جامعه نیازمند ورود مساجد به عرصه تسهیل‌گری ازدواج است

جامعه نیازمند ورود مساجد به عرصه تسهیل‌گری ازدواج است

تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
صفار با بیان اینکه ارتباطات اصیل در اجتماع کاهش یافته و همین تغییر سبک زندگی مردم کاهش ازدواج را در کشور تشدید کرده است، گفت: مردم باید زیر سقف مسجد بیایند و کمک کنند تا مسئله ازدواج جوانان حل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، «سینا صفار»، مدیر گروه مردم نهاد ازدواج مسجدبنیان در ویژه برنامه تلویزیونی چشمه که به مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه افق پخش می‌شود حاضر شد و با اشاره به کاهش میزان ازدواج جوانان گفت: متاسفانه کمرنگ شدن ازدواج در بین برخی از افراد مذهبی نیز رواج یافته است که عمده آن ترس از مسائل اقتصادی است، اما نباید فراموش کرد که خداوند وعده داده که پس از ازدواج بندگانش را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد.

 

وی درباره اهداف اجرای طرح ازدواج مسجدبنیان، بیان کرد: ۱۲ سال پیش ازدواج کردم و از همان زمان تصمیم گرفتم شرایط ازدواج را تا حد ممکن برای دیگران نیز فراهم سازم؛ حدود ۱۰ سال مشغول انجام اینکار بودم اما به مرور احساس کردم کار باید توسعه پیدا کند و برای توسعه کار به سراغ مساجد رفتیم و این طرح را از یکی دوسال قبل کلید زدیم.

 

صفار در ادامه افزود: مساجد از ظرفیت مناسبی برای اين حرکت برخوردارند، لذا با مساجد رایزنی و آن‌ها را برای اجرای این طرح با خود همراه می‌کنیم و در واقع آن‌ها را در این موضوع فعال می‌کنیم تا در محله خود به کنشگری ازدواج و خانواده بپردازند.

 

مدیر گروه مردم نهاد ازدواج مسجد بنیان همچنین تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم واسطه گران ازدواج به مساجد متصل و زیر نظر مساجد به فعالیت بپردازند و از طرفی واسطه ها نیز به یکدیگر مرتبط شوند.

 

وی با اشاره به علت انتخاب مسجد برای تسهیل امر ازدواج، گفت: شبکه مسجد در تمام محلات توزیع و گسترده شده و مکانی است که توان ارائه خدمات به کل محله را دارد.

 

مدیر گروه مردم نهاد ازدواج مسجد بنیان با بیان اینکه مسجد در دوران دفاع مقدس سنگر پشتیبانی بود، گفت: اکنون نیز مردم باید زیر سقف مسجد بیایند و کمک کنند تا مسئله ازدواج جوانان حل شود.

 

صفار با بیان اینکه این اقدام ما جز با یک حرکت مردمی رقم نمی‌خورد، ابراز کرد: ما روی مردم حساب کردیم اما نهادهایی همچون مرکز بنیاد خانواده طرح ما را شنیدند و حمایت‌هایی از ما داشتند؛ ضمن اینکه هر سامانه و نرم افزاری که برای اینکار احتیاج داشتیم توسط افراد به صورت جهادی آماده شد.

 

وی به روند کار نیز اشاره و بیان کرد: رویکرد ما این است که واسطه گر به صورت مستقیم دخیل در کار باشد و در حقیقت انتخاب اولیه را به واسطه گر می‌سپاریم.

 

صفار در پاسخ به این سوال که چرا ازدواج در شرایط کنونی مشکل شده است، ابراز کرد: سختگیری غیر از سخت بودن است ما در واقع مراحل را برای خود دشوار می‌کنیم و بعد جرات نمی‌کنیم سمت آن اتفاق برویم.

 

وی با اشاره بر تلاش مجدانه دشمن برای ورود ضربه به نهاد خانواده ابراز کرد: از تمام مردم درخواست می‌کنم نسبت به تهدیدهایی که خانواده را هدف قرار داده احساس خطر کنند و برای رونق ازدواج به کمک ما بیایند تا بتوانیم این دامنه را گسترده‌تر نماییم.

 

مدیر گروه مردم نهاد ازدواج مسجد بنیان با اشاره به تغییر سبک زندگی‌ مردم و اثرات آن بر ازدواج جوانان تصریح کرد: ارتباطات اصیل در اجتماع کاهش یافته و همین تغییر سبک زندگی کاهش ازدواج را تشدید کرده و اثرگذاری هجمه‌ها را افزایش داده است.

 

صفار همچنین با اشاره به علل اصلی کاهش رغبت جوانان نسبت به امر ازدواج، گفت: با توجه به تجاربی که طی این مدت و در این مسیر به دست آوردم مشکل اصلی کاهش رغبت افراد به ازدواج، مشکلات اقتصادی نیستند بلکه معیارها و انتخاب‌ها تغییر کرده و دشوار شده که گفتگو با نسل جوان می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد.

 

وی ورود مساجد به امر ازدواج را باعث افزایش اهمیت این موضوع دانست و تصریح کرد: ورود مسجد اگرچه موجب افزایش اهمیت موضوع می‌شود اما از طرفی دیگر دقت در موضوع نیز ضروری‌تر خواهد شد. واسطه گران ازدواج نباید این مسیر را برای خود دشوار کنند.

 

صفار تأکید کرد: اگرچه توجه به معرفی کیفی اهمیت دارد، اما این موضوع نباید باعث انفعال شود بلکه باید با توکل بر خدا و کفویت سنجی جلو رفت و اینکار را به سرانجام رساند.

 

مدیر گروه مردم نهاد ازدواج مسجد بنیان همچنین به استفاده از ظرفیت مشاورین تاکید و خاطرنشان کرد: با کمک خادمیاران رضوی سعی کردیم شبکه مشاوره تشکیل دهیم و خدمات مشاوره توسط خادمیاران در سراسر ایران ارائه می‌شود و قول‌هایی مبنی بر ارائه خدمات مشخص به واسطه گران ازدواج نیز اخذ شده است. برای افزایش کیفیت کار واسطه گری آموزش‌های ویژه واسطین ارائه می شود.

 

پایان پیام/ 9