شب قدر؛ شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می‌کند

شب قدر؛ شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می‌کند

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
شب قدر؛ شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می‌کند و مراسم احیای اولین شب قدر با حضور مردم مومن و ولایت مدار استان آذربایجان غربی در مساجد و حسینیه‌های این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی،  شب قدر؛ شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می‌کند.

مراسم شب اول قدر و آئین عزاداری به مناسبت شب نوزدهم ماه رمضان و ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع)  در مساجد و تکایا و بقاع متبرکه استان آذربایجان غربی با حضور مردم مومن و ولایت مدار استان برگزار شد.

 

 

حضو کودکان و نوجوانان در کنار والدین خود و با حضور در مساجد جلوه زیبایی خاصی به این شب بخشیده بود. آنان هم با گرفتن قرآن به سر گرفتن و خواندن دعای جوشن کبیر و ندای «الغوث الغوث»، ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان داده اند.

سخنرانان  و مداحان اهل بیت نیز در نخستین شب قدر در سراسر استان آذربایجان غربی  به ذکر فضایل امیرالمومنین (ع) اولین پیشوا و مقتدای شیعیان پرداخته و مردم عزادار هم در رثای امام  اشک ماتم ریختند و عزاداری کردند.

 

شب های معنوی قدر در ارومیه در تمامی مساجد و مصلاها به‌ویژه مصلای امام خمینی (ره)، حسینیه ثارالله، حسینیه اعظم، مسجد جنرال ، سالن ۲ هزار نفری خانه جوان، پارک ائللرباغی و در اکثر مساجد روستاها و شهری با حضور فعال اعضای کانون های فرهنگی و هنری و مردم مومن استان در حال برگزاری است.

همچنین بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ مبلغ در شب‌های قدر در مساجد و مراکز برگزاری برنامه‌های ویژه این شب حضور می‌یابند.

در این روزهای ماه مبارک رمضان برگزاری مراسم شب احیا و نشست روشنگری همراه با افطاری 600نفری و اجرای گروه های سرود در حسینیه روستای ساتلمش محمدلو توسط کانون فرهنگی وهنری زینبیون شهرستان میاندوآب نیز از دیگر برنامه های این استان بود.

 

تو را به فضل تو می‌خوانم و امیدم هست اگر به قدر تمام جهان خطاکارم ...

مراسم قرآن به سرگرفتن و مناجات با حضرت باری تعالی وجزءخوانی، جوشن کبیر در مسجدجامع حاجی پیرلو توسط  کانون حبیب ابن مظاهر ارومیه نیز برگزار شد.

گفتنی است؛ شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر در نزد مسلمانان از عظمت خاصی برخوردار است، مردم در این شب‌ها به اعمال خاص همانند قرائت دعا، اقامه نماز و مستحبات پرداخته و تا سحر شب زنده داری می‌کنند.

حضرت علی (ع) اولین امام ما شیعیان در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری در مسجد کوفه به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی ضربت خورد و در شب ۲۱ رمضان به شهادت رسید.

پایان پیام/ 566