بیش از ۸۰ درصد مخاطبان برنامه‌های این مسجد جوانان هستند

بیش از ۸۰ درصد مخاطبان برنامه‌های این مسجد جوانان هستند

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
مسجد ارک پیش از انقلاب فعال بود ولی از نزدیک دهه هفتاد شاهد تحول در این مسجد شدیم و با حضور استاد حاج منصور ارضی و برنامه های شب زنده‌داری و مناجات، این خانه خدا به محل حضور جوانان تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، حجت الاسلام سیدمحمدرضا طباطبایی نسب، امام جماعت مسجد ارک تهران در ویژه برنامه تلویزیونی چشمه که به مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه افق پخش می‌شود با موضوع مسجد ، هیئت و مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه حضور پیدا کرد و گفت: مسجد در تراز اسلامی یعنی مسجد فعال و پاسخ گو و مسجدی که نیازهای جامعه را بشناسد و پاسخگو باشد.

 

وی مسجد ارک را مسجدی اثرگذار معرفی کرد و افزود: این مسجد قبل از انقلاب اسلامی اثرگذار بوده و علمای بزرگی در این مسجد خدمت کرده و منشأ اثر بوده اند؛ مرحوم یاسری، مرحوم آیت الله شیخ مهدی حائری، مرحوم آیت الله غیوری و حضرت آیت الله شبیری در این مسجد خدمت کرده اند و منشأ خدمات و اثرات فراوانی در اینجا بوده اند.

 

امام جماعت مسجد ارک ادامه داد: مسجد ارک قبل از انقلاب کانون توجه بوده و نقطه روشنی دارد. مراسم سالگرد حاج آقا مصطفی در این مسجد برگزار شد و از همان جا لقب امام به آیت الله العظمی خمینی به کار برده شد و منشأ تحول و همراهی با انقلاب را رقم زد.

 

وی مسجد ارک را از مساجد فعال پس انقلاب برشرد و تاکید کرد: هر چند مسجد ارک قبل و بعد از انقلاب فعال بود ولی از نزدیک دهه هفتاد شاهد تحول جدید و پویا در این مسجد هستیم و آن حضور استاد حاج منصور ارضی در این مسجد و اجرای برنامه های شب زنده داری و مناجاتی است که مسجد را به محل حضور جوانان تبدیل کرده است.

 

حجت الاسلام طباطبایی ادامه داد: مرحوم شیخ محمود نجفی، مرحوم تحریری و مرحوم میرهادی و ... بستر این شب زنده داری و مناجات را در این مسجد پهن کردند خود حاج منصور ارضی منشا اثر بوده و شاگردان خوبی هم تربیت کرده اند.

 

وی مسجد ارک را کانون حضور بچه های حزب اللهی و مومنین و متدینین دانست و گفت: شاید بیش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در برنامه های مسجد از جوانان هستند. مردم اهل شب زنده داری هستند و مناجات را دوست دارند و بهترین محل و مرجع را مسجد ارک می دانند.

 

امام جماعت مسجد ارک به برنامه های شب زنده داری این خانه خدا هم اشاره داشت و افزود: در این برنامه های مناجات خوانی و شب زنده داری، استاد ارضی تاکید دارد که حتما سخنران روحانی حضور داشته باشد و هر شب یک جزء قرآن کریم خوانده می شود و در ادامه خود استاد نیز به بیان مباحث اخلاقی می پردازد و به مسائل روز اشاره می کند. امروز تمام مراکزی که مناجات و شب زنده داری در تهران و شهرهای دیگر داریم از اینجا الهام می گیرند.

 

وی در ادامه با اشاره به مسأله حجاب، ابراز کرد: حجاب یک امر کاملا شرعی و قانونی است و ما هم به عنوان پرچمدار تبلیغ و ترویج حجاب طوماری را طبق توصیه استاد تهیه کردیم و مردم امضا کردند، اما باید توجه داشت که حجاب یک رفتار است و ریشه در باور دارد.

 

وی ادامه داد: کسی که خود را مقید به رعایت قوانین راهنمایی می داند، باوری دارد و آن پایبندی او به قوانین است و دشمن به دنبال نابودی باورها است. ما باید باورها را اصلاح کنیم و معتقدیم مجلس امام حسین(ع)، جلسات مناجات و شب زنده داری و انس با علما و فرمایشات امام و رهبری باورها را اصلاح می کند.

