مهمترین رسالت کانون های مساجد اعتلای فرهنگی جامعه با رویکرد جذب جوانان به مسجد است

مهمترین رسالت کانون های مساجد اعتلای فرهنگی جامعه با رویکرد جذب جوانان به مسجد است

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
حجت الاسلام آرمند، گفت: مهمترین رسالت کانون های مساجد اعتلای فرهنگی جامعه با رویکرد جذب جوانان به مسجد و اجرای طرح هایی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه،صفورادانایی فرد

۱۸ اسفند۱۳۷۱ کانون های مساجد کشور با مصوبه شواری  عالی انقلاب فرهنگی شروع به کار کردند و بعد از این مصوبه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تهران سپس در استان‌ها شکل گرفت.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت مهمی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مذهبی، ایرانی و اسلامی انجام می‌دهند همچنین این کانون ها در طول ایام سال و مناسبت های مختلف برنامه های ویژه و متنوعی برای همه اقشار بخصوص جوانان در مساجد برگزار می کنند، و در حوزه های تخصصی همچون مشاوره و آموزش، کتابخوانی، خانه های دیجیتال هم فعالیت می کنند.

 

به بهانه سی سالگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با روحانی مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) سرپل ذهاب «حجت الاسلام حامد آرمند» گفتگویی ترتیب داده ایم که با هم می خوانیم.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد  چه تاثیری برای جذب جوانان به مساجد دارند؟

 

کانون‌های مساجد به شکل های مختلفی می توانند سبب جذب جوانان به مسجد شوند. می توان ظرفیت نمایش، تئاتر و گروه های سرود بچه های مسجد را تشکیل داد که تاثیر بسزایی در جذاب خواهد گذاشت. ما امروز از مسیر مسجد و کانون‌ها می‌توانیم هنرمندان خوبی را در این عرصه ها تربیت کنیم.  

 

همچنین کانون‌های مساجد می‌توانند با برنامه ریزی اردو های علمی، زیارتی و سیاحتی زمینه های جذب بیشتر را فراهم و در فعالیت‌های اردویی بسیاری از مباحث را می‌توان برای نوجوانان و جوانان مطرح کرد.  

 

مسجد باید کانون ارتباطات چهره به چهره و پرسش و پاسخ باشد. وظیفه ما این است که بچه های مسجد را با طراحی و برنامه ریزی دقیق به سمت و سوی مساجد و کانون‌ها جذب کنیم. کانون‌های مساجد می توانند دستاوردهای علمی و انقلابی را به نسل جوان در قالب برگزار کردن نمایشگاه ها و استفاده از ظرفیت سخنرانان متخصص معرفی کنند و اگر نسل جوان این دستاوردها را ببیند، احساس غرور می‌کند.

 

 حضور هنرمندانه و جذاب در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت کانال ها و گروه ها می توان این جذب را دو چندان کرد.

 

کانون های مساجد در ارتقای فرهنگ جامعه،چه نقشی دارند؟

 

یکی از نقش های مهم  تشکیل اتاق فکر است که با آسیب شناسی جامعه، شهرستان و محله و ارائه طرح و ایده به شورای فرهنگ عمومی می تواند به عنوان چشم بینا مورد توجه قرار گیرد و  ظرفیت مسجد و بهره گیری از مسائل معنوی و ایمانی نقش درمانی و اصلاحی برای بسیاری از آسیب های اجتماعی را دارا می باشد. مساجد با ترویج اخلاق الهی توجه به خانواده، بخشش، انفاق می توانند با بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی با قدرت بجنگند.

 

چرا فعالیت قرآنی مساجد نسبت به دیگر فعالیت ها کم شده است؟

 

قطعا عوامل مختلفی وجود دارد. یکی از عوامل عدم کار کارشناسی شده و دقیق است. می توان با برنامه کارشناسی شده و استفاده از بودجه در موارد مناسب، بچه ها را درگیر مسائل قرآنی کرد همچنین مسئول و مدیر خوب و با اخلاق می تواند کمک کننده باشد، بعضا چون این فعالیت ها فی سبیل الله انجام می شود خروجی مناسبی به دست نمی آید و باید یک متصدی منظم و دائم برای این امر در نظر گرفته شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

مسجد بهترین مکان برای فعالیت قرآنی است اما خود مساجد هم باید یک زیر ساخت ها را از حیث فیزیکی برای این نوع فعالیت ها محیا کنند، باید فرهنگ پرورش و تربیت ایمانی بچه ها و نوجوانان مان در مسجد افزایش پیدا کند و  نقش روحانیون نیز در ایجاد شوق به قرآن با پرده برداری از معانی ناب قرآنی را نمی توان نادیده گرفت .

 

کانون های فرهنگی مساجد باید با هم افزایی هرچه بیشتر با سازمان های مربوط به قرآن اهتمام بورزند تا برای تربیت نسل نو انقلابی بیشتر شاهد موفقیت  بشویم، باید زیر ساخت های آموزشی در سطح نوجوان و جوان توسعه پیدا کند.

 

سهم کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است به چه میزان است؟

 

 

وجود نیروی انسانی مؤمن، انقلابی، سرزنده و فعال ظرفیت عظیمی است که کانون های فرهنگی هنری مساجد برای فعال شدن در زمینه تحقق شعار سال در اختیار دارند.

 

 کانون های فرهنگی مساجد باید با هم افزایی هرچه بیشتر با سازمان های مربوط به قرآن اهتمام بورزند تا برای تربیت نسل نو انقلابی بیشتر شاهد موفقیت  بشویم، باید زیر ساخت های آموزشی در سطح نوجوان و جوان توسعه پیدا کند.

 

مساجد می توانند در زمینه تربیت نیروی کار متدین گام های بزرگی بردارند. همچنین تشکیل صندوق های قرض الحسنه و تاسیس شرکت ها با کمک خیرین گام های مهمی در مسیر اشتغال و ازدواج جوانان بردارند.

 

پایان پیام/ 712