مسجدی که میزبان محافل وحدت آفرین و تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن دانش‌آموزی است

مسجدی که میزبان محافل وحدت آفرین و تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن دانش‌آموزی است

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
ایل‌امان مشرقی با اشاره به فعالیت‌های مسجد آخوندطلابی و دارالقرآن امام شاطبی، گفت: ۳۰۰ نفر به صورت شبانه روزی از کل کشور در حال تحصیل در این مرکز هستند و این افراد در طول یک‌سال حافظ کل قرآن و با آموزه‌های دینی آشنا می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، مسجد و کانون‌های مساجد به نقل از بنیاد هدایت، ایل امان مَشرقی از مسجد «آخوند طلابی» گنبدکاووس با حضور در ویژه برنامه چشمه که ماه مبارک رمضان هر روزه از شبکه افق پخش می شود، با محوریت قرآن، مسجد، وحدت حضور یافت و به بیان برنامه های قرآنی این مسجد پرداخت و گفت: مساجد بر اساس رسالتی که از ابتدای اسلام داشته اند محل آموزش دین و قرآن و فرهنگ اسلامی برای اقشار مختلف مردم بوده و پایگاه اسلام هستند.

 

مشرقی ادامه داد: بانی مسجد مرحوم نورمحمد آخوند طلابی از اساتید شهرستان بود و فرزند ایشان امام مسجد ما شد و الان فرزند دیگر ایشان امام این مسجد است و در کنار فعالیت های قرآنی یکی از کارهای این مسجد برنامه های وحدت‌آفرین است. در شهر گنبدکاووس شیعه و سنی در کنار هم زندگی می کنند و فعالیت های قرآنی و دینی به صورت مشترک داریم.

 

وی با اشاره به جایگاه مسجد در بین اهل سنت، افزود: مسجد خصوصا در بین اهل تسنن جایگاه خاصی دارد و تمامی مراسمات اهل سنت در مسجد برگزار می شود و در ماه مبارک رمضان مساجد رونق خاصی دارد.

 

مشرقی در ادامه به برنامه های دارالقرآن این مسجد پرداخت و بیان کرد: دارالقرآن امام شاطبی گنبد کاووس ۱۱ سال است که تأسیس شده و مخصوص دانش آموزان برای حفظ قرآن است؛ ۳۰۰ نفر به صورت شبانه روزی از کل کشور در حال تحصیل در این مرکز هستند و این افراد در طول یک‌سال حافظ کل قرآن و در کنار حفظ قرآن با آموزه های دینی و فرهنگ دینی آشنا می شوند.

 

وی ادامه داد: در کنار دارالقرآن، مهد قرآن و شعب دیگری نیز در حال فعالیت هستند و غیر از این ۳۰۰ قرآن‌آموز افراد دیگری نیز در عرصه حفظ به صورت محدودتر شرکت می کنند.

 

مشرقی با اعلام اینکه باید مردم را با لایه های مختلف قرآن آشنا کنیم، ادامه داد: در دارالقرآن ما استادان متعددی در راستای حفظ و آموزش مفاهیم و معارف قرآنی فعالیت دارند و تمامی فعالیت های قرآنی و آموزشی ما توسط خانواده های قرآن آموزان حامیان مردمی و خیرین تأمین می شود. بخشی از خیرین ما همان کسانی هستند که در سال های قبل در این مسجد حافظ قرآن شده و به اشتغال و درآمد رسیده اند و ما را یاری می کنند.

 

وی با بیان اینکه مسجد را پایگاه قرآن است، ابراز کرد:  ادامه داد: متأسفانه، برخی از فعالیت ها را از مسجد بیرون بردند در حالی که مفاهیم قرآن نیز باید از مسجد منتشر شود.

 

مشرقی به فعالیت های قرآنی در بین مردم ترکمن نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت فعالیت های قرآن در کشور گسترده است و در بین ترکمن ها اهتمام به قرآن و برنامه های قرآنی پیشینه قوی و قدیمی دارد و ترکمن ها اهل قرآن بوده اند. هر چند در این سال ها فضای مجازی تا حدودی در این برنامه ها تأثیر منفی داشته ولی تلاش می کنیم این مسیر ادامه پیدا کند و فعالیت های قرآنی در این استان رونق داشته باشد.

 

این حافظ قرآن و فعال مسجدی ادامه داد: در استان گلستان با همت دوستان و آقای سید مصطفی حسینی دستیار قرآنی استاندار در سند چشم انداز هشت سال برنامه های قرآنی خوبی در حال اجرا است و پیگیر هستیم تا سال ۱۴۰۸، ۱۵ هزار محفل انس با قرآن و خانه قرآن در این استان راه اندازی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دارالقرآن ما در کنار فعالیت های قرآنی در زمینه تواشیح، دکلمه و سرودخوانی در محافل فعالیت دارد و حتی در عروسی ها برخی از این برنامه ها اجرا می شود و تلاش داریم تا محافل عروسی هم با برنامه های دینی گره بخورند. به مردم توصیه می‌کنیم بچه های خود را از قرآن دور نکنند و از همان سنین کودکی آن ها در برنامه های قرآنی و دینی مشارکت دهند.

پایان پیام/ 9