کانون های فرهنگی هنری در احیای مساجد برای ایجاد تمدن اسلامی می تواند موثر باشد

کانون های فرهنگی هنری در احیای مساجد برای ایجاد تمدن اسلامی می تواند موثر باشد

تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
حجت الاسلام فاطمی نسب، گفت:کانون مسجد در احیای این پایگاه خودسازی انسان سازی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی می تواند موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه،صفورا دانایی فرد

 

۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای به تصویب رسید که طی آن نوجوانان و جوانان در سطح محلات با هدف جذب این گروه سنی به مساجد تلاش کرده و فعالیت‌های مختلفی را اجرا کنند.

 

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش بر این است که کودکان، نوجوانان و جوانان با مسجد آشناتر شده و پای آحاد ملت به مسجد باز شود، ما در راستای تحقق این هدف از قالب‌های مختلف نظیر شعر، سرود، مسابقات قرآنی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها استفاده می‌کنیم چرا که این مسجد است که فعالیت خود را به حکومت و جامعه اسلامی اعلام می‌کند و ما تنها خادم مسجد هستیم.

 

 کانون های فرهنگی هنری نقش مهم و اثرگذاری در جذب نوجوانان و جوانان به نهاد مسجد دارند و از همین رو باید این کانون ها در تمامی مساجد استان فعال شوند.

 

به بهانه سی سالگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ، برای بررسی تاثیرگذاری آنها در عرصه فرهنگی با حجت الاسلام «مجتبی فاطمی نسب »، امام جماعت شهرستان گیلانغرب گفتگویی به شرح زیر ارائه می شود:

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد  چه تاثیری برای جذب جوانان به مساجد دارند؟


*مسجد به عنوان مرکز همه تصمیم گیری های مهم به کار های بزرگ از صدر اسلام تاکنون همواره جریان‌ساز و مکانی برای گسترش معنویت و حل مسائل اجتماعی جامعه بوده در همین راستا کانون فرهنگی هنری مساجد که محلی برای حضور جوانان و نوجوانان معلمان فعالین فرهنگی و همه اقشار جامعه است می تواند مسجد را در راستای این جریان سازی و اجتماعی سازی آن مبدل نماید و نسل جوان پیرامون مسجد را از گزند تهاجم های فرهنگی و فکری مصون سازد.


معنوی به محلات هر شهر و روستا و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه انجام کار تشکیلاتی و استفاده از این شبکه وسیع مسجد به صورت خودجوش یکی از مهمترین کارهایی است است که کانون های فرهنگی می توانند از ظرفیت نیروهای مومن مستعد و خلاق در راستای این کار تشکیلاتی مومنانه برنامه ریزی تربیتی در اشکال گوناگون داشته باشند که همین برنامه ریزی قطعاً مشوقی برای جذب جوانان و نوجوانان به ایجاد انگیزه و شور در آن ها خواهد بود

 

رسالت مساجد در رابطه با جذب جوانان و نوجوانان چگونه است؟

 

*در میانه حجمی جنگ ترکیبی دشمن می تواند به عنوان نرم افزار فکری و فرهنگی اصیل اسلام ناب محمدی باشد و نوجوانان و جوانان را با زلال معارف اسلامی آشنا و تلاشی از جنس جهاد تبیین و خنثی سازی اجزای دشمنان رو در مسیر انقلاب اسلامی شکل دهد و همدلی همفکری و به صحنه آوردن افراد با سلایق مختلف در میدان کارزار هدایت گری مسجد منعطف به عملکرد متولیان مساجد است .

 

همانطوری که مردم مومن انقلابی در ابتدای انقلاب بر اساس آموزه های ضد استکباری با هدف تحقق حکومت دینی کنار یکدیگر قرار گرفتند و در هر محله در زیر مساجد آن را یک پایگاه مبارزه و فعال و محلی برای پشتیبانی از خط انقلاب و بعد از انقلاب به عنوان محلی برای اعزام از رزمندگان دفاع مقدس در نظر گرفته شد این فرهنگ جاری توحیدی و اجتماعی مسجد در طول سالهای انقلاب همواره محلی بوده است برای دستگیری از اقشار ضعیف بستری برای خدمات اجتماعی و تربیت و آموزش نیروهای انسانی و فرهنگ ساز که این مایع سر نمی شود الا با همدلی و همفکری و هم افزایی متولیان اثرگذار در مساجد محلات و در شهر و روستاها است.

