اتفاقات مبارکی که بچه‌های مسجد در سایه انس با امام‌سجاد(ع) رقم می‌زنند

اتفاقات مبارکی که بچه‌های مسجد در سایه انس با امام‌سجاد(ع) رقم می‌زنند

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ۱۴۰۱
کانون فرهنگی‌هنری «سجادیه» با الهام از سیره امام‌سجاد(ع) در عرصه اجرای طرح‌های تربیتی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از این طریق، گره‌گشایی‌های مومنانه از محرومان و جهاد تبیین موفقیت‌های پرشمار داشته و توانسته اقشار مختلف را جذب مسجد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد و کانون‌های مزین به نام و القاب حضرات معصومین(ع) در پرتوی این همنامی و الهامی که از سیره و سبک زندگی آنها می گیرند، منشأ آثار و برکات بسیار می‌شوند ازجمله این کانون‌های مسجدی، کانون فرهنگی هنری «سجادیه» در جوار مسجد امام سجاد(ع) شهرستان آمل از توابع استان مازندران است که اتفاقات مبارکی را در پرتوی انس با حضرت زین‌العابدین(ع) رقم زده است؛ لذا به مناسبت فرارسیدن پنجم شعبان المعظم، سالروز ولادت باسعادت آن حضرت(ع) مروری داریم کوتاه بر این رخدادها.

 

اجرای طرح های تربیتی

«محمدباقر احمدی»، مدیر کانون فرهنگی هنری «سجادیه» درباره فعالیت ها و اولویت های کاری این کانون مسجدی، اظهار کرد: ارائه و تبیین مولفه های سبک زندگی دینی و مقابله با آسیب های اجتماعی از این مسیر از اولویت های اصلی کانون فرهنگی هنری «سجادیه» است؛ در این راستا طرح دوشنبه ها و چهارشنبه های تربیتی اجرا می شود.

 

 

 

 

وی ادامه داد: در طرح دوشنبه های تربیتی که ویژه بانوان اجرا می شود با حضور یکی از استادان روانشناسی آسیب های اجتماعی و مبتلابه خانواده ها بررسی و راه های مقابله با آنها ارائه می شود، در طرح چهارشنبه های تربیتی نیز که ویژه عموم اجرا می شود نیز علاوه بر طرح مباحث کلان‌نتر در موضوع آسیب های اجتماعی، احکام و مسائل شرعی نیز بیان و به شبهات و سوالات پاسخ داد می شود.

 

 

 

جلوگیری از طلاق و اعتیاد

احمدی درباره نتایج و برکات اجرای این طرح ها که از یک سال قبل در حال اجرا است، گفت: بر اثر مشاوره ها و راهکارهای ارائه شده در این جلسات، جلوگیری از طلاق و جدایی برخی از زوجین، ترک اعتیاد افراد مبتلا به سوءمصرف، ساماندهی بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار در سطح محله انجام شده است.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه کانون فرهنگی هنری «سجادیه» برای هر روز هفته بچه های مسجد و اهالی محله برنامه تدارک دیده است، گفت: چنان که سه شنبه ها کلاس آموزش قرآن همراه با حلقه قرائت و با حضور استاد بهمنش، از اساتید قرآنی ویژه نونهالان و نوجوانان برگزار می شود؛ تربیت قرآن‌آموزانی که در مسابقات کشوری صاحب رتبه شده اند از خروجی های این دوره های آموزشی است. برگزاری جلسات هیئت در روزهای یکشنبه از دیگر برنامه های این کانون فعال مسجدی است.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سجادیه» با اشاره به امکانات خوب سخت افزاری این کانون فعال مسجدی، ابراز کرد: مجموعه سجادیه مشتمل بر مسجدی با دو شبستان که یکی حسینیه است و دیگری پایگاه بسیج خواهران و برادران، ساختمان هفت‌طبقه مشتمل بر درمانگاه، حسینیه، کتابخانه و دو طبقه مختص و مجزا برای فعالیت های فرهنگی، صندوق قرض الحسنه، مرکز نیکوکاری و فروشگاه مواد غذایی و آشپزخانه است و توانسته در حوزه های مختلف به مسجدی ها و اهالی محله خدمت رسانی کند.

