کارهای انجام نشده درباره مسجد و دیپلماسی بسیار است/دیپلماسی مسجدی امت واحده را دنبال می‌کند

کارهای انجام نشده درباره مسجد و دیپلماسی بسیار است/دیپلماسی مسجدی امت واحده را دنبال می‌کند

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیپلماسی مسجدی امت واحده را دنبال می‌کند، گفت: کارهای انجام نشده ما در مورد مسجد و دیپلماسی بیش از کارهای انجام شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، علیرضا دلخوش در ویژه‌برنامه چشمه با موضوع بررسی و واکاوی علل موفقیت مساجد شاخص و بامحوریت دیپلماسی مسجد، اظهار کرد: در جهان اسلام دو کشور پیشرو در حوزه دیپلماسی مسجد وجود دارد که عبارتند از مسجد عربستان و ترکیه.

 

وی بیان کرد: در این باره آمار وجود دارد، بعد از فرپاشی شوروی و استقلال کشورهای جدیدالتاسیس در حوزه سی آی اس سابق، تنها در کشور ازبکستان از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ یعنی حدود چهار سال تعداد مساجد از ۳۰۰ باب به شش هزار باب رسید و اگر حجم فعالیت های دو کشوربه خصوص ترکیه در سی ای اس را در نظر بگیریم به اهمیت و ابعاد قضیه پی می‌بریم.

 

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه مسجد در جوامع اسلامی تصریح کرد: نخستین بنایی که در مدینه توسط پیامبر(ص) با مشارکت همه مسلمانان بنا شد مسجد بود و این مسجد فقط برای نماز گزاردن نبود یعنی فقط مصلی به شمار نمی‌رفت.

 

وی افزود: وقتی به تاریخ صدر اسلام نگاه می کنیم مهم‌ترین تصمیم گیری را پیامبر(ص) در مسجد اتخاذ و مردم را به مشارکت دعوت می‌کردند و از مردم نظر می‌خواستند و از امت در خصوص برخی از موضوعات بیعت می گرفتند و مسجد محل تصمیم‌گیری‌های مهم جامعه اسلامی شده بود.

 

دلخوش تصریح کرد: برخی از موخرین گفته‌اند وقتی از اصحاب صفه صحبت می‌کنیم اصحابی هستند که در سکوهای مسجد زندگی می‌کردند و این قدر مسجد زنده بود و هر روز در آن رخدادی مهم اتفاق می‌افتاد.

 

وی ابراز کرد: مسجد در مرکز شهرها بنا می شد و بنا می‌شود و زیباترین معماری‌ها و زیباترین هنرهای دستی مردم و محل را در مسجد به نمایش می گذارند این ها فقط به عنوان تزیین شهری و مبلمان شهری تلقی نمی‌شود، بلکه این‌ها خود پیام دارد.

 

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پیام این است ای مردمی که در خارج از شهر و یا در روستا زندگی می کنید اطلاع داشته باشید که مهم‌ترین جایی که امکان معیشت زندگی انسان‌ها وجود دارد مسجد است.

 

وی گفت: یعنی در مسجد و این مکان مقدس، بهترین وسایل و فرش‌ها و لوازم را قرار و بهترین معماری‌ها را در این جا انجام می‌دهیم، یعنی مسجد مصداق و عرصه تبلور اراده انسان‌های آن محل برای زندگی اجتماعی‌شان است و در کشورهای مسلمان این مسجد است که این ویژگی را دارد.

 

دلخوش ادامه داد: کشورهای پیشرو در جهان اسلام وقتی می‌خواهند قدرت نرم خود را تقویت کنند به سمت تعریف یک جایگاه فیزیکی که همه کشورها ان محل یا اکثر کشورهای مخاطب آن محل روی آن محل اجماع نظر دارند انتخاب می‌کنند و کسی در این اختلاف نظری ندارد که مسجد مکان مقدسی است، هیچ کس اختلاف نظر ندارد که در مسجد باید به یک سمت قبله ایستاد و نماز خواند و برای ورود به مسجد هیچ کارت شناسایی و عضویت در جایی نیاز نیست.

