هنر؛ ابزاری مناسب برای جذب کودکان و نوجوانان به سمت مسجد/ تقویت باورهای دینی به‌وسیله هنر

هنر؛ ابزاری مناسب برای جذب کودکان و نوجوانان به سمت مسجد/ تقویت باورهای دینی به‌وسیله هنر

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
نیکخو گفت: هنر می تواند در جذب کودکان و نوجوانان به سمت مساجد موثر باشد و به تبع آن اعتقادات دینی و مذهبی در وجود آنان تقویت می شود.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

هنر متعهد، جلوه ای از انوار الهی است و به تبعیت از هدایت های قرآن، اصول و ارزش های معنوی را در قالب های مختلف یادآوری می کند. هنر متعهد همواره به عنوان ابزاری برای درک بهتر مفاهیم به ویژه آموزه های دینی کاربرد داشته است.

 

استان پهناور فارس از دیرباز مهد فرهنگ و هنر اسلامی بوده و این مهم حاصل آمیخته شدن هنر هنرمندان متعهد با معنویت محقق شده است.

 

امروز نیز از هر گوشه و کنار این استان هنرخیز جلوه ای از زیبایی رخ نشان داده است به نحوی که می توان به جرأت گفت فارس به خانه ای برای هنرمندان تبدیل شده است.

 

«تکریم هنرمندان انقلابی مسجدی» که ایده ای جالب و تحسین برانگیز است، به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به اجرا در آمد و از جنوب استان فارس نیز «محمدرضا نیکخو» در رشته سرود، عنوان هنرمند متعهد و انقلابی مسجدی را به خود اختصاص داد.

 

با این هنرمند مسجدی همراه شدیم تا بیشتر او را بشناسیم؛ شما را به مطالعه گفتگوی خبرنگار شبستان با هنرمندی از خطه جنوب استان فارس دعوت می کنیم.

 

 

1-لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه سالی فعالیت هنریتان را آغاز کرده اید؟

 سلام و عرض ادب  طاعات و عبادات قبول درگاه حق

بنده محمدرضا نیکخو عضو کانون فرهنگی‌هنری امام جعفر صادق علیه السلام لارستان هستم؛ حدود ۱۷ سال است که در رشته سرود و در گروه هنری مصباح الهدی به عنوان مربی فنی، آهنگساز و تنظیم کننده در حال فعالیت هستم.

 

 

2-از فعالیت هنری تان بگویید و اینکه تا کنون چه آثاری را خلق کرده اید؟

کار کردن با نوجوان و جوانان در عرصه هنر سرود های انقلابی، ملی و مذهبی از فعالیت های بنده بوده که البته برایم بسیار لذت بخش است؛ به این سبب در گروه سرود مصباح الهدی لارستان در حال حاضر حدود ۲۵۰ نفر از برادران و خواهران، ۲۰ مربی فنی، سه تنظیم کننده و ۲ شاعر در حال فعالیت هستند و به مناسبت های تقویمی آثار متعددی تولید و از رسانه ملی  از شبکه های مختلف سیما نیز پخش شده است.

 

 

3-در جشنواره ها هم شرکت داشته اید و چه عناوینی را کسب کرده اید؟

در جشنواره های استانی و کشوری زیادی حضور ‌داشته و مقام های متعددی هم کسب کرده ایم؛ از جمله مقام اول کشوری در جشنواره ترنم الهی(نماز) در استان سمنان؛ ‌مقام اول در جشنواره ضد استکباری طبس؛ مقام اول در جشنواره ترنم بیداری بسیج هنرمندان؛ مقام سوم در جشنواره کانون های مساجد کشور در ساری، مقام دوم در جشنواره کانون مساجد کشور در همدان؛ و راهیابی به اولین جشنواره موسیقی و سرود فجر.

 

 

4-آخرین جایزه ای گه گرفتید چه بود؟

جایزه بزرگ رودکی (یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی)

 

 

5-از فعالیت تان در حوزه مسجد بگویید؟

در مسجد امام جعفر صادق علیه السلام لارستان کلاس های فرهنگی و هنری در رشته های مختلف ویژه برادران و خواهران برگزار می شود که بنده نیز در رشته سرود با کانون فرهنگی هنری این مسجد همکاری دارم.

 

 

6-از دیدگاه شما هنرمند متعهد و انقلابی چه نقشی در تحول جامعه می تواند داشته باشد؟

آموزش و تخصص‌ در رشته های هنری یکی از مهم ترین شاخصه هاست که یک هنرمند متعهد و انقلابی باید برای آن وقت بگذارد تا بتواند در مجموعه مسجد کارهای فاخر را تولید و برای نوجوان و جوانان نیز جذاب باشد؛ هنر می تواند در جذب کودکان و نوجوانان به سمت مساجد موثر باشد و به تبع آن اعتقادات دینی و مذهبی در وجود آنان تقویت می شود.

 

پایان پیام/ 691