روحانی باید در هر مکانی که فقر فرهنگی احساس می‌شود، حضور یابد

روحانی باید در هر مکانی که فقر فرهنگی احساس می‌شود، حضور یابد

تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
امام محله بخش محمدیار شهرستان نقده معتقد است؛ روحانی باید در هر مکانی که فقر فرهنگی در آن احساس می‌شود حاضر شود و وظیفه جهاد تبیین خود را به سرانجام رساند و در راه اعتلای اسلام و روشنگری مردم و به‌ویژه جوانان گام بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی_فاطمه صمدزاده؛

مساجد فعال از جهت فرهنگی به صورت مهم ترین پایگاه فعالیتهای دینی در فضای جامعه تأثیر عمیق و ژرف داشته، معادلات فرهنگی اطراف خویش را به سود عبودیت الهی تغییر می دهند و این امر در صورتی است که مدیران مساجد خصوصا روحانیون به خوبی از جایگاه معنوی مسجد در مسیر بایسته آن سود جویند. فعالیتهای فرهنگی دینی در مساجد می تواند از تنوع بسیاری برخوردار بوده، به تناسب نیازمندیهای منطقه، نوع مخاطبان و... دارای متغیّرهای فراوان باشد.

حجت‌الاسلام مرتضی سراوکی متولد سال ۱۳۶۴ و امام محله مسجد صاحب‌الزمان (عج) بخش محمدیار شهرستان نقده از توابع استان آذربایجان غربی است. او بیش از ۱۵ سال در عرصه تبلیغ سابقه دارد؛ هم اکنون نیز حدود دو سالی می‌شود که در منطقه فعلی مشغول به فعالیت است.

این امام محله پرتلاش مربی دفاع شخصی نیز می‌باشد که در باشگاه ورزشی علاوه بر آموزش مهارت‌های ورزشی به جوانان، به نکات اخلاقی و اعتقادی و … نیز می‌پردازد.

حجت الاسلام سراوکی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی گفت: در کنار فعالیت ورزشی، تبلیغ چهره به چهره و در مدارس ملاک جذب است. و بیش از بیست ساله  که فعالیت ورزشی می کنم  و مربی رشته های رزمی هستم  و تبلیغ با نوجوانان و جوانان را از باشگاه و مسجد شروع کردم. وی ادامه داد:  در مدارس حضور یافته و ضمن برپایی مراسمات مختلف مذهبی با مشارکت جوانان و دانش آموزان، سعی در ترویج فرهنگ دینی و تربیت مذهبی آنان داریم و همچنین کلاس‌های احکام، تفسیر، طب سنتی نیز برای دانش آموزان برگزار میکنیم.  

حجت الاسلام و المسلمین افزود: همچنین در راستای ارتباط با کمیته امداد به محله‌ها و خانه‌های محرومان سرکشی کرده و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شده و برای مرتفع کردن این مشکلات تلاش می کنیم.

 

وی در ادامه برگزاری نماز جماعت ظهر و شب، احکام،  تفسیر، پاسخ به شبهات، برگزاری مراسمات، اعیاد و شهادت و برگزاری دعاهای هفته زیارت عاشورا ، دعای توسل ، کمیل ، ندبه، آموزش وضوء برای نونهالان مسجد و مراسم انس با قرآن را از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت عنوان کرد.

وی افزود: ائمه جماعاتی که به نماز جماعت اهتمام جدّی دارند، در فعالیتهای دیگر مسجد هم از موفقیت بیشتری برخوردارند.

 

حجت الاسلام سراوکی با بیان اینکه روحانی باید در هر مکانی که فقر فرهنگی در آن احساس می‌شود حاضر شود و وظیفه جهاد تبیین خود را به سرانجام رساند و در راه اعتلای اسلام و روشنگری مردم و به‌ویژه جوانان گام بردارد، گفت: حدود دو سال است که بنده به صورت داوطلبانه در مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان به تبلیغ می پردازم.

وی افزود: دشمن برای جوانان ما برنامه دارد و در برخی شهرهای محروم، با ترویج مذاهب انحرافی افکار جوانان ما را تحت تأثیر قرار داده که وظیفه طلبگی ما اقتضاء می‌کند به مقابله با این هجمه‌ها برویم.

امام محله‌ای که تهذیب و ورزش را به هم گره می‌زند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوران جوانی بسیار حساس بوده بنابراین باید از دریچه ای با این قشر ارتباط برقرار کرد که باعث رشد اعتقادشان شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سراوکی افزود: ورزش یکی از این علت ها می تواند باشد و به واسطه مسجد و کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت برگزاری مسابقات ورزشی فوتسال، رزمی از جمله این فعالیت ها است. و همین طریق نیز زمینه ساز حضور جوانان به مسجد و نماز جماعت شده است.

پایان پیام/ 566