احیای جایگاه واقعی مساجد در جامعه نیازمند اصلاحات و اقدامات همه‌جانبه است

احیای جایگاه واقعی مساجد در جامعه نیازمند اصلاحات و اقدامات همه‌جانبه است

تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
حجت الاسلام حجتی،گفت:کمرنگ شدن جایگاه و کارکردهای فرهنگی مساجد ناشی از بسترهای اجتماعی آن در جامعه است لذا احیای جایگاه واقعی و کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد در جامعه نیازمند اصلاحات و اقدامات همه‌جانبه است.

 حجت الاسلام محمد حجتی ،در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، با اشاره به علت کمرنگ شدن جایگاه مساجد، گفت: نقش مساجد به‌عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی قابل‌انکار نیست و آن‌ها در عرصه‌های مختلف دفاع و صیانت از اسلام ناب محمدی (ص) و فرهنگ و اعتقادات دینی مردم جایگاهی بسیار رفیع و بی‌بدیل دارند.

 

استاد حوزه علمیه کرمانشاه، با بیان اینکه مسجد جایگاهی برای آرامش، راز و نیاز و راستی و درستی است و همگان باید از این مکان برای رسیدن به قرب الی الله استفاده کنند، افزود: کسانی که در مساجد کار می‌کنند در تمام زمینه‌های مختلف زندگی موفق‌تر از سایر افراد جامعه هستند چراکه دعا، راز و نیاز و اعمال آن‌ها موردقبول درگاه الهی است.

 

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی باعث کمرنگ شدن جایگاه مسجد و حضور جوانان در مساجد شده است، خاطر نشان کرد:نبود مشوّق برای اقشار به‌ویژه جوانان و نوجوانان، رفتارهای خارج از انتظار اعضای هیئت امنای مساجد با مردم،، به‌ویژه جوانان بسته بودن درب مساجد در اکثر اوقات شبانه‌روز، نبود یا کمبود روحیه، نشاط و شادابی در فضای مسجد به صورت خلاصه همه عوامل  باعث بی‌رونق شدن مساجد شده که در این بین، همه باید به رونق بخشی به مسجد بیندیشند و برای آن تلاش کنند.

 

حجت الاسلام حجتی، تصریح کرد: جامعه بدون اجتماع و گردهمایی نمی‌تواند دوام و بقا یابد. مسجد سبب می‌شود که انسان از غوغاهای زندگی اجتماعی و کشمکش های روزمره فارغ شده و لحظه‌ای به یاد خداوند (ج) باشد و با یاد پروردگار و تحول درونی در خویشتن ایجاد کنند.

 

استاد حوزه علمیه کرمانشاه با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین اقدام تعریف کارکردها و جایگاه مناسب مسجد در جامعه و اتخاذ راهکارهایی برای حضور همگانی و مشارکت فعال افراد در امور مرتبط با مساجد است، اظهار کرد: یکی از مکان‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام همین مساجد، حسینیه‌ها و مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمیه هستند که این اماکن منشأ تولید فکر و اندیشه اسلامی در عصر کنونی محسوب می‌شوندو مساجد ما کارکردی که اسلام برای آن تعریف کرده است را فراموش کرده‌اند و امروز به عیناً می‌بینیم که مساجد تنها به محلی برای دعا و انجام فرایض دینی تبدیل‌شده است درحالی‌که می‌توان از پتانسیل‌های مساجد برای انجام امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بهره‌برداری کرد.

 

پایان پیام/ 712