ورود «دیپلماسی مسجد و قدرت سیاسی» به بازار نشر

ورود «دیپلماسی مسجد و قدرت سیاسی» به بازار نشر

تاریخ انتشار : ۸ اسفند ۱۴۰۱
کتاب دیپلماسی مسجد به نویسندگی محمدعلی موظف‌رستمی روانه بازار نشر شد. دیپلماسی مسجد و قدرت سیاسی و اندیشه سیاسی با محوریت مسجد از منظر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران از عناوین این کتاب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان،کتاب «ژئوپلتیک و مسجد(دیپلماسی مسجد)» به نویسندگی محمدعلی موظف رستمی به همت انتشارات پرهیب در یازده فصل منتشر و روانه بازار نشر شد.

 

کلیات و تعریف مفاهیم، دیپلماسی مسجد و قدرت سیاسی، دیپلماسی مسجد در قرآن، سیره و سنت ائمه معصومین(ع)، دیپلماسی جهانی معابد و مراکز دینی(کلیسا و مسجد)،نقش مسجد در جنبش سیاسی مهم تاریخ معاصر ایران، کارکردهای مسجد در حوزه سیاسی و امنیتی،عناصر مادی،معنوی ،انسانی مسجد در ترویج کارکرد سیاسی، بستر و زمینه های فعالیت سیاسی در مسجد، اندیشه سیاسی با محوریت مسجد از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حرکت سوءسیاسی، تروریستی، ضدامنیتی و تخریبی در مسجد از عناوین فصل های کتاب دیپلماسی مسجد است.

 

 

 

 

 

 

در مقدمه این کتاب آمده است: مسجد با ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود در طول تاریخ پدیده آشنایی جغرافیایی محسوب می شود که هماهنگ با رشد و توسعه سرزمین های اسلامی در تمام دوران و به صور مختلف در سطح زمین ظاهر شد. ظهور مسجد به گونه ای بود که به عنوان جایگاه برآمده از اصول اعتقادی اسلامی از همان سال های هجرت در تمام شهرهای بزرگ و کوچک سرزمین های اسلامی به سرعت گسترده شد و می توان گفت بالندگی هر شهر به شمایل مساجد وابسته است. مسجد از نظر کاربردی یک مکان چند نقشی است و نقش های گوناگون آن انگیزه موثر در تعدد و گسترش جغرافیایی آن در تمام سرزمین های اسلامی و غیر اسلامی به شمار می رود.

 

در بخش دیگری از مقدمه این کتاب آمده است: یکی از مزیت های مسجد به دیگر اماکن مذهبی اجرای پنج وعده همایش معنوی به طور مستمر و دایمی در طی شبانه روز است. این گردهمایی در جهان با حضور نمازگزاران از تمامی طبقات و لایه های اجتماعی جامعه و بدون در نظر گرفتن شغل، درآمد، تحصیل و سطح اجتماعی انجام می شود.یکی از ویژگی های بارز مسجد که در انقلاب اسلامی جلوه گر شد،این بود که تمامی اقشار جامعه از هر صنف و گروه در آنجا حضور می یافتند و از برنامه های آن استفاده می کردند. در واقع از آنجایی که مسجد خانه خدا است و به هیچ گروه و طبقه و حزب خاصی وابسته نیست درب آن همیشه به روی مردم باز است و هر کس می تواند متناسب با نیاز خود از برنامه های مذهبی، سیاسی،آموزشی، و فرهنگی استفاه کند. ورود به مسجد نه کارت عضویت می خواهد و نه هیچ ویژگی خاصی از جمله،سن،سطح سواد، طبقه اجتماعی،قومیت. این ویژگی منحصر به فرد باعث شده که مسجد در مقایسه با نهادهای سیاسی_ اجتماعی مدرن میان احزاب،تشکل های سیاسی،اتحادیه های صنفی از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و به عبارتی سهل الوصول تر از سایر نهادها باشد.

 

درپایان این کتاب نویسنده به این موضوع اشاره کرده است که موضوع اصلی این اثر بررسی چگونگی نقش آفرینی مسجد در جریان ها و حرکت های سیاسی است و با توجه به نقش اصلی مسجد که معطوف به کارکرد دینی،مناسکی و  فرهنگی است این پرسش مطرح می شود،چرا مسجد افزون بر کارکرد ذاتی خود در دگرگونی ها و تحولات سیاسی جوامع اسلامی اثر بخش بوده و این نقش به چه شکلی بروز و ظهور پیدا کرده است؟

 

 

پایان پیام/ 40