رونق مسجد روستای تازه کند شهرستان چالدران با ابتکار روحانی مسجد

رونق مسجد روستای تازه کند شهرستان چالدران با ابتکار روحانی مسجد

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
طرح «حضور پرشور» توسط کانون فرهنگی و هنری غرباء روستای تازه کند شهرستان چالدران جهت تشویق حاضرین در مراسمات ملی و مذهبی و نمازجماعت هر سال یک‌بار برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی _ فاطمه صمدزاده؛

عموم برنامه های دینی مردم باید در مساجد شکل می گیرد، ایجاد هسته های فرهنگی برای جوانان و تعلیم قرآن و معارف اسلامی و احکام دینی در دستور کار مساجد است، برگزاری هیئات مذهبی و سنتی که معمولا بطور هفتگی و در طول سال فعال هستند باید در مساجد باشد.

«حجت الاسلام محمد قاسمی»، روحانی مستقر در روستای تازه‌کند از توابع شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است، او که از اوایل سال جاری در طرح استقرار در این روستا به تبلیغ می‌پردازد، این امام روستا اکنون در مسجد حضرت ابوالفضل (ع)  روستای تازه کند به عنوان امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی و هنری غرباء مشغول به فعالیت های جهادی و خدمت‌رسانی است.

حجت الاسلام قاسمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ نفر عضو کانون فرهنگی غریب الغربا مسجد حضرت ابوالفضل (ع) روستای تازه‌کند است، گفت: برگزاری کلاس‌های دینی بصورت مستمر و هرهفته، برنامه های ورزشی دوهفته یک‌بار (فوتبال، والیبال، استخر)، هیئت هفتگی برای بانوان و آقایان با محوریت؛ قرآن در قالب تلاوت و تفسیر، مناجات خوانی، برنامه های ویژه ولادت و شهادت اهل بیت (ع) برای بانوان و آقایان، نظافت فصلی مسجد، تعمیرات و رفع ایرادات مسجد و حسینیه در قالب فعالیت‌های جهادی و فضای سازی روستا،  مسجد و حسینیه در تمام مناسبات از جمله برنامه‌های بچه‌های مسجدی عضو کانون فرهنگی و هنری غرباء در روستا است.

وی در ادامه سخنان با اشاره به کمک های مردم روستا به زلزله زدگان خوی نیز گفت: کمکهای مردمی این روستا نیز برای زلزله زدگان خوی شامل پتو، البسه گرم، پول نقد و نان توسط مردم جمع آوری و ارسال شد.

 

این روحانی مستقر در روستا دیدار هفتگی با مردم در منازل، ساخت حمام و سرویس بهداشتی منزل برای قشر کم برخوردار روستا در قالب اردوهای جهادی، کمک به محرومان در قالب پویش های مهربانی، تجلیل از بچه های مسجد و فعالان کانون فرهنگی و هنری، تبلیغ و ترویج فریضه زکات و تبیین احکام زکات با حضور در مزارع، برگزاری حلقه صالحین و نشست های بصیرتی با عناوین تحلیل و بررسی اهمیت و جایگاه مسجد، دوست و دشمن شناسی و موضع گیری صحیح نسبت به هردو و  برگزاری مراسم های منزل محور ازدیگر فعالیت های کانون عنوان کرد.

این روحانی بیان کرد: در مسجد این روستا نمازهای یومیه با حضور پرشور اهالی روستا و به جماعت اقامه می شود، تشکیل حلقه های معرفتی، کلاس های قرآنی با رویکرد تربیتی، قرائت دعای توسل، زیارت عاشورا و حدیث کسا در طول هفته نیز اجرا می شود.

حجت الاسلام قاسمی در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح بزرگ حضور پرشور، گفت: این طرح جهت تشویق حاضرین در مراسمات ملی و مذهبی و نمازجماعت  بوده و به کسانی که از تاریخ (۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ ) تا( ۱بهمن ماه ۱۴۰۲) بیشترین حضور را در برنامه های ایام ولادت، شهادت و هیئت های هفتگی آقایان، بانوان،  ویژه برنامه ها و نیز بیشترین حضور را در نماز جماعت داشته  باشد، به قید قرعه جوایزی تقدیم خواهد شد.

وی افزود: در این طرح کمک هزینه سفر به مشهد مقدس  به ۲ نفر از آقایان «یک نفر برای نماز جماعت، یک نفر برای مراسمات»  وبه یک نفر از بانوان اهدا خواهد شد و این طرح به جهت حضور در مراسمات هر سال یک‌بار برگزار می گردد.

 

این روحانی مستقر در ادامه با اشاره به مراسمات ماه شعبان نیز گفت: تا به امروز جشن سرداران کربلا برای آقایان و بانوان و دیگر اعیاد شعبانیه  با حضور پرشور مردم روستا، جوانان و نوجوانان برگزار شده و قرائت دعای توسل، سوره آل عمران، زیارت آل یاسین، مولودی خوانی، برگزاری مسابقه، اهدای جوایز، تجلیل از جانبازان و پاسداران روستا از جمله برنامه های برگزار شده در این اعیاد است.

وی ادامه داد: همچنین در 22 بهمن امسال با مشارکت اهالی روستا راهپیمایی پرشوری در روستا برگزار شد که در نوع خود بی نظیر بود، مراسم عزاداری در ایام فاطیمه و احسان غذا نیز یکی از برنامه های شاخص در این روستا است.

 

امام جماعت روستای تازه‌کند شهرستان چالدران گفت: دوست بودن با نوجوانان و جوانان، ایجاد روحیه شادابی و نشاط ، تبیین جایگاه مسجد، مسئولیت سپردن و تشویق مادی و معنوی از جمله عواملی است که می تواند در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد تاثیر داشته باشد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری غرباء روستای تازه‌کند در پایان خاطرنشان کرد: باید از روحانیون و طلاب دارای مهارت تخصصی بومی در روستاها و شهرها با محوریت مسجد برای حل مشکلات و گره گشایی در کار مردم کمک بگیریم.

گفتنی است؛ روستای تازه کند شهرستان چالدران دارای  ۱۶۰خانوار دارد و در این روستا یک مسجد به نام حضرت ابوالفضل (ع)، یک حسینیه به نام سیدالشهداء (ع)،  یک هیئت عزاداری مخصوص بانوان به نام رهروان حضرت زهرا (س) و یک هیئت آقایان به نام حضرت علی اصغر (ع) به مدیریت حجت الاسلام محمد قاسمی، امام جماعت و روحانی مستقر در روستا و مدیر کانون فرهنگی و هنری غرباء در حال فعالیت است.

پایان پیام/ 566