شعار و اسامی روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد اعلام شد/ مساجد کانون اتحاد و همدلی می‌شوند

شعار و اسامی روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد اعلام شد/ مساجد کانون اتحاد و همدلی می‌شوند

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به اولویت‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده در مرکز رسیدگی به امور مساجد برای دهه تکریم و تعظیم مساجد، گفت: این برنامه‌ها با شعار «مسجد کانون اتحاد و همدلی» و با تمرکز بر مخاطب نوجون و جوان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست خبری دهه تکریم و تعظیم مساجد صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) با حضور اصحاب رسانه در مجتمع محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

در این نشست، حجت الاسلام «حجت‌الله ذاکر» با تشریح برنامه های دهه تکریم و تعظیم مساجد، گفت: برای هر روز این دهه یک نام و شعار محوری آن با عنوان «مسجد، کانون اتحاد و همدلی» انتخاب شده است چرا که در شرایط حاضر نیازمند اتحاد و انسجام و وحدت و همراهی و همدلی جامعه هستیم.

 

 

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: امروز اتحاد و همدلی مسئله مهمی است و مسجد باید کانون و پایگاه وحدت و همدلی باشد و بدون شک پایگاه مقدس مسجد می تواند این موضوع را به منصه ظهور برساند و بستر آن را در جامعه فراهم کند.

 

حجت الاسلام ذاکر با اشاره به عناوین روزهای دهه تکریم و تعظیم مساجد تصریح کرد: اولین روز این دهه ۲۳ اسفند مصادف با ۲۱ شعبان است که با عنوان «مسجد، کانون همدلی نوجوانان» نامگذاری و در این راستا برنامه های پیشنهادی متناسب با این محور به مساجد اعلام شده است.

 

وی ابراز کرد: توجه به جلوه های بصری مساجد در تابلوهای شهری مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه تیزرها طراحی و محتواهایی در بخش رویدادهای تخصصی مسجد بارگزاری شده است، ضمن اینکه در پیام رسان های داخلی و در کانال پایگاه تخصصی مسجد محتواهایی برای بهره برداری ائمه جماعات تدارک دیده شده است.

 

اجرای پویش حس خوب

حجت الاسلام ذاکر از راه اندازی ایستگاه فرهنگی و اجرای پویش «حس خوب» ویژه دانش آموزان خبر داد و گفت: مراسم نمادین جشن تکلیف دانش آموزی برای اولین روز این دهه پیش بینی شده است و مسابقات فرهنگی ویژه دانش آموزان و نوجوانان برگزار و از دانش آموزانی که در عرصه های علمی، فرهنگی و هنری منطقه دارای رتبه و جزو نخبگان هستند، تقدیر می شود.

 

وی ادامه داد: دومین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد مصادف با ۲۴ اسفند (۲۲ شعبان) با عنوان «مسجد پایگاه تعالی جوان مومن انقلابی» دانست و افزود: برگزاری کرسی های آزاداندیشی با موضوع آرمان جوانان، برگزاری تریبون های آزاد با هدف پاسخ به سوالات و شبهات جوانان، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه جوانان و همچنین تقدیر از نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی هر منطقه از برنامه های پیشنهادی برای دومین روز این دهه است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، «مسجد مروج فرهنگ مقاومت» را عنوان سومین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد در روز ۲۵ اسفند مصادف با ۲۳ شعبان معرفی و بیان کرد: تقدیر از ایثارگران و خانواده های شهدای محلات، غبارروبی گلزار شهدا و دیدار با جانبازان بستری در مراکز درمانی و منازل از برنامه های پیشنهادی برای سومین روز این دهه است.

 

استفاده از ظرفیت نماز جمعه

حجت الاسلام ذاکر با اشاره به اینکه چهارمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد در روز ۲۶ اسفند مصادف با ۲۴ شعبان با عنوان «مسجد میعادگاه منتظران، نماز جمعه تجلی انتظار» نام گذاری شده است، خاطرنشان کرد: با همکاری ستادهای نماز جمعه مقرر است پیش از خطبه های نماز جمعه در مورد این دهه سخنرانی شود. همچنین غرفه هایی در حاشیه مصلی های نماز جمعه برپا و دستاوردهای مساجد برای عموم مردم همراه با پذیرایی عرضه می شود. برگزاری دعای ندبه، ایراد سخنرانی با موضوع مهدویت و غبارروبی مساجد با حضور اهالی مسجد نیز از پیشنهادات برای این روز است.

