قرآن به سر گرفتن مردم شهرستان خوی در نخستین شب قدر

قرآن به سر گرفتن مردم شهرستان خوی در نخستین شب قدر

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
آئین نخستین شب قدر همزمان با شب ضربت خوردن امام علی (ع) با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، تکایا، حسینیه‌های شهرستان خوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، ئین نخستین شب قدر همزمان با شب ضربت خوردن امام علی (ع) با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد، تکایا، حسینیه‌های شهرستان خوی برگزار شد.  مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان نخستین شب از لیالی پرفضیلت قدر، در جای جای شهرستان خوی با ویژه برنامه‌های مختلف همراه با قرائت دعای جوشن کبیر و ... برگزار شد.

 

شرکت کنندگان در این مراسم روحانی و معنوی در مساجد و تکایا با سردادن ندای «الغوث الغوث» به راز و نیاز به درگاه الهی پرداخته و در سوگ ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) اشک ماتم ریختند.

شب های احیاء یا لیالی قدر ازجمله مناسبت هایی است که بیش از هر زمان دیگر فرصت طاعت و عبادت و مناجات با خدای عالمیان را برای ما فراهم می کند و در زمانی که مردم زلزله زده شهرستان خوی از لحاظ روحی نیاز به آرامش دارند برگزاری چنین شب هایی آرامش روح و روان را به همراه دارد.

در شب‌های قدر، مردم اسما خداوند را در قالب دعای جوشن کبیر به زبان می‌آورند و آن‌هایی که با ذکر هر کدام از اسامی حالی به حالی می‌شوند را می توان گفت خودش آرامش به همراه می آورد.

 

 

سنت افطاری، جلوه‌ای از برکت ماه مهمانی خدا

همچنین در این شب ها یکی از سنت‌های ارزشمند در ماه مبارک رمضان، افطاری دادن است. ماه مبارک رمضان علاوه بر فضیلت وبرکت‌های بسیار فراوان، دارای سنت‌ها و آدابی است که بر زیبایی و برکت این ماه می‌افزاید.

یکی از این سنت‌ها افطاری دادن است که جلوه‌ای زیبا از رحمت و برکت این ماه مبارک را به نمایش می‌گذارد.

 

تصاویر مربوط به مسجد فاطمه الزهرا (س) تخته پل، مسجد صاحب الزمان (عج) شهرک و مسجد امام حسن مجتبی (ع) روستای بدل آباد شهرستان خوی است.

و در حالیکه همچنان زلزله در شهرستان خوی ادامه دارد و مردم بعضی مناطق همچون یئنگجه شهر فیرورق شهرتسان خوی در چادر زندگی می کنند، ولی از مساجد شهری تا روستایی و آسیب دیده این شهرستان همزمان با ماه مبارک رمضان میزبان مهمانان خدا هستند.

شهرستان خوی به عنوان شهری در شمال‌غربی ایران با مساجد تاریخی، امامزاده‌ها، حسینیه‌ها وتکیه‌ها از قطب‌های گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

 

 

مسجد تاریخی مطلب‌خان به عنوان بزرگترین مسجد روباز کشور، مسجد حجتیه،مسجد سیدالشهداء، مسجد ملاحسن و مسجد شیخ از جمله مساجد تاریخی این شهرستان هستند.

از دیگر مساجد و امامزاده‌های قدیمی و تاریخی خوی می‌توان به مساجد داش‌آغلیان، چورس، دیزج دیز، ملااحمد، ذهبیه و امامزاده‌های سید بهلول، مقبره، شیخ نوایی و میرفتاح و تکیه‌گاه حضرت ابوالفضل اشاره کرد.

پایان پیام/ 566