ماه رمضان شورانگیز در یک مسجد تاریخی شیراز/ همت بچه مسجدی های کانون خادم صادق در کمک به محرومان

ماه رمضان شورانگیز در یک مسجد تاریخی شیراز/ همت بچه مسجدی های کانون خادم صادق در کمک به محرومان

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
بچه های مسجد در کانون خادم صادق شیراز در ایام ماه رمضان شبانه روز فعال هستند؛ آنها که پیش از این، تدارک برنامه ها را دیده بودند اکنون مشغول اجرای این آن هستند؛ برنامه هایی که در زمینه های مختلفی در حال اجرااست؛از محافل قرآن تا یاری رساندن به محرومان.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

این روزها در هر جای این مرز و بوم که پا بگذاری بوی عطر رمضان پیچیده و فضای شهرها را معطر کرده است؛ صدای صوت دلنشین قرآن از بانگ مساجد به گوش می رسد و نوای «ربنا» در وقت افطار دل را آسمانی می کند.

 

بچه های مسجد در کانون های فرهنگی هنری هم در ایام ماه مبارک رمضان شبانه روز فعال هستند؛ مسجدی ها که پیش از آغاز ماه مبارک، تدارک برنامه های مختلف را دیده بودند اکنون مشغول اجرای این برنامه ها هستند؛ برنامه هایی که در زمینه های مختلفی در حال اجرا بوده؛ از محافل قرآنی تا تهیه و توزیع بسته های معیشتی و افطاری ساده.

 

سری به کانون فرهنگی هنری «شهید منصور خادم صادق» زدیم تا احوال بچه های مسجد در این ایام در ماه بندگی خدا را جویا شویم؛ کانونی که در یک مسجد تاریخی واقع شده و حال و هوای معنوی خاص خودش را دارد. مسجد «آقا لر» که در محله «لب آب» از محله های قدیمی شیراز قرار گرفته بازمانده ای از دوره قاجاریه است که با داشتن معماری خاص خود از جاذبه های گردشگری شیراز هم محسوب می شود.

 

جزءخوانی قرآن پای ثابت برنامه های ماه رمضان

با مدیر این کانون فرهنگی هنری گپ و گفتی داشتیم تا از برنامه های کانون در ماه مبارک رمضان بیشتر اطلاع پیدا کنیم. مسعود صاف نیت که خود از پا به کارهای مسجدی است می گوید: برنامه های کانون و مسجد را در چند بخش تدارک دیدیم که تا کنون بخش هایی از آن را به اجرا در آورده و ما بقی نیز در حال انجام است.

 

پای ثابت برنامه های ماه رمضان، جزءخوانی قرآن کریم است که مسجد آقالر نیز به این امر اهتمام ویژه داشته و نوای زیبا و دلنشین قرآن هر روز ماه مبارک با حضور بچه مسجدی های کانون شهید خادم صادق طنین انداز می شود.

 

صاف نیت می گوید: جزءخوانی قرآن در این مسجد پیش از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می شود و تقریبا یک ساعت و ربعی نیز به طول می انجامد؛ سپس شرکت کنندگان در این محفل قرآنی به اقامه نماز می پردازند.

 

ضیافت افطاری ساده هم دیگر برنامه ای است که در ایام ماه رمضان و در مساجد و کانون های فرهنگی هنری انجام می شود که به گفته مدیر کانون شهید خادم صادق شیراز، از ابتدای ماه مبارک تا کنون به کمک خیران و اهالی مسجد، پنج بار موفق به اجرای آن شده ایم.

آستین همت مسجدی ها برای یاری رساندن محرومان

اگرچه این کانون در طول سال برنامه های خیرخواهانه را به منظور کمک به اقشار کم بضاعت و محروم انجام می دهد اما معنویت ماه مبارک رمضان سبب شده بچه های مسجد از فیض این امور نیک و خداپسندانه محروم نشوند؛ مسجدی ها در این رابطه آستین همت را بالا زده و برای سه نوعروس جهیزیه تهیه کردند.

 

به گفته صاف نیت، این جهیزیه ها شامل هفت قلم کالای ضروری همچون یخچال، بخاری، لباس شویی، فرش و کولر بوده که به همت خیران و اهالی محله و تلاش بچه های مسجد تهیه شده است. او همچنین می گوید که برای تهیه بسته های جهیزیه حدود یکصد میلیون تومان هزینه شده است.

 

تا از کارهای خیر بچه های مسجد دور نشده ایم، این را هم بگوییم که مسجدی ها برای دستگیری از نیازمندان کارهای دیگری هم انجام داده اند که از جمله آن تهیه کفش و بلوز بوده است؛ آنطور که صاف نیت گفت 30 جفت کفش و لباس با تلاش و همت خیران و بچه مسجدی ها تهیه و به خانواده های محروم دارای فرزندان هشت تا 13 ساله هدیه شده است. برای تهیه این اقلام هم هزینه ای حدوداً 11 میلیون تومانی صرف شده که خیران و نیکوکاران در تامین آن مشارکت داشته اند.

 

از کارهای زیبایی که چند سالی می شود رونق بیشتری گرفته، تامین ارزاق خانواده های محروم است که کانون فرهنگی هنری شهید خادم صادق نیز از قافله این کار نیک عقب نمانده و در ماه مبارک رمضان با تهیه 20 بسته معیشتی، گام دیگری در راه کمک به خانواده های کم بضاعت برداشته است.

 

صاف نیت می گوید: در ماه رمضان امسال 20 بسته مواد غذایی را تهیه کردیم که حاوی اقلام خوراکی همچون ماکارونی، رب گوجه، حبوبات، مرغ، سویا و... بوده و برای هر بسته 300 هزار تومان هزینه شد که در مجموع برای این مرحله از طرح کمک مومنانه در کانون فرهنگی هنری شهید خادم صادق 6 میلیون تومان صرف شده است.

 

تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که بچه مسجدی های این کانون اردوی جهادی هم در این ایام داشته اند؛ و تعدادی منزل افراد محروم را تعمیر و نوسازی کرده اند.

 

اجرای برنامه سه شنبه های مهدوی، برگزاری آیین جشن میلاد حضرت امام حسن(ع)، آیین احیای شب های قدر و برنامه ریزی برای روز قدس و شرکت در راهپیمایی و همچنین برنامه عید سعید فطر نیز از دیگر برنامه های این کانون در ماه رمضان است که صاف نیت به آن اشاره کرد.

 

پایان پیام/ 691