 

حجت الاسلام طباطبایی نسب در پاسخ به این سوال که در برابر عُجب و خودبینی چه باید کرد؟، گفت: یکی از صفات رذیله عجب و خود برتربینی است. انسان باید متانت داشته باشد، ولی نباید دچار خودبرتربینی شود. این بیماری ها یک جا باید درمان شود و آن مجلس دعا و پای مناجات هاست. برای نمونه دعای ابوحمزه ثمالی یک کلاس درس انسان سازی است و بهترین جا برای انسان سازی، مسجد و مراسم اهل بیت(ع) و جلسات مناجات است.

 

وی در ادامه به ویژگی های مسجد تراز اشاره کرد و گفت: در زمان امیرالمؤمنین(ع) مسجد تراز مسجد کوفه بود، این مسجد هم مرکز حکومت بود و هم جبهه مقابله با دشمنان. مرحوم امام نیز می فرمودند: مسجد سنگر است؛ سنگر در نقطه مقابل دشمن درست می کنند. ما در مسجد تجهیز می شویم و اخلاق و معنویت پیدا می کنیم تا بتوانیم از دین خدا دفاع کنیم. باید کاری کنیم مسجد محل مراجعه عموم باشد و مسجد ارک نیز محل و ملجأ مردم است.

 
 
امام جماعت مسجد ارک در پاسخ افرادی که به دین خدا و شب زنده داری و مناجات اعتراض می کنند ابراز کرد: این افراد بیایند و تأثیرات این جلسات را ببینند، شهدای ما در این بستر رشد پیدا کرده بودند و به برکت مسجد و جلسات اهل بیت(ع) جان خود را در راه دفاع از میهن و مردم فدا کردند.
 
 
وی ادامه داد: ما در جامعه افرادی را می بینیم که از فرزندان خود ناراضی هستند و گله می کنند، توصیه می کنیم فرزندان خود را در هیئت و مجلس اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) بیاورند. محبت امام حسین(ع) باعث می شود تا اهل نماز و حجاب و دین خدا هم بشوند و بهتربن روش برای آشنا کردن جوانان با دین خدا این است که جوانان را با امام حسین(ع) آشنا کنیم چرا که امام حسین(ع) مصباح هدایت و سفینه نجات هستند.
 
 
حجت الاسلام طباطبایی به اهمیت دعا و مناجات در مسجد پرداخت و گفت: مسجد خانه خداست و قداست دارد و خانه خدا برترین خانه ها و محل توجه خدای متعال است، اگر ما می خواهیم مناجات بهتری داشته باشیم بهترین مکان مسجد است .
 
 
وی مسجد ارگ را بستر جذب حداکثری و دفع حداقلی معرفی کرد و گفت: این کارکردهای مختلفی دارد؛ بسیج فعال و هیئت امنای فرهیخته ای مانند سردار الله کرم، حاج آقا ژولیده و .. را در این جمع و یک مجموعه یک دست داریم.
 
امام جماعت مسجد ارک ادامه داد: در روزهای سخت کرونا هزاران بسته های معیشتی در این مسجد تهیه و توزیع کردیم و در همان شرایط کمک رسانی به بیماران داشتیم و امروز نیز در عرصه های و فضای مجازی کار می کنیم.
 
وی ادامه داد: موسسه قدیم الاحسان مسجد ارک در عرصه تربیت مداح اهل بیت(ع) فعالیت دارد و همه برنامه ها با محوریت نماز صورت می گیرد؛ موکب شهدای مسجد ارک نیز در این شب ها از قریب به پنج هزار نفر پذیرایی می کند.
 
گفتنی است حجت الاسلام طباطبایی نسب امام جماعت مسحد ارگ کتاب ۲۰ جلدی تفسیر نفیس را که در طول ۱۷ سال تلاش به رشته تحریر در آورده اند و آیت الله نوری همدانی و آیت الله سبحانی هم بر آن تقریظ زده اند، محصول هیئت حاج منصور می داند.
 

پایان پیام/ 9