 

وی با بیان اینکه پنجمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد همزمان با ۲۷ اسفند (۲۵ شعبان) با عنوان «مسجد محور اتحاد ملی» نامگذاری شده است، گفت: برنامه های این روز با محور اتحاد و همدلی و خدمات مومنانه پیشنهاد شده است.

 

 

مسجد پایگاه سلامت اجتماعی

حجت الاسلام ذاکر عنوان ششمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد در روز ۲۸ اسفند مصادف با ۲۶ شعبان را «مسجد پایگاه سلامت اجتماعی» دانست و ابراز کرد: برپایی کارگاه های مهارت زندگی، توجه به جلب مشارکت مردمی و کمک به محرومان و نیز تهیه جهیزیه برای جوانان در آستانه ازدواج در این روز در مساجد انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه مراکز نیکوکاری مساجد در طول سال فعالیت های خوبی در بحث کمک رسانی به اقشار کم برخوردار دارند، گفت: اخیرا در محله هرندی ۷۰ مجموعه جهیزیه برای جوانان در آستانه ازدواج تهیه شد، ضمن اینکه مساجد در حد توان‌شان وام های قرض الحسنه مهر را به خانواده های نیازمند اعطا می کنند.

 

حجت الاسلام ذاکر با بیان اینکه هفتمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد همزمان با ۲۹ اسفند (۲۷ شعبان) با عنوان «مسجد جبهه جهاد تبیین» نامگذاری شده است، افزود: به مساجد پیشنهاد شده است که در این روز سخنرانی های انگیزشی برای نمازگزاران داشته باشند و دستاوردهای انقلاب را تبیین کنند. در این راستا در پیام رسان ایتا اخیرا کانال جهاد تبیین به منظور ارایه محتوای تبیینی برای اهالی مسجد ایجاد شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان هشتمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد همزمان با روز اول فروردین (۲۸ شعبان) را «مسجد کانون مهرورزی و نشاط معنوی» معرفی کرد و گفت: به مساجد پیشنهاد شده است که برای این روز از اصناف و اقشار مختلف و مسئولان برای سخنرانی در مسجد دعوت کنند. همچنین مراسم جشن عیدانه برگزار می شود.  

 

حضور نوروزی مسجدی‌ها در میدان جهاد تبیین

وی با بیان اینکه عنوان نهمین روز از دهه تکریم همسو با شعار انتخابی سال ۱۴۰۲ توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود، گفت: به مساجد پیشنهاد شده در این روز پیرامون شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری اعلام می شود در مساجد سخنرانی و جلسات تبیین داشته باشند، نهایتاً برای روز دهم این دهه که سوم فروردین مصادف با ۳۰ شعبان است، عنوان «مسجد کانون نیایش و معنویت» انتخاب و پیشنهاد شده است مساجد در این روز مراسم جشن تکلیف روز اولی ها و جشن ماه مبارک رمضان را برگزار کنند. علاوه بر آن فراخوان سفره های آسمانی جهت برپایی سفره های افطاری ساده، برگزاری قرائت دعای افتتاح و کمیل در این روز به مساجد پیشنهاد شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه اهتمام به جذب و تربیت دینی مسجدی نوجوانان از اولویت های مرکز است، تاکید کرد: اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه در این راستا اجرا می شود.

 

وی ادامه داد: در طول سال ۲۰۰ مسجد با مدارس در ارتباط هستند و به صورت ویژه ائمه جماعات این مساجد در مدارس حاضر و اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه را مورد توجه قرار می دهند؛ ضمن اینکه با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه طرح امین در مدارس اجرا می شود.

 

حجت الاسلام ذاکر با ابراز خرسندی از اینکه در اعتکاف امسال قریب به نیمی از شرکت کنندگان از دانش آموزان بودند، گفت: این حضور گسترده در مراسم معنوی اعتکاف نشان از فعالیت اثربخش ائمه جماعات در مدارس دارد.

 

پایان پیام/ 40