاره به عوامل رونق مسجد و توفیق آن در جذب نسل جوان، تاکید کرد: رونق مسجد به گنبد و گلدسته، فرش و امثال اینها نیست بلکه محوری‌ترین عامل در رونق مسجد امام‌جماعت است؛ امام‌جماعت به تعبیر رهبری معظم انقلاب باید امامت جماعت را وظیفه خود بداند کسی باید امامت جماعت را در مسجد بر عهده بگیرد که حداقل هنگام اذان صبح، اذان ظهر و اذان مغرب، امام جماعت باشد و در فاصله بین این اوقات شرعی نیز در مسجد حضور یافته و پذیرای مردم باشد تا جوانی که به مسجد می‌آید یک عالم و مربی دلسوز را برای پاسخگویی به پرسش‌های خود حاضر ببیند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقشی که کانون‌های فرهنگی هنری می‌توانند در رونق مساجد ایفا کنند، گفت: اگر این کانون‌ها واقعاً فعال باشند می‌توانند نقشی بسیار موثر در رونق مساجد داشته باشند.

 

وی درباره موانعی که بر سر راه فعالیت اثرگذار مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری وجود دارد، بیان کرد: اگرچه تامین بودجه ضرورت دارد اما نقش اول این اثرگذاری متعلق به بودجه نیست بلکه این مدیریت و حضور مردم است که کانون‌های فرهنگی هنری را فعال و اثرگذار می‌کند.

 

آیت‌الله محمدی عراقی اضافه کرد: برای مثال عزاداری‌های محرم یا پیاده‌روی اربعین حسینی بدون آنکه از نهاد و دستگاهی دولتی بودجه دریافت شود و صرفاً با پشتوانه مردمی، چنان پرشور و عظیم برگزار می‌شوند؛ اگر همه دولت‌ها دست به دست هم بدهند نمی‌توانند هزینه عزاداری‌های محرم را تامین کنند. باید در حوزه مسجد نیز چنین حضور و شور مردمی شکل بگیرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: هنر طلبه‌ها باید این باشد که به مردم احترام گذاشته و به نسل جوان شخصیت داده و به آنها اعتماد کنند، اگر امور و مسئولیت‌ها را به جوانان بسپاریم زمینه جذب و حضور آنها در مساجد و رونق فعالیت‌های مسجدی فراهم می‌شود.

 

پایان پیام/ 9