۵ استان پیشتاز در طرح ملی «فهما»/ ارزیابی استان‌ها توسط رابطین

۵ استان پیشتاز در طرح ملی «فهما»/ ارزیابی استان‌ها توسط رابطین

تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸
طاهریان با اشاره‌به روند اجرای طرح ملی «فهما»، گفت: در ارزیابی‌های اولیه سامانه بچه‌های مسجد، پنج استان پیشتاز در این طرح مشخص شده‌اند البته از طریق شبکه رابطین نیز استان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، «مرتضی طاهریان»  با اشاره به اینکه رویداد ملی فهما از اوایل مهر کار خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: در قالب این طرح به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور اعلام شد که اگر می‌خواهند در ارزیابی سال ۹۸ ستاد حضور داشته باشند، باید کلیه اطلاعات خود را در بازه زمانی ۱۱۰ روزه در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری کنند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: مبنای ارزیابی عملکرد و امتیازدهی به کانون های مساجد در سال ۹۸، گزارش های سامانه و در کنار آن بررسی‌های میدانی است که به موازات انجام می شود.

 

طاهریان ابراز کرد: در حال حاضر کانون‌ها یک ماه دیگر فرصت دارند تا اطلاعات خود را در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری کنند.

 

وی با اشاره به رویدادها و موضوعات موجود در این مسیر گفت: یکی از رویدادهای مهم در طرح ملی فهما، تشکیل ستادهای استانی فهما بود. بر اساس دستور کار معین شده در طرح ملی فهما، باید جلساتی در قالب «ستاد استانی رویداد فهما» تشکیل می شد و اکنون در بسیاری از استان‌ها به شکل هفتگی این جلسات برگزار می شود.

 

طاهریان هدف از برگزاری این نشست‌ها و جلسات را بررسی وضعیت استان، میزان پیشرفت امور، شناسایی موانع موجود و رصد کردن فعالیت‌کانون‌ها برشمرد و افزود: پس از شناسایی موانع، راهکارهای رفع موانع نیز بررسی و اعلام می‌شود. در همین راستا ما در ستاد مرکز در جریان دغدغه‌های مدیران و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز  قرار می گیریم.

 

وی خاطرنشان کرد: برپایی جلسات استانی ستاد فهما دستاوردهایی را به همراه داشت، نخست این که در جریان این نشست‌ها مشخص شد جنب وجوش زایدالوصفی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به وجود آمده است و نشاط و جنب وجوش در کار را به وضوح می توان در کانون ها دید.

 

طاهریان گفت: نکته دوم آنکه کانون ها به دنبال آن هستند که همه ظرفیت‌های موجود خود را در فهما فعال کنند. به عبارت بهتر، مجموعه استان به سمتی حرکت می‌کند که تکلیف خود را با همه کانون‌های موجود در سطح استان روشن کند. یعنی تک‌تک کانون ها در موفقیت استان نقش و تاثیر دارند چون استانی می تواند موفق باشد که علائم حیاتی کانون‌های آن مشخص باشد؛ یعنی نشانی از فعالیت کانون وجود داشته باشد.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانونهای مساجد ادامه داد: در بازبینی که از استانها انجام شد طبیعی است با مواردی هم روبرو می شدیم که کانون‌ها به هر دلیل میزان فعالیت خود را به حداقل رسانده بودند. دلایل فراوانی برای اتفاق می تواند وجود داشته باشد به عنوان مثال ممکن است که مدیر کانون تغییر کرده باشد و یا مشکل دیگری برای آن ایجاد شده باشد؛ به هر حال ستاد از طریق همین نشست ها از نزدیک در جریان مشکلات کانونهای مساجد قرار می گیرد.

 

وی در بیان کارکردهای طرح ملی فهما ابراز کرد: از دیگر کارکردهای این طرح آن است که هر کانونی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم می‌تواند از طریق سامانه بچه‌های مسجد، اقدامات و وظایف خود را ارائه دهد و لازم نیست گزارش های دستی داشته باشند. از سوی دیگر ارتباط بین سطح و ستاد نیز تسهیل شده و ما در ستاد می‌توانیم کلیه تراکنش‌های یک کانون را ببینیم و کانون هم می تواند پیام‌های ما یا حتی پیشنهادات یا فعالیت‌های خود را از این طریق اطلاع رسانی کند.

 

طاهریان ادامه داد:  علاوه بر این اکنون ظرفیتی پیش آمده که ما بتوانیم کانون ها را ارزیابی کنیم. در ارزیابی اولیه معلوم شد کانون ها و استان هایی پیشتاز هستند که از نظر تعداد روستا نیز پیشتاز هستند به عنوان مثال در حال حاضر استان‌های «گیلان»، «اردبیل»، «چهارمحال و بختیاری» و «سیستان و بلوچستان» و «قم» از سایر استان‌ها جلوتر هستند.

 

وی افزود: البته ما در ستاد مرکزی از طریق شبکه رابطین نیز وضعیت استا‌ن‌ها را رصد می‌کنیم که در حال حاضر استان های «کردستان»، «آذربایجان شرقی» «خوزستان» و منطقه آزاد اروند» مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

پایان پیام/ 40