 

هدف از تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد چیست؟


*مسجد پایگاه بزرگ بسیج عمومی و آموختن شیوه کار فرهنگی است مسجد این هسته مقاومت محل پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن عموم مردم به کارهای گوناگون است گردهمایی مردمی بر محور نماز و ذکر الهی و حرکت دادن مردم در جهاد فی سبیل الله و احساس وظیفه پیدا کردن در امورات شهر و محله از کارهای است که مساجد از صدر اسلام تا کنون پرچمدار این حرکت بزرگ بودند .

 

بیش از ۹۰ درصد از شهدای ما در طول انقلاب از مساجد برخاستند جوانانی که از مسجد حرکت کردند و رفتن به میدان های جنگ و جان خودشان را کف دست گرفتند این جوان ها مسجد رفته و رشد یافته فعالیت های فرهنگی و هدایت های فرهنگی پایگاه مقاومت یعنی مسجد بودند این کانون های فرهنگی احیا کننده این رسالت بزرگ و کارکرد عظیم و مساجد است کانون مسجد در احیای این پایگاه خودسازی انسان سازی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن اسلامی می تواند موثر باشد.

 

سهم  مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در مقابله با آسیب‌های فرهنگی جامعه به چه میزان است؟


*یکی از آسیب های فرهنگی ما نبود انسجام لازم در جبهه خودی است برای تقویت جبهه خودی نیاز است که مسئولین فرهنگی و دستگاه های اثر گذار و همچنین نهادهای فرهنگی از جمله مساجد این همبستگی را شکل دهند مسجد کانون و محل جذب استعدادهای سرگردان و یا حتی غیر سرگردان می تواند نهال های نورسته و توانمندی های نسل جوان رو در مسیر درست فرهنگ اسلامی رشد و تربیت کند.


در این برهه زمان که دشمن به سنگر مبارزات فرهنگی با نظام جمهوری اسلامی پناه برده و ابزار زیادی هم در اختیار دارد اما از آنجایی که قرآن می فرماید که دشمن شیطان ضعیف است ممکن است تلاش انبوه باشد ابزارش مدرن و پول زیاد باشد اما در مقابل این حمله هم حرکت انقلابی عمومی مردم که خاستگاهش مسجد می باشد نیاز است.

 

کانون های مساجد در ارتقای فرهنگ جامعه،چه نقشی دارند؟


*فرهنگ که تشکیل شده از باورها ایمان و عادات مردم است مسجد می تواند در جهت تعیین باورها و ایمان مردم نقش آفرینی کند رسالت اخلاقی انقلاب برای تحقق در جامعه نیازمند درک برداشت و اعتقاد افراد است تا سبب شود حالت بی مسئولیتی مردم تبدیل شود به مسئولیت پذیری و وجدان کاری تعاون اجتماعی و ایثارگری.

 

مسجدی که از نگاه امیرالمومنین (ع) نشستن در آن از سکونت در بهشت افضل و بهتر است این مسجد می تواند محل تغییر باور های اشتباه و جهت گیری های خاص نسبت به مسائل اساسی جامعه باشد در پایه های فرهنگی بخواهد مستحکم شود به تعبیر مقام معظم رهبری شرط اصلی آن این است که ایمان مردم به دین و مواریث فرهنگی خودشان روز به روز استحکام پیدا کند و این مسجد است که می‌تواند در دینداری مردم تشکیل اجتماعات و روحیه تعاون و همکاری بین مردم موثر باشد و ایمان مردم را در راستای جامعه سازماندهی کند.

 

کانون های مساجد در توسعه فرهنگ قرآنی چه نقشی دارند؟

 

*یکی از برنامه های کانون های مساجد در توسعه فرهنگی قرآنی ایجاد شغل به فراگیری قرآن و  راه پیدا کردن قرآن در مسائل زندگی می باشد به طوری که اگر جامعه و خانواده ها و قرآن عنصر بگیرند به تدریج این مفاهیم در ذهن ها مستقر و تبدیل به ذهنیت تصویب شده جامعه و همان شکل گیری رفتار قرآنی خواهد شد.

 

گسترش مسابقات قرآنی تشکیل جامعه قاریان و حافظان در کنار حفظ قرآن و ختم دسته جمعی قرآن می تواند در توسعه فرهنگ قرآنی موثر باشد.

پایان پیام/ 712