تکریم مساجد تعظیم شعائرالله است/ امروز بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به مسجد‌ هستیم

تکریم مساجد تعظیم شعائرالله است/ امروز بیش از هر زمان نیازمند بازگشت به مسجد‌ هستیم

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی اردهالی با اشاره به نقشی که مساجد از صدر اسلامی تا امروز ایفا کرده‌اند، گفت: متأسفانه، در بازه‌هایی از زمان نسبت به نقش و جایگاه و تأثیر مسجد غفلت کردیم و این اشتباهی بزرگ بود! باید به مساجد بازگردیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت آغاز دهه تکریم و تعظیم مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان و به منظور بررسی الزامات بازگشت به مسجد و احیای کارکردهای مسجدی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مهدی سلیمانی اردهالی»، نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 

برگزاری دهه تعظیم و تکریم مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان چه ضرورت و الزامی دارد و چه تصویری از شأن و جایگاه مسجد در آموزه‌های دینی را تجلی می‌دهد؟

خداوند در آیه ۳۲ سوره مبارکه حج می‌فرماید: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»؛ بر همه آنها که اندک آشنایی با آموزه‌های اسلامی دارند، واضح و مبرهن است که پیامبر(ص) در نخستین اقدام پس از هجرت از مکه به مدینه، مسجد را تاسیس کردند که این از جایگاه ویژه مسجد در تجمعات مسلمانان و تعظیم شعائرالله حکایت می‌کند. ازجمله این شعائر، اقامه نماز جمعه است چنان که رسول خدا(ص) پس از تأسیس مسجد در مدینة‌النبی(ص) در نخستین جمعه، نماز جمعه را اقامه کردند و این بدان معنا است که مردم حداقل باید هفته‌ای یکبار در مسجد جمع شده و از احوال و مسائل یکدیگر مطلع شوند. این اطلاع از حال هم و گره‌گشایی از مشکلات در مسجد در حاکمیت نبوی(ص) بسیار مهم بود.

 

مسجد در حکومت نبوی(ص) چه کارکردهای دیگری داشت که امروز هم می‌توان آنها را در مساجد ایجاد و تقویت کرد؟

همه برنامه‌های حکومت اسلامی اعم از جنگ و جهاد و تحکیم اسلام، اطلاع‌رسانی درباره توطئه کفار و مشرکان و برنامه‌های حاکمیتی در زمان پیامبر(ص) در مسجد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌شد، در روزگار ما نیز که با تأسیس حکومت دینی توسط امام خمینی(ره) بسیار شبیه به زمان پیامبر(ص) است، می‌توان و باید همان کارکردهای مسجد را احیاء کرد.

امام خمینی(ره) پایه و اساس نهضت اسلامی را در مساجد قرار دادند و مساجد حلقه وصل انقلابیون بودند، به فرموده امام راحل این روضه‌های امام حسین(ع) بود که ما را زنده نگاه داشت؛ و مساجد پایگاه برپایی این روضه‌ها و تبیین جنایات طاغوت و مبارزه با آن و آغاز انقلاب اسلامی  و تأسیس حاکمیت دینی و پس از آن حفظ و دفاع از نظام در دوران جنگ تحمیلی بودند.!

 

مساجد چطور در دفاع مقدس میدان‌داری کردند و توانستند در بسیج مردمی در همه ابعاد موثر باشند؟

این ائمه جمعه و جماعات بودند که مردم را به حضور در جبهه‌ها تشویق و تهییج می‌کردند و جوانان با لبیک به ندای امام خمینی(ره) از مساجد رهسپار جنگ و جهاد می‌شدند، علاوه بر تجمیع و آموزش و اعزام نیروها، کمک‌های مردمی برای پشت جبهه‌ها نیز در مساجد جمع‌آوری و از آنجا ارسال می‌شد.

 

چه شد با این حجم و گستره اثرگذاری و نقش‌آفرینی مساجد و مسجدی‌ها، امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید نهضت بازگشت به مسجد را اجرا کنیم؟ راه این بازگشت چیست؟

متأسفانه، در بازه‌هایی از زمان نسبت به نقش و جایگاه و تأثیر مسجد غفلت کردیم و این اشتباهی بزرگ بود! در حالی که باید مساجد را به کانون یادگیری، تفریحات سالم، رسیدگی به دعاوی و گره گشایی از مردم تبدیل کنیم و به مساجد بازگردیم.

نظام و ارزش‌های دینی انقلابی باید در مسجد تقویت شود چون این خواست خدا است که مردم در مسجد جمع شوند چنان‌که در روایات است یک رکعت نماز فردی در مسجد برتر است از نماز جماعت در منزل!

پیامبر(ص) می‌فرمایند: برترین مکان‌ها نزد خدا مساجد هستند، با توجه به این اهمیت و تجربه تاریخی از نقش‌آفرینی خانه‌های خدا، لازم است روحانیت، استادان دانشگاه و معلمان به بازگرداندن مردم به مساجد و دعوت جدی و أکید و شدید آنها به حضور در مساجد اهتمام کنند، در این میان برنامه‌ریزی اصلی باید روی کودکان و نوجوانان انجام و در مسجد از آنها حراست شود.

پایان پیام/ 9