پیوند مسجد و مدرسه با حضور امام محله مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی در مدارس

پیوند مسجد و مدرسه با حضور امام محله مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی در مدارس

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
حجت الاسلام و المسلمین رضا حسن زاده، امام محله ایی که با حضور در چند مدرسه حوزه استحفاظی مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی از دانش آموزان این مدارس جهت شرکت در برنامه های فرهنگی مسجد دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی_فاطمه صمدزاده:

حجت الاسلام و المسلمین رضا حسن زاده، امام محله ایی که  با حضور در چند مدرسه حوزه استحفاظی مسجد آقا ابراهیم شهرستان خوی از دانش آموزان این مدارس جهت شرکت در برنامه های فرهنگی مسجد دعوت کرد.

مسجد؛ از معنویت بالایی برخوردار است واین سبب می شود تا کارها در مسجد شتاب بگیرید وفعالیت های معنوی وفرهنگی ضریب بیشتری پیدا کند. در این راستا در کارهای فرهنگی هم همسویی مسجد،محله، مدرسه به کیفیت برنامه های مسجد کمک فراوانی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا حسن زاده، امام جماعت مسجد آقاابراهیم شهرستان خوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، گفت: در زلزله های شهرستان خوی باعث ایجاد ترک‌خوردگی در مسجد شده و جز مساجد تعمیری است.

وی افزود: از همان اوایل شروع خدمتم در مسحد اقاابراهیم شهرستان خوی ضمن محترم شمردن جایگاه بزرگترها ارتباط با نوجوانان را در اولویت برنامه هایم قرار داده ام و بعد چند مدت دیدم که اکثرا افرادی که به این مسجد مراجعه می کنند میانسال یا بازنشسته هستند و جای خالی نوجوانان و جوانان در مسجد به شدت احساس می شد.

این امام محله ادامه داد: در این راستا با مراجعه به آموزش و پرورش و دیدار با مدیر کل شهرستان پیشنهاد حضور در مدارس و دعوت دانش آموزان به انجام کارهای فرهنگی در مسجد داده شد. و مقرر شد که با همکاری این ارگان به 12 مسجد که در محوطه این مسجد هستند مراجعه و نوجوانان را به حضور در مسجد دعوت کنیم.

حجت الاسلام حسن زاده گفت: در این طرح 12 مدرسه دولتی و 12 مدرسه غیرانتفاعی در برنامه قرار گرفت و تمام این مدارس در نقاط مختلف شهرستان خوی بوده و این دانش آموزان در برنامه های پایگاه مسجد حضور فعال داشتند، ولی هدف ما از این دعوت، پویایی مسجد بود.

نبود مبلغه در مسجد میرزا ابراهیم شهرستان خوی

وی ادامه داد: تمام مدارسی که در طرح هستند پسرانه بوده ولی به دلیل نبود مبلغه امکان حضور در مدارس دخترانه نیست که امیدواریم در روزهای آتی این مشکل هم حل شود چون ظرفیت حضور بانوان نیز در این مسجد بالا است.

وی با بیان که مسجد باید کانون پویایی از همه جوانب باشد، گفت: حضور دانش کودکان و نوجوانان در این مسجد مختصص پایگاه بوده و ما با اجرای این طرح درصدد آشنایی بیشتر با مسجد هستیم و اولین قدم در این ماه مبارک رمضان برگزاری  افطاری ساده برای نوجوانان است.

کمد جوایز،  تشویقی برای حضور نوجوانان

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ادامه داد: همچنین بعد از این  اولین شخصی که به مسجد می آید جوایزی اهدا می شود تا تشویقی برای این حضور باشد و همچنین در این راستا کمد جوایزی در مسجد داریم که با کمک خیرین تدارک دیده شده است.

وی افزود: حضور پررنگ و مداوم در نماز جماعت مسجد، جلسات، دعاها امتیازاتی دارد و براساس این امتیازها نوجوانان به انتخاب خودشان از جوایز این کمد استفاده خواهند کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده برگزاری کلاس های تقویتی درسی، مسابقات ورزشی، اردوهای ورزشی، سالن و استخر را از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که برای کودکان و نوجوانان با همکاری کانون فرهنگی و هنری ثارالله مسجد آقا ابراهیم تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مسجد نیز در زلزله آسیب جدی دیده، گفت: با توجه به اینکه بالای 2 هزار جلد در کتابخانه این مسجد وجود دارد ولی از لحاظ محتوایی  مناسب قشر نوجوان و جوان نبوده و در این راستا خیرین و مسئولین باید پای کار آیند. و اگر قرائت خانه این مسجد دوباره پویا و کتاب ها بروز رسانی شوند حتما دانش آموزان نیز این کتابخانه استفاده خواهند کرد.

میزبانی مسجد در برنامه های مختلف مدارس

وی افزود: با آموزش و پرورش و مدارسی که مراجعه کردیم توافق کرده ایم که در صورت برگزاری اردوهایی ورزشی برای اعضای کانون مسجد از ظرفیت دانش آموزان نیز استفاده شود.

امام محله مسجد آقاابراهیم شهرستان خوی ادامه داد: قشر نوجوان جز تاثیرگذارترین افراد جامعه هستند و حضور آن‌ها در مسجد می تواند مهم و ضروری باشد.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص)  فرمودند؛ "... هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به یک روزه‌دار افطارى بدهد، خداوند ثواب آزاد كردن بنده‌اى را به او مى‌دهد و گناهان او را نيز مى‌بخشد.

وی گفت: در ماه‌ مبارک رمضان برای ۱۰۰ نوجوان دهه نودی حوزه استحفاظی مسجدآقاابراهیم افطاری تدارک دیده ایم که 22 ام این ماه مبارک انشالله برگزار خواهیم کرد.

حجت الاسلام حسن زاده در ادامه سخنان به برنامه های ماه رمضان و شب های قدر اشاره و گفت:  برگزاری جز خوانی و مراسم‌ احیای‌‌ لیالی‌ قدر و شهادت‌ حضرت‌ علی(ع)  با سخنرانی حجت السلام و المسلمین قاسم خانی(امام‌جمعه شهرستان خوی)، حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده(معاون آموزش و استاد حوزه علمیه) و نفس گرم مداحان را ازجمله برنامه های این ماه و شب های قدر عنوان کرد. ‌

گفتنی است،  شهیدچمران، شهید سیستانی زاده، تیزهوشان علامه حلی، شهید هاشمی نژاد، شاهد برادران حیدر خوئی، نمونه معلم، شهید بابالو و شهید مفتح از جمله مدارسی است که حجت الاسلام رضا حسن زاده،  امام جماعت مسجد آقاابراهیم باحضور دانش اموزان برای شرکت در کارهای فرهنگی دعوت کرده است.

پایان پیام/ 566