نقالی در ایران، سبک نقالی ملی و علوی است

نقالی در ایران، سبک نقالی ملی و علوی است

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
محمدلو با یادآوری اینکه نقالی در ایران سبک نقالی ملی و علوی است، گفت: نقالی در ایران ترویج جوانمردی، مردانگی و اخلاق و بعدهای مثبت روحی است که منابع آن را بی شمار در مذهب تشیع داریم.

حمیدرضامحمدلو، هنرمند منتخب انقلابی مسجدی از زنجان و عضو کانون تنهاترین سردار روستای قشلاق زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، اظهار کرد: فرهنگ زاده هنر است و جوامع زاده فرهنگ، برای اینکه جامعه ایده آلی داشته باشیم باید به اصلاح فرهنگ آن پرداخت از اینرو لازم است تا به هنر توجه کرد.

 

این هنرمند رشته نقالی به وجود تنوع در هنر اشاره کرد و گفت: یکی از هنرهای اثرگذار هنر نقالی است چرا که نقالی تجمیعی از 17 هنر؛ موسیقی، نقاشی، تئاتر و .... است و در کنار آن باید نسبت به شناخت عناصر و فلسفه در این رشته اهتمام ویژه ای داشته باشید.

 

این نمایش نامه نویس و کارگردان با بیان اینکه هنر نقالی به عنوان یک میراث معنوی به نام ایران ثبت شده است، گفت: تاثیرگذاری این هنر نسبت به تئاتر به جهت ارتباط همه جانبه با تماشاگر است چرا که در هنر تئاتر تنها یک بعد در اختیار تماشاگران قرار دارد ولی در نقالی حاضران از هر چهار بعد هنرمند را به تماشا می ایستند.

 

وی با بیان اینکه ارتباط شناسی در هنر نقالی یک اصل مهم به شمار می رود، تصریح کرد: در کشور ایران میراث ادبی بی نهایت گرانبهایی داریم از سوی دیگر اشعار ادبی غنی در اختیار هنرمند قرار دارد که اشعار مولوی، فردوسی و حافظ نمونه هایی از آن هستند.

 

محمدلو با یادآوری اینکه نقالی در دیگر کشورها نیز وجود دارد ولی در ایران سبک نقالی ملی و علوی مورد توجه است، گفت: نقالی در ایران ترویج جوانمردی، مردانگی و اخلاق و بعدهای مثبت روحی است که منابع آن را بی شمار در مذهب تشیع داریم.

 

این هنرمند عرصه تئاتر اضافه کرد: برای نقل مردانگی می توانیم ازحضرت علی(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) سخن بگوییم و برای به تصویرکشیدن عشق می توانیم به سراغ امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) برویم و در عرصه ملی نیز می توانیم از شجاعت رستم و سهراب و عشق بیژن و منیژه نقالی کنیم.

 

وی با یادآوری اینکه زنجان به جهت زبان ترکی از منابع غنی در اشعار ترکی برخوردار است و می توان به این منابع نیز دسترسی پیدا کرد، افزود: در هنر نقالی به منابع غنی در عرصه های ملی و علوی دسترسی وجود دارد.

 

این هنرمند منتخب انقلابی مسجدی اضافه کرد: نقالی ملی و مذهبی هنری است که می تواند فرهنگ درست را ایجاد کند و از اینرو به نوجوانان و جوانان مسجدی توصیه می کنم از این هنر برای ایجاد آرامش درونی خود بهره مند شوند.

 

وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت کانون های مساجد اتصال آن به مساجد است که می تواند موجب تعالی و رشد معنوی جوانان و نوجوانان شود، خاطرنشان کرد: کانون های مساجد بهترین مکان برای پرورش افراد است و با پرورش این نسل می توان جامعه ای ایده آل را برای کشور متصور شد.

 

به گفته محمدلو، اگر کسی بخواهد از راه مسجد، هنری را پیگیری کند، پشتوانه قدرتمندی دارد که با گفتن یک «یاعلی» می تواند کارهای ماندگاری را انجام داد.

پایان پیام/ 693