فعالیت بیش از ۴۳۰۰ مرکز نیکوکاری مسجدمحور با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی

فعالیت بیش از ۴۳۰۰ مرکز نیکوکاری مسجدمحور با هدف محرومیت‌زدایی و توانمندسازی

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
بیش از ۴۳۰۰ مرکز نیکوکاری در جوار مساجد تهران در محورهای محرومیت‌زدایی، سرپرستی ایتام، کارآفرینی و ارائه وام قرض‌الحسنه فعال هستند و توانسته‌اند منشأ آثار بسیار در رفع محرومیت‌ها و توانمندسازی اهالی محلات باشند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، احسان و نیکوکاری از اصول اساسی ارزش ها در جامعه اسلامی است. بر این اساس، خداوند در قرآن کریم همگان را به انجام آن فرمان داده و پیامبر اکرم(ص) این عمل را جامع همه ارزش ها دانسته و تاکید کرده اند باید فرهنگ انفاق و احسان در سطح جامعه توسعه پیدا کند.

 

مساجد علاوه بر نقش دینی و فرهنگی، پایگاه احسان و نیکوکاری و به نوعی مقر محرومیت زدایی در هر محله محسوب می شوند. اساسا یکی از مهم ترین كاركردهای مسجد، كاركرد اجتماعی به ویژه در زمینه رسیدگی به وضعیت نیازمندان است و شاهد این ادعا سیره پیامبر اكرم(ص) برای رسیدگی به مردم نیازمند مدینه و مهاجران مكه در مسجد بود.

 

 

 

 

خدمت رسانی مساجد به محرومان در نظام جمهوری اسلامی نیز تبلور عینی دارد ،هنوز بسیاری از كسانی كه اوایل انقلاب را به خاطر دارند، تصاویر كاركردهای اجتماعی مسجد را فراموش نكرده اند و به یاد دارند كه چگونه مساجد با تاسیس صندوق های قرض السحنه در جهت رفع مشکلات مردم گام برمی داشتند.

 

فعالیت مراکز نیکوکاری با محوریت مساجد و معتمدان محله در کمک به نیازمندان، نقش بسزایی در هم‌افزایی کمک‌های مردمی ایفا می کند. در سیاست های کلان مرکز رسیدگی به امور مساجد هم نقش خدمت رسانی اجتماعی مساجد به مردم یک اصل مهم مورد توجه بوده است. در حال حاضر بیش از هفت هزار و ۷۰۰ مرکز فعال نیکوکاری در سراسر کشور تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت دارد که بیش از چهار هزار و ۳۰۰ مورد آنها در مساجد کشور مستقر هستند. تعداد مراکز نیکوکاری فعال در استان تهران نیز بیش از ۹۰۰ مرکز است و از این میان ۴۰۰ مرکز نیکوکاری در مساجد فعالیت می کنند.

 
 
 
 

 

 

 عمده فعالیت این مراکز محرومیت زدایی، سرپرستی ایتام، کارآفرینی، توانمندسازی شغلی، توزیع بسته های معیشتی، ارائه وام قرض الحسنه، پرداخت مستمری، برپایی بازارچه خیریه است.

 

 

 

 

ایجاد مراکز نیکوکاری در جوار مساجد در تحقق حداکثری آموزه های دینی، معنویت و اخلاق در همه عرصه‌های زندگی مردم، احیا و تقویت کارکردهای مساجد در عرصه اجتماعی به عنوان بزرگترین پایگاه احسان و نیکوکاری، ایجاد شبکه ارتباطی و حمایتی مردمی در محلات با محوریت مساجد و محله گرایی در امور خیریه با محوریت مساجد و ایجاد همبستگی در جامعه و نیز ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری نقش اثرگذاری دارد، بنابر این، ضرورت دارد که مراکز نیکوکاری در جوار مساجد بیش از پیش تقویت شوند.

 

پایان پیام/ 40