بیش از ۶۰۰ مسجد تهران نماز صبح را به جماعت اقامه می‌کنند/ مسجدی‌ها آمده رمضان شوند

بیش از ۶۰۰ مسجد تهران نماز صبح را به جماعت اقامه می‌کنند/ مسجدی‌ها آمده رمضان شوند

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام محمدابراهیم با بیان اینکه ائمه جماعات و کارگزاران مساجد باید با برنامه‌ریزی مطلوب برای ضیافت الهی آماده شوند، گفت: در استان تهران، بیش از ۶۰۰ مسجد نماز صبح را به جماعت اقامه می‌کنند این تعداد باید همه‌گیر شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد،به نقل از پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «حسین محمد ابراهیم»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران سخنرانی خود را با آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه آغاز کرد و گفت: قرآن کریم می فرماید:«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز برپا می‌کنند و زکات می‌دهند و جز از خدا نترسیده‌اند. امید است آنان از هدایت یافتگان باشند

 

لازمه بهره‌برداری در ماه رمضان، آمادگی دل است

وی با اشاره به اینکه براساس تعالیم الهی قبل از ورود به ماه رمضان باید آمادگی ظاهری و باطنی در خود ایجاد کنیم، گفت: مومنین به ضیافت الهی در ماه رمضان همه دعوت شده‌اند اما برای بهره‌برداری از آن باید دل‌ها را آماده کرد.

 

دعایی که در روزهای پایانی ماه شعبان زیاد باید خواند

 

محمد ابراهیم تصریح کرد: امام رضا(ع) در آخرین روزهای ماه شعبان به اباصلت فرمودند که این دعا را زیاد بخوان: «اللَّهُمَ‌ إِنْ‌ لَمْ‌ تَکُنْ‌ غَفَرْتَ‌ لَنَا فِیمَا مَضَى‌ مِنْ‌ شَعْبَانَ‌ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ‌ مِنْهُ» از خدا باید در این روزهای پایانی ماه شعبان طلب بخشش و مغرفت کرد که نشان می‌دهد برای ورود به ماه رمضان باید دل خود را از کینه و آلودگی رفتاری و باطنی پاک کرد. اگر دل کسی را آزردیم باید حلالیت بطلبیم و حقوق دیگران را پرداخت کنیم تا خودمان را آماده این مهمانی کنیم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات پیش از فرارسیدن ماه رمضان، تکریم مساجد به عنوان پایگاه‌های اصلی ضیافت الهی است، گفت: در تورات داریم که خانه‌های خدا روی زمین مساجد هستند. در این ضیافت، مساجد بهترین مکان برای حضور است که طبق روایات، خوشا به حال کسی که در خانه‌اش طهارت می‌کند و برای زیارت خدا در مسجد حاضر می‌شود. مسجد محل زیارت خداوند است.

 

تکریم اصلی مساجد به حضور در آنان است

وی گفت: سنت حسنه‌ای در دهه پایانی ماه شعبان برای تکریم مساجد داریم اما تکریم اصلی مساجد به حضور در آنان است. تقاضا داریم که مردم، خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان با حضور خود در مساجد، آن‌ها را تکریم کنند.

 

محمد ابراهیم تصریح کرد: ائمه جماعات و کارگزارن مساجد باید با برنامه‌ریزی خوب و مناسب برای این ضیافت الهی آماده شوند. برگزاری ۳ وعده نماز جماعت به خصوص نماز صبح در دستور کار باشد. البته بعد از ماه رمضان هم برگزاری نماز جماعت صبح در دستور کار باشد.

 

بیش از ۶۰۰ مسجد تهران نماز صبح را به جماعت اقامه می‌کنند

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران، بیش از ۶۰۰ مسجد نماز صبح را به جماعت اقامه می‌کنند اما مطلوب این است که هر مسجدی در کشور، نماز صبح را اقامه کنند.

 

وی افزود: مساجد باید با تشکیل حلقه‌های قرآنی، آموزش، تلاوت، جزءخوانی و تفسیر قرآن را در دستور کار داشته باشند که این‌ها تکریم مساجد است. مسجد برای تلاوت و آموزش قرآن تاسیس شده است.

 

افطاری ساده موجب همدلی و انسجام اهالی مسجد می‌شود

 

محمد ابراهیمتاکید کرد: ائمه جماعت مساجد برنامه‌ریزی کنند تا با افطاری ساده موجب همدلی و انسجام اهالی مسجد شوند. تکریم مساجد در دوری از تفرقه است. تفرقه یکی از شاخص‌های مسجد ضرار است. در مسجد اختلاف نباید باشد و باید به خاطر خدا تحمل و مدارا با یکدیگر کنند. اگر اخلاص را زیاد کنیم، از تفرقه دوری می‌شود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: در ماه رجب به لطف خدا بیش از ۴۰۰ مسجد مراسم اعتکاف برگزار کردند گه ۳۷ هزار نفر در آن شرکت کردند که بیشتر آنان جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزانان بودند. امیدواریم در ماه رمضان هم همین استقبال را شاهد باشیم. سخنرانان نیز در این فرصت باید برای جهاد تبیین تلاش کنند.

 

پایان پیام/ 40