شب قدر شب بخشش گناهان، عفو عاصیان و مجرمان است

شب قدر شب بخشش گناهان، عفو عاصیان و مجرمان است

تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
حجت الاسلام مجتبی الهی یکی از ویژگی های شب قدر را بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان برشمرد و گفت: همگی باید تلاش کنیم تا این فیض عظمای الهی شامل حال ما شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان مراسم احیای شب قدر در مسجد امام سجاد (ع) شهر جیرفت برگزار شد.
حجت الاسلام مجتبی الهی در این مراسم، ضمن تسلیت شهادت امیرالمومنین علی (ع)، گفت: امام صادق (ع) فرمود؛ تقدیر امور و سرنوشت ها در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضای آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت بیان کرد: امام هشتم (ع) فرمود؛ در آن شب قدر آنچه که در سال واقع می شود، تقدیر و اندازه گیری می شود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ، به همین جهت نیز شب قدر شب اندازه گیری نامیده شده است.
وی یکی دیگر از ویژگی های شب قدر را بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان برشمرد و خاطرنشان کرد: همگی باید تلاش کنیم تا این فیض عظمای الهی شامل حال ما شود.
حجت الاسلام الهی ابراز کرد: وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد، چنان که پیامبر اکرم (ص) فرمود؛ کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشود پس خدا او را از رحمت خویش دور می سازد.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت اظهار کرد: اکثر اهل سنت به استناد حدیثی نبوی معتقدند شب قدر یکی از ده شب آخر ماه رمضان است و احتمال شب قدر بودن ۲۷ رمضان، بیشتر از بقیه‌ شب‌ها است و بر این اساس، اهل سنت در این شب به دعا و شب‌ زنده‌داری می‌پردازند.
وی اضافه کرد: برخی از اهل سنت نیز معتقدند شب قدر تنها در زمان زندگی حضرت محمد (ص) هر ساله تکرار می‌شد اما پس از آن دیگر شب قدری نیست.
حجت الاسلام الهی یادآور شد: به گفته برخی دیگر، شب قدر یک شب مشخص در سال نیست و در هر سال شب نامعلوم است این عده معتقدند شب قدر،‌ در سال بعثت، در ماه رمضان بوده اما در سال‌های دیگر ممکن است در ماه‌های دیگر باشد.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت بیان کرد: روش فاطمه (س) این بود که شب قدر را تا صبح به عبادت می‌پرداخت و فرزندان و خانواده خود را نیز به بیدار ماندن و عبادت وادار می‌کرد و مشکل خواب آنها را با کمتر غذا خوردن و خوابیدن در روز برطرف می‌کرد.
وی تصریح کرد: معصومین (ع) در شب‌های قدر، حضور در مسجد و شب‌ زنده‌داری را ترک نمی‌کردند و براساس روایتی، امام صادق(ع) در یکی از شب‌های قدر به شدت مریض بود با این حال از اطرافیانش خواست او را به مسجد ببرند تا در آنجا عبادت کند.
حجت الاسلام الهی ابراز کرد: یکی از توصیه های اکید بزرگان دین در این لیالی قدر بحث دعا بوده خصوصا برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج)، تجربه قوم بنی اسرائیل که با دعا ۱۷۰ سال ظهور پیامبرشان را جلو انداختند به ما می آموزد که دعای ما قطعا موجب تعجیل در ظهور می شود.
امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) جیرفت عنوان کرد: ان شاءالله بعد از دعای زبانی، نذر برای فرج امام زمان (عج) با ترک حتی یک گناه قطعا دعای عملی و تاثیرگذار است.

پایان پیام/ 586