محجبه شدن ۲۲۰ بانو با ۵ سال کار فرهنگی مسجد رضوان

محجبه شدن ۲۲۰ بانو با ۵ سال کار فرهنگی مسجد رضوان

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
مسجد رضوان در تهران فعالیت‌های فراوانی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد؛ از برگزاری برنامه‌های شاخص فرهنگی تا ترویج ازدواج آسان با مهریه کم و جهیزیه ساده و حمایت از نیازمندان با کمک زنان و دختران انجام می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، خانم دکتر راجی فعال فرهنگی اجتماعی از مسجد رضوان خیابان گرگان تهران در ویژه ‌برنامه تلویزیونی چشمه که در شبکه افق به موضوع بررسی و واکاوی علل موفقیت مساجد شاخص می‌پردازد، حضور پیدا کرد؛ وی در این برنامه به موضوع «مسجد و زیست مؤمنانه زنان» پرداخت و گفت: مسجد حتی قبل از اسلام نیز شاهد حضور زنان بوده و در زمان حضرت زکریا برای حضرت مریم جایی در مسجد برای عبادت قرار داده شده بود.

 

وی حضور زنان در مساجد را نماد فعالیت های اجتماعی زنان عنوان کرد و ادامه داد: بعد از اسلام نیز همواره زنان نقش پررنگی در مسجد و فعالیت های اجتماعی داشته اند؛ حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر خدا(ص) در مسجد حضور پیدا می کرد و حضرت زهرا(س) نیز در مسجد خطبه فدکیه را برای مردم خواند. فعال فرهنگی مسجد رضوان با بیان اینکه مسجد تنها جایگاه عبادی نیست، ابراز کرد: مسجد می تواند یک صحنه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد و می توان برای حضور گسترده زنان در مساجد برنامه ریزی داشت.

 

وی حضور دختران و بانوان دهه هفتادی و هشتادی مسجد رضوان در زمان زلزله سرپل ذهاب را یادآور مجاهدت های بانوان در زمان جبهه و جنگ دانست و افزود: بانوان مسجدی مسجد رضوان در زمان زلزله به عنوان اولین مسجد، بلافاصله پای کار آمدند و با همراهی خیرین توانستیم اقلام و هدایای خوبی را برای مردم زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب ارسال کنیم.

 

راجی به فعالیت های زنان در مسجد رضوان نیز اشاره کرد و گفت: فعالیت های ما در این مسجد در سه بخش عقیدتی و فرهنگی و جهادی تقسیم می شود و برای همه گروه های سنی برنامه داریم. وی ادامه داد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که وظیفه اول زن را خانواده می دانند، ما نیز در تعریف برنامه ها اولویت فعالیت های بانوان را در بحث خانواده قرار داده ایم و در با محوریت خانواده برنامه ها و تشویق ها را پیش می بریم.

 

راجی به تشکیل گروه سرود رکن الهدی اشاره داشت و گفت: در این گروه سرود، دختران در برنامه ها و مناسبت ها همخوانی دارند که همین امر باعث جذب دختران به مسجد شده و احساس هویت می کنند. وی در زمینه فعالیت های عقیدتی نیز ابراز داشت: ما بعد از مهدیه تهران مراسم شیرخوارگان حسینی را به مسجد آوردیم و در طی چهار سال متوالی که برگزار شد مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ 2 سال نیز مراسم سه سالگان حسینی را برگزار کردیم.

 

این بانوی فعال مسجدی به برگزاری طرح های سبک زندگی قرآنی و مهدوی نیز اشاره ای داشت و گفت: دوره های مختلفی در این زمینه برگزار کرده ایم که در همین بخش ترویج ازدواج آسان با مهریه ۱۴ سکه و جهیزیه ساده با ۳۵ قلم، باعث شده تا مورد استقبال بخشی از مردم قرار بگیرد و برای برپایی این سنت حسنه تمام برنامه ها را در مسجد انجام داده ایم. برگزاری اردوهای مذهبی و تفریحی بخش دیگری از برنامه هایی بود که مورد اشاره این فعال مسجدی قرار گرفت،

 

وی در این زمینه گفت: ما به حضور زنان و دختران در مسجد اهمیت فراوانی می دهیم و برنامه های دسته جمعی و اردوهای مذهبی و تفریحی و برنامه های کوهنوردی بانوان چادری از همین برنامه ها است.

 

راجی با تأکید بر برنامه‌های مسجد در زمینه تشویق به فرزندآوری، اظهار داشت: ۹ سال است که در این مسجد به صورت آتش به اختیار فعالیت می کنیم و تشویق به فرزندآوری و اعطای کمک های بلاعوض و تأمین هزینه های یکساله فرزندآوری برای خانواده های نیازمند و تشویق به نام‌گذاری اسامی معنادار، نشان دهنده دغدغه ما در این زمینه است.

 

وی ادامه داد: در مسجد افراد مختلف در کنار هم حضور دارند و باید برنامه های به گونه ای باشد که همه مخاطبان بهره ببرند؛ نمی توان برای نوجوانان همان برنامه هایی را داشت که برای افراد مسن داریم. طرح مباحث سیاسی و برنامه های سواد رسانه و افزایش اطلاعات مادران در برنامه های ما قرار دارد و تلاش می کنیم خانواده ها و بانوان به در امر خانواده و تربیت فرزندان توانمند شوند.

 

راجی در مورد ترویج حجاب در این مسجد نیز خاطرنشان کرد: ما به دنبال ارائه راهکارهایی هستیم که دختران خودشان حجاب را قاطعانه انتخاب کنند؛ برگزاری دوره های مختلف با محوریت سوره نور و تأکید بر جایگاه بانوان باعث شده تا مخاطبان ما با اختیار خود سمت حجاب کامل و پوشش چادر بروند.

پایان پیام/ 9