ایامی برای تکریم مساجد/زدودن غبار دلها با خانه تکانی مساجد

ایامی برای تکریم مساجد/زدودن غبار دلها با خانه تکانی مساجد

تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
دهه تکریم مساجد اگرچه بهانه ای برای مهیا شدن خانه های خدا برای ماه رمضان است اما باید از فرصت ها بهره برده و فضای مساجد را با زدودن غبار غفلت از دل ها و با برنامه ریزی های مدون به قدوم مبارک فرزندان مان منور کنیم.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

 اینکه یک روز در تقویم به اسم مسجد ثبت شده اتفاق زیبایی است که نشان از اهمیت مساجد در کشور ماست البته تعظیم و تکریم مساجد مربوط به امروز و دیروز نبوده و خود یک سنت دیرینه به حساب می آید که پیشینه ای به بلندای هزار ساله دارد یعنی از روزگاری که دین مبین اسلام بر سر بشریت سایه گسترانده و مسجد به عنوان یک مکان دینی و اجتماعی استراتژیک جایگاه خود را در میان اهالی جامعه نمایان کرده است.

 

امروزه اگرچه به یمن توسعه تکنولوژی کارکردهای مساجد همچون گذشته نیست اما همچنان مسجد جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد و کارکردهای متفاوت و متنوع تری با توجه به نیازهای روز جامعه در این مکان ها دیده می شود. از جمله این رویکردها وجود همین کانون های فرهنگی هنری است که سبب شده مساجد به مکانی برای تجمع قشر جوان و نوجوان جامعه مبدل شود؛ امری که شاید در گذشته چندان به آن روی خوش نشان داده نمی شد و بیشتر کودکان را نهی از آمدن به مساجد می کردند و کوچک ترین تحرک بچه ها در مسجد با اقدامی نه چندان دلچسب از سوی بزرگترها پاسخ داده می شد.

 

اکنون که ظرفیت ها آنچنان متحول شده که دیگر خبری از آن گونه رفتارهای قهر آمیز دیده نمی شود و یا اگر هست قلیل بوده و به چشم نمی آید جا دارد که از فرصت ها بهره برده و فضای مساجد را با زدودن غبار غفلت از دل ها و با برنامه ریزی های مدون به قدوم مبارک فرزندان مان منور کنیم. مناسبت ها اگرچه دلیلی بر بزرگداشت یک رخداد است اما چه خوب است ضمن بزرگداشت رویدادها به جنبه های دیگر نیز توجه و از هر فرصتی برای گسترش خوبی ها در جامعه استفاده کرد.

 از جمله این مناسبت ها دهه تکریم و تعظیم مساجد است که همه ساله روزهای پایانی ماه شعبان به آن اختصاص داده شده است. اصل این موضوع که از قدیم الایام رواج داشته مهیاسازی مساجد برای ورود به ماه مبارک رمضان است و اهالی مسجد چند روز پیش از ماه مبارک در مساجد حاضر شده و این مکان های معنوی را گردگیری، جاروب و غبارروبی می کردند.

 

تکریم مساجد با حضور پرشور مردم

البته نباید از این نکته غافل بود که آنچه امروز باعث تکریم مسجد می شود حضور پرشور و حداکثری مردم در این مکان مقدس است و از این فرصت ها نیز برای همین هدف باید به خوبی بهره برده شود.

 

در باب تکریم مساجد احادیث و روایت های متعددی از سوی بزرگان دین مان آمده است که از جمله آن بیان گوهربار مولا علی علیه السلام است که فرمودند نشستن در مسجد برای من از سکونت در بهشت بهتر است چرا که اقامت در بهشت موجب خوشنودی من است اما بودن در مسجد موجب رضا و خوشنودی خداوند است.

 

در روایت دیگری نیز به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله اینگونه آمده کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند آسایش و کامیابی آن و عبور از صراط را برایش ضمانت می کند. همچنین وجود مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در حدیثی می فرمایند هر کس به سوی مسجد گام بردارد در برابر هر گان 10 حسنه برایش ثبت و 10 گناهش پاک و 10 درجه و منزلت او در بهشت بالا می رود.

 

اهمیت پاکیزگی مساجد در قرآن و روایات

خداوند در قرآن کریم درباره پاکیزگی مساجد به حضرت ابراهیم سلام الله علیه و مؤمنان سفارش به تطهیر مساجد کرده و در برخی احادیث نیز با توجه به ضرورت و اهمیت پاکیزه ساختن مساجد تاکید شده است. از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده که فرمود: کسی که مسجدی را جاروب کند خداوند برای او پاداش آزاد ساختن بنده ای را منظور می دارد و هر کس از آن هر غبار و آلودگی حتی آنقدر کم که ممکن است در چشم رود خارج کند؛ خداوند برای او دوچندان از رحمت خود را می نویسد. و در جایی دیگر نیز پیامبر می فرماید: هر گاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، او را برآورنده نیازهاى مسجدى قرار مى دهد.

 

در اسلام هم تأکید شده است که هنگام حضور در مساجد با زینت باشید و لباس تمیز و خوب و معطر به همراه داشته باشید.

 

دهه تکریم مساجد مهیا شدن برای ماه خدا

امام جمعه جهرم با اشاره به اهمیت پاکیزه نگه داشتن مساجد با یادآوری دهه آخر ماه شعبان، که به عنوان دهه تکریم مساجد نام گرفته است، گفت: این ایام فرصتی برای مومنین و متدینین فراهم شده تا  غبار از خانه های خدا برگیرند و آماده شوند تا در ماه مبارک رمضان، غبار از خانه دل خود بزدایند و روح و جان خویش را جلا دهند.

 

حجت الاسلام محمدحسین مدبر با ذکر آیه ای از قرآن مجید به اهمیت این امر نیک تاکید کرد و بیان داشت: خداوند در سوره توبه می فرمایند: إنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى‌ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ «18» مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‌پردازند و جز از خدا نمى‌ترسند. اميد است كه آنان از ره‌يافتگان باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: هیات امنا و مردم بزرگوار به این حدیث شریف از رسول اکرم(ص) نیز توجه کنند که فرمود: أنّ بُيُوتِي في الأرضِ المَساجِدُ ، فَطُوبى لِعَبدٍ تَطَهَّرَ في بَيتِهِ ثُمَّ زارَني في بَيتي، ألا إنّ على المَزُورِ كَرامَةَ الزائرِ، ألا بَشِّرِ المَشّائينَ في الظُّلَماتِ إلى المَساجِدِ بالنُّورِ السّاطِعِ يَومَ القِيامَةِ. خانه هاى من در روى زمين مسجدهايند. پس، خوشا بنده اى كه در خانه اش خود را پاكيزه كند و سپس در خانه من، به ديدارم بيايد. بدانيد بر ميزبان است كه ميهمان را گرامى دارد . هان آنان را كه در تاريكيهاى شب به مساجد مى روند، بشارت باد به نور درخشان در روز رستاخيز.

 

حجت الاسلام مدبر بر لزوم توجه به امر پاکیزگی مساجد در تمام روزهای سال به ویژه دهه تکریم مساجد تاکید کرد و اظهار داشت: خداوند ان شاالله توفیق حضور برای این مراسم را به همگی ما در مساجد و امام زاده ها عنایت فرماید.

 

پاکیزه نگه داشتن مسجد، یک تکلیف اخلاقی و شرعی برای همه است کسی که به پاکیزه ساختن خانه خدا مبادرت می ورزد نزد صاحب خانه پروردگاری که به پاکیزگی امر کرده است و پاکیزگی را دوست دارد.

 

پایان پیام/ 691