رشته‌های مسجدی در درختواره دانشی حوزه‌های دیده شده است/ بازگشت به مسجد را دنبال می‌کنیم

رشته‌های مسجدی در درختواره دانشی حوزه‌های دیده شده است/ بازگشت به مسجد را دنبال می‌کنیم

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد با بیان اینکه رشته‌های مسجدی در درختواره دانشی حوزه‌های دیده شده است، گفت: رویکرد حوزه‌های علمیه این است که کارکردهای مسجد در صدر اسلام احیاء و از این طریق نقشه آسمانی قرآن برای انسان محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی رستم‌نژاد» با حضور در غرفه خبرگزاری شبستان در بخش نهادها و موسسات دولتی سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره نقش حوزه های علمیه در تحقق نهضت بازگشت به مسجد، اظهار کرد: در درختواره دانشی حوزه های علمیه که حدود یکی دو سال قبل و با مشارکت نزدیک به ۶۰۰ کارشناس نهایی شد در حوزه تبلیغ چند رشته مسجدی مرتبط با امامت جماعت، مباحث فرهنگی مساجد، مدیریت مساجد و امام جماعت و شئون مربوط به تبلیغ در مسجد دیده شده است.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: ما مسجد را همچون نیروگاهی در وسط شهر یا منطقه فرض می کنیم، که شعاع نوردهی بالایی دارد نظیر نقش مسجد در صدر اسلام؛ در زمان نبی اکرم(ص) اینطور نبود که سازمان ها و نهادها متولی امور مردم باشند بلکه مسجد متولی همه امور مردم و شئون حاکمیت بود لذا حل و فصل دعاوی، اعزام نیرو به جهاد، رسیدگی به امور مردم و ... همه در مسجد دنبال می شد و کارکرد مسجد صرفاً به عبادت محدود نمی شد.

 

حجت الاسلام رستم‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه مسجد در طول زمان کارکردهایش را از دست داد و به امور عبادی محدود شد، گفت: اما با پیروزی انقلاب اسلامی قدری به مساجد صدر اسلام نزدیک شدیم لذا دیدیم بسیج و اعزام نیروها به جبهه ها، گره گشایی های مومنانه و ... همه در مسجد انجام می شد اساساً مسجد مصدر جوشش همه فعالیت های جهادی از صدر اسلام بوده و است.

 

وی تأکید کرد: ما نیز در حوزه های علمیه نگاه‌مان احیای کارکردهای مسجد تراز است تا بین مردم و مسجد داد و ستد و تعامل باشد و نورانیت و معنویت مسجد همه را بهره مند کند.

 

وی درباره برکات تحقق نهضت بازگشت به مسجد، ابراز کرد: اگر این اتفاق بیفتد به جای آنکه دادگاه ها و قوه قضاییه و مراکز ترک اعتیادهای ما شلوغ باشد، مساجد ما شلوغ و اثرگذار می شود و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه در رشته های تحصیلی مرتبط با مسجد همه این کارکردها دیده شده است، تأکید کرد: تلاش بر آن است که کارکرد و فعالیت مسجد صرفاً به مسجد محدود نشود باید به جایی برسیم که همچون صدر اسلام و زمان نبی مکرم اسلام(ص) مساجد شبانه روز باز باشند نه آنکه صرفا یکی دو ساعت وقت نماز، اما امروز شاهدیم بسیاری از مساجد بسته اند.

 

وی با بیان اینکه باید همچون زمان پیامبر(ص) امور حکومت در مسجد دنبال و انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر این مهم اتفاق بیفتد آنگاه نقشه آسمانی خدا برای انسان عملی خواهد شد، همان نقشه ای که در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه تصریح شده است: «... لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ ۚ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ؛ ... همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا گردیده سزاوارتر است به اینکه در آن اقامه نماز کنی، که در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد.» اینچنین مسجد طهارت باطن را برای انسان به ارمغان می آورد.

 

گفتنی است، سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین ماه و از ساعت ۱۷ تا ۲۴ با شعار «می‌خوانمت» میزبان بازدیدکنندگان در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) است.

پایان پیام/ 9