 

پوشش حمایتی ۵۰۰ خانواده نیازمند

وی با اشاره به پوشش حمایتی ۵۰۰ خانواده بدسرپرست و بی سرپرست در مرکز خیریه سجادیه، ابراز کرد: رویکرد ما در این حمایت ها توانمندسازی است نه صرف ارائه کمک مومنانه و بسته معیشتی؛ از این رو، در آشپزخانه کانون فرصت تولید محصولات خانگی را برای بانوان بی سرپرست و بدسرپرست فراهم کرده ایم و محصولات تولیدی آنها را در فروشگاه عرضه می کنیم. کانون با این باتکار فرصت استفاده بانوان از هنرهای خانگی و درآمدزایی را فراهم کرده است.

 

 

 

 

اعطای سالانه نزدیک به ۴۰۰ مورد قرض الحسنه

احمدی با بیان اینکه رسیدگی به ایتام و فعالیت های فرهنگی از دیگر اموری است که مرکز نیکوکاری سجادیه به آنها ورود دارد، گفت: علاوه بر این، صندوق قرض الحسنه کانون در سال ۹۰ با شیوه مرسوم بانکداری با سرمایه گذاری خیران محله تاسیس شد تا وام های بی بهره و با اقساط کم به افراد متقاضی اعطا شود، لذا کار را با وام های 500 هزار تومانی آغاز کردیم تا به پنج میلیون تومان رسیدیم ... در طول سال بالای ۳۰۰ ۴۰۰ مورد توسط این صندوق تسهیلات قرض الحسنه اعطا می شود.

 

 

 

 

تمرکز گروه جهادی کانون بر فعالیت های فرهنگی

وی فعالیت های دانش‌بنیان و مشارکت در نهضت همدلی را از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری سجادیه برشمرد و تاکید کرد: گروه جهادی کانون در ایام کرونا در حوزه فعالیت های مومنانه حضوری درخشان و موثر داشت و پس از فروکش کردن این بحران، این گروه جهادی به سمت فعالیت های فرهنگی رفته است. کمک های مومنانه در طول سال به طور ثابت در پنج مرحله عید نوروز، ماه مبارک رمضان، آغاز سال تحصیلی، شب یلدا و پایان سال تحصیلی تهیه و توزیع می شود علاوه بر این، لباس نیز برای کودکان و نوجوانان قبل از عید تهیه و توزیع می شود.

 

وی با بیان اینکه هزینه همه این فعالیت ها توسط خیرانی که با فعالیت های کانون سجادیه آشنا شده و اعتماد کرده اند، تامین می شود، تاکید کرد: برای مثال از سال ۸۶ که مرکز خیریه کانون راه اندازی شد قلّک هایی را در سطح محله توزیع و قبض های ماهانه ای را به همه اهالی دادیم تا به میزان علاقمندی وجهی را برای کمک بپردازند، با تجمیع کمک ها و هزینه نظام‌مند و ساماندهی‌شده آنها، این اتفاقات مبارک برنامه ریزی شده و رقم می خورد.

 

برگزاری کرسی های آزاداندیشی

احمدی با اشاره به پیگیری جهاد تبیین در کانون فرهنگی هنری «سجادیه» با الهام از سیره و شیوه امام سجاد(ع)، خاطرنشان کرد: از ماه مبارک رمضان دو سال قبل از استادان حوزه و دانشگاه دعوت و جلسات تبیینی برگزار کردیم، به ویژه بعد از اغتشاشات به طور هفتگی کرسی آزاداندیشی برگزار می کنیم این کرسی ها با محوریت امام جماعت بوده و بازتاب خوبی داشته و در آنها به شبهات متعدد پاسخ داده شده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته کانون مجری طرح های مرتبط با صحیفه سجایده همچون کلاس های ثابت بود و با برنامه ریزی های انجام شده این طرح در سال جدید با قوت و جدیت بیشتر دنبال می شود.

 

پایان پیام/ 9