تربيت هنرمندان متعهد و انقلابي از جمله اهداف و برنامه‌هاي شعار نهضت بازگشت به مساجد است/ مساجد بايد پيشاني فعاليت‌هاي فرهنگي در کشور شوند

تربیت هنرمندان متعهد و انقلابی از جمله اهداف و برنامه‌های شعار نهضت بازگشت به مساجد است/ مساجد باید پیشانی فعالیت‌های فرهنگی در کشور شوند

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
اسماعيلي، در دومين نشست مديران ستادي و استاني کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور، با اشاره به اهميت کار مسجدي و جهادي در عرصه هنر گفت: تربيت هنرمندان متعهد و انقلابي در مساجد از جمله اهداف و برنامه‌هاي شعار نهضت بازگشت به مساجد است و اساسا مساجد بايد پيشاني فعاليت‌هاي فرهنگي در کشور شوند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، دومین نشست مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، صبح پنج‌شنبه 11 اسفند ماه با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن جلسات اردوگاه «شهید باهنر» تهران آغاز به کار کرد.

اسماعیلی در بخش آغازین این نشست دو روزه، طی سخنانی با بیان اینکه فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های رسانه‌ای باید در خدمت توسعه کار اصیل قرار گیرد، افزود: علت تاکید ما نسبت به مساجد ناشی از یک ایده و پشتوانه‌ فکری است، اولین واحد مدنی که پیامبر عظیم الشان اسلام به محض انبساط در جامعه ایجاد کرد، مسجد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی و این نظام دینی، داعیه تمدن‌سازی دارد؛ نگاهی به تاریخچه و رهبران انقلاب اسلامی؛ اجتماعات، شعارها، زبانها حکایت از همین مساله دارد؛ از سوی دیگر در طول شکل‌گیری انقلاب اسلامی محل‌های اجتماع، مساجد، حسینیه ها و تکایا بودند.

وی گفت: در بررسی انقلاب اسلامی، به چند دلیل آن را انقلابِ اسلامی می‌نامیم، ائمه جماعات مساجد در زمان انقلاب مسئول کمیته ‌ای محلی نیز بودند؛ از سوی دیگر در دوران جنگ نیز مسجد انقلاب اسلامی را حفظ کرد، امروز هر مسجدی که می رویم شهدایی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ بنابراین همواره مسجد محل اجتماع و موج آفرینی بوده است.

اسماعیلی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی، به انقلابیون مرتجع می‌گفتند، تصریح کرد: امام راحل این مساله را پاسخ داد؛ مساله تمدن سازی یعنی حرکت رو به جلو، تمدن از مدنیت می آید؛ نگاه ما به آینده است؛ امام خمینی (ره) شخصیت نواندیش دینی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نواندیشی از لوازمات اجتهاد شیعی است؛ یعنی توجه به عناصر زمانی و مکانی و به خدمت گرفتن پیشرفت های بشری؛ این مولفه ها در قانون اساسی ما  و در مکتب امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آمده است؛ ما با این نگاه رسانه را به استخدام در می آوریم، امام خمینی (ره) فرمود: ما با رادیو  و تلویزیون و مظاهر جدید تمدن مشکلی نداریم.


اسماعیلی گفت: این در حالی است که نگاه سنتی با مولفه های مذکور مشکل دارد و می گوید: ذات تکنولوژی فرهنگی دارد که ما نمی توانیم آن را به خدمت بگیریم و این تکنولوژی است که ما را به استخدام خود می گیرد، در حالی که نگاه امام (ره) و مکتب انقلاب پیشرو بود و فناوری ها را برای تفکر بنیادینی که دنبالش است در خدمت می گیرد.

وی افزود: با چنین نگاهی نهضت بازگشت به مسجد را مطرح می کنیم، این مولفه به معنای خداحافظی با فناوی نوین نیست بلکه به این معناست که فناوری های نوین را به مساجد ببریم، مسجد برای ما تا زمان ظهور و در همان دوران یک کانون قدسی، الهام‌بخش و اساسا کانون اجتماع است.


اسماعیلی در ادامه به برخی مظاهر هنر که پس از انقلاب اسلامی در مساجد تبلور یافت اشاره کرد و افزود: ما قبل از انقلاب اسلامی گروه کُر را داشتیم، سرود در مساجد نبود و بچه‌های انقلاب، سرود را که همان کُر بود بازخوانی کرده و مفاهیم ارزشی را در آن به کار گرفتند؛ برای مثال سرود «سلام فرمانده» که با همخوانی 313 کودک و نوجوان خوانده شد و در دل مردم نشست و نشان از موجی دارد که در کشورهای دیگر نیز ایجاد شد و سایر کشور ها با زبان محلی خودشان این سرود را می خوانند، این قدرت هنر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه ما در مساجد اتفاقات جدید را به استخدام می گیریم، تصریح کرد: می‌خواهیم وارد تمدن سازی اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) وارد  تمدن سازی نوین شویم.

وی گفت: حفظ صفت اسلامی در تمدن سازی، به وسیله مساجد است، ما در دوره جدید که دوره بازگشت به مساجد است، دنبال این نیستیم که مساجد فقط هنگام نماز جماعت شلوغ شوند، بلکه مساجد باید محل تربیت هنرمند متعهد و انقلابی، محل ترویج حوزه انگاره‌های مثبت فرهنگی و پیشانی فعالیت‌های فرهنگی در کشور شوند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند که موضوع تغییر ساختارهای فرهنگی یعنی مفهومی داریم مثل خودباختگی فرهنگی؛ مثل مفهوم ما می‌توانیم. امروز باید ما می توانیم را تبدیل به باور عمومی کنیم و این یعنی تغییر انقلابی ساختارهای فرهنگی.

اسماعیلی در ادامه خطاب به رئیس و مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: شما باید در شبکه هم افزای فرهنگی با ساختار کلان حرکت کنید ؛ نباید جزیره ای فعالیت شود، بلکه باید روی گزاره های فرهنگ ساز کار شود تا تبدیل به گفتمان و باور عمومی جامعه شوند.

وی با بیان اینکه فعالیت ها باید خروجی داشته باشند و ما کانون های مساجد را غیر دولتی می دانیم، خاطر نشان کرد: اگر نگاه دولتی شود فعالیت ها زمین گیر می شوند، ما می خواهیم کانونهای مساجد هسته کوچک و هم افزا باشند و این همان روحیه جهادی است که بیشتر از هزینه کردن کار را جلو میبرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کار مسجد کار دل است، افزود: بنابراین نباید این عرصه با کار اداری اشتباه گرفته شود، بارها اشاره کرده ام که پشتوانه نهضت بازگشت به مسجد، فکر است و این مساله یک مطالبه جدی است؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: مسجد باید خاکریز حصار فرهنگی شود.