 

وی تأکید کرد: بلکه پیش شرط ورود به مسجد طهارت و قبول کردن وحدانیت الهی است این پیش شرط‌ها موجب اتحاد مردم و وحدت کلمه می‌شود و کشورهای پیشرو در جهان اسلام خودشان را ملزم می‌دانند برای استقرار بناهای عظیم حتی در کشورهای غیر مسلمان برای بالا بردن حداکثری جذابیت دعوت به سوی اسلام داشته باشند.

 

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اما بنای خالی جذابیت گرویدن به اسلام را ندارد، آن طور که اساتید دانشگاه روی این نکته معترف هستند که دانشگاه را اساتید و هیات علمی اعتبار می دهد نه بنای خالی و اگر دانشگاهی بسازیم با بناهای بسیار عظیم با مرمرهای عالی اما هیات علمی بسیار ضعیفی در دانشگاه داشته باشد لزوما و صد در صد آن دانشگاه جز دانشگاه های برگزیده در منطقه و جهان به شمار نخواهد رفت.

 

دلخوش عنوان کرد: مساجد بزرگ نیز قطعا از امکانات لجستیکی برای حضور مسلمانان و حتی غیر مسلمانان برای آشنایی با مبانی اسلامی را ایجاد می‌کند اما لزوما این گونه نیست که هر بنایی بتواند این جذابیت را داشته باشد، اگر به زمان صدر اسلام و سنت پیامبر(ص) بازگردیم در مسجد با حصیرهایی سقف مسجد را درست کرده بودند که در باران‌هایی که می‌بارید مسجد دچار مشکل می‌شد، در همان زمان خانه کفار و مشرکین وجود داشتند که هیچ وقت این مشکل را نداشتند.
 
 
وی تاکید کرد: در مسجد چون حضور موثر و برگزیده بنده الهی وجود داشت شده بود مسجد مدینه النبی(ص) و همه چیز از آنجا نشات گرفته بود، پیامی که در آن محل داده می شود بیشترین جذابیت را دارد بدون اینکه انکار کنم نقش لجستیک را ولی اگر مقایسه کنیم در واقع پیام شدیدترین اثر را دارد.
 
 
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی با توجه به اینکه اراده قطعی وجود دارد به اینکه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران متاثر و گرفته شده از پیام های آسمانی اسلام است.
 
 
وی ادامه داد: این ها را می‌توانیم به مخاطبین خود انتقال دهیم و لذا حتی در کشورهای غربی و غیر اسلامی می‌بینیم مراکز اسلامی که جمهوری اسلامی ایران تاسیس کرده است، اولا دستاوردهای بالایی دارد و اتفاقا عنادهای بالایی نیز با آن دارند اگر این مراکز موفقیت زیادی نداشتند آماج حمله معاندین قرار نمی گرفت.
 
 

 

وی ابراز کرد: کارهای انجام نشده در مورد مسجد و دیپلماسی بیش از کارهای انجام شده است و براساس این اندیشه تشکیل مجمع جهانی تقریب در واقع این بود که ما بیاییم به یک قدر متقنی بین تمامی شاخه‌های جهان اسلام برسیم و نیت و اندیشه واحدی که مطرح است نزدیک تر شویم تا بتوانیم تمام اسلام در برابر تمام غیر اسلامی یا همان اندیشه امت واحده اسلامی را شکل دهیم.

 
 
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هدف از دیپلماسی مسجد، شکل دهی به امت واحده اسلامی در جهان است افزود: ایده آل آن است که بتوانیم به طرف امت احده حرکت کنیم و بگوییم لجستیک از شما و اجازه بدهید هیات علمی را مشارکتا بگذاریم و در آن جا پیام های راستین پیامبر گرامی(ص) و ائمه اطهار را به مخاطبین منتقل کنیم.
 
 
دلخوش تاکید کرد: آن گونه که عربستان و قطر و ترکیه در ساختن مساجد و بالا بردن جذابیت‌های بصری و جذابیت‌های فیزیکی برای مساجد حرکت کردند قطعا جمهوری اسلامی آن مقدار نتوانسته اهداف را محقق سازد.
 
 
وی اضافه کرد: در اتفاقی که اخیرا در انگلیس روی داد مسلمانی را در هنگام خارج شدن از مسجد آتش زدند، مهاجم غربی قبل از آتش زدن مسلمان از وی سوال نکرد که شما شیعه اید یا اهل سنت؟ همین که احساس می کند از یک جایی که ندای وحدانیت سر داده می شود، عداوت و نژادپرستی را در پیش می گیرد.
 
 
وی خاطرنشان کرد: لذا زمان آن رسیده است و یخ‌های برخی از سوء تفاهمات با کشورهای اسلامی از جمله عربستان صعودی دارد آب می‌شود، قطره قطره این یخ‌هایی که آب می‌شود، تبدیل به حسن نظر و حسن نیت می‌شود خاری بر چشم دشمنان امت اسلامی است و من امیدوار هستم بتوانیم با پیروی از رهنمون‌های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بتوانیم به طرف این امت واحده اسلامی حرکت کنیم و مطمئن باشید آن تقویم روز شمار برای از بین رفتن رژیِم صهیونیستی سرعت می‌گیرد.
 
 
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ابراز کرد: در سیاست های دولت سیزدهم روی اولویت برقراری روابط با کشورهای همسایه تاکید ویژه‌ای شد و دستورالعمل‌های مشخصی در این خصوص وجود دارد و دستگاه سیاست خارجه براساس این دستورالعمل ها اولویت را روی کشورهای حوزه همسایه گذاشته است.
 

 

دلخوش بیان کرد: رهبری معظم انقلاب رهبری صراحتا به مقلدان خود فرمودند باید با اهل تسنن با اداب و اکرام برخورد شود، لذا در عمل این را نیز نشان دادیم.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در جریان پیاده روی بزرگ اربعین این امر را به خوبی نشان داد و می‌بینیم میزبانانی که در پیاده روی هستند از جمله تشیع عراقی نیستند و اهل تسنن عراق دوشادوش شیعیان از جمله میزبانان هستند و مفهوم این است در برخورد با دشمن همه اختلافات و درون خانواده را کنار می نهیم.

 

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی تاکید کرد: فرق اسلام و مسجد با مسیحیت و کلیسا در این است که اسلام برای اثبات خودش قائل به حذف دیگران نیست، این قدر ثروت معرفتی درونی دارد که نیاز به این نیست دیگران سکوت کنند تا بتواند صدایش را برساند.

 

دلخوش در این باره افزود: اما در کشورهایی چون آلمان و بروکسل می بینیم کمپین هایی را به راه انداخته‌اند که مساجد نباید مناره داشته باشند؛ جهان تمدنی اسلامی از مرحله تقابل اسلام و مسیحیت و جنگ های صلیبی عبور کرده و نمی خواهیم یادآوری کنیم، اسلام برای حضور خودش در جامعه نیازمند حذف دیگران نیست همان طور که پیامبر(ص) به عنوان خاتم پیامبران همه ادیان را به رسمیت می شناسد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید تصاویر جنایت‌های صهیونیست‌ها را در مونیتورهای بزرگ پیش روی چشم سازمان حقوق بشر پخش کرد و از آنها این سوال را پرسید که از نظر شما بشر به چند طبقه تقسیم می‌شود وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنید چه پاسخی در مورد این جنایت‌ها دارید.

 

مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بیان کرد: رژیم صهیونیستی حساسیت عجیبی در مورد تجمع مسلمانان در صحن مسجد الاقصی دارد چون نقطه خطرآفرین برای دشمن است، چون هر حرکتی که با ترجیع‌بند مسجد در طول تاریخ انجام شده موفق بوده است.

 

وی اظهار داشت:همان طور که امام خمینی(ره) فرمودند: مسجد سنگر است عملکرد در سنگر رفع حمله و آمادگی برای حمله متقابل است در سنگر مراقبت می کنند حمله‌ای نشود وقتی مسلمانان در مسجد جمع می‌شوند و داعشی فجایعی را در حرم امام رضا(ع) انجام می‌دهد تا اتحاد مسلمانان از بین برود نشان می‌دهد حضور مردم در مسجد و عتبات خطر بالفعل برای بدخواهان اسلام است.

 

پایان پیام/ 9