«نذر قربانی» پای ثابت برنامه‌های کانون «شهید رحمانیان»/ همه چیز با یک پیامک آغاز می‌شود

«نذر قربانی» پای ثابت برنامه‌های کانون «شهید رحمانیان»/ همه چیز با یک پیامک آغاز می‌شود

تاریخ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
در برنامه «نذر قربانی» که چند سالی می شود در کانون «شهید رحمانیان» جهرم به صورت ماهانه انجام می شود هر سال به طور متوسط ۲۰ راس گوسفند قربانی می شود و گوشت های حاصل از آن نیز به خانواده های محروم محله تعلق می گیرد.

 خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

«نذر قربانی» از برنامه های نیک و ارزشمند است که چند سالی می شود در مساجد رواج یافته و به عنوان یک برنامه ثابت به اجرا در می آید. بچه مسجدی ها، برنامه نذر قربانی را به صورت ماهانه انجام می دهند و با قصد قربت و به نیت ائمه اطهار(ع)، گوشت ها را میان فقرا و افراد نیازمند تقسیم می کنند.

 

البته در دین مبین اسلام نیز ذبح قربانی توصیه شده و آن را دارای فواید متعددی دانسته اند؛ آنچنان که در آیه ۳۷ سوره مبارکه حج آمده «گوشت و خون قربانی به خدا نمی رسد اما تقوای شما به خدا می رسد» این همان تقربی است که به واسطه قربانی کردن نزد خداوند متعال نصیب انسان ها می شود.

 

از دیدگاه قرآن کریم، عمل نیک قربانی کردن آثاری نیکو دارد که در چند آیه سوره مبارکه حج و مائده اشاره شده است؛ دست یابی به رحمت واسعه الهی (آیات ۹۷ و ۹۸ سوره حج)، قرار گرفتن در زمره نیکوکاران و اهل احسان (آیات ۳۶ و ۳۷ سوره حج) و بهره مندی از مغفرت الهی (آیات ۹۷ و ۹۸ سوره مائده) از نتایجی است که خداوند متعال در بیان این عمل نیکو اشاره کرده است.

 

همچنین نزدیکی و قرب به خداوند، رفع بلا و دفع ضرر از مال و جان و بخشیده شدن گناهان نیز از آثار دیگر قربانی کردن است که در روایات اهل بیت(ع) نسبت به آن اشاره شده است. البته به جز آثار فردی، این عمل زیبا آثار اجتماعی هم دارد که دستگیری از فقرا و نیازمندان که توان تهیه و خرید گوشت ندارند از آن جمله است.

 

بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری «سردار شهید علی اکبر رحمانیان» مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) شهرستان جهرم چند سالی می شود که برنامه «نذر قربانی» را به صورت ماهانه اجرا می کنند؛ آنها این عمل زیبا را در ابتدای هر ماه قمری و به نیت رضای خداوند متعال و سلامتی وجود نازنین حضرت مهدی(عج) انجام می دهند.

 

همه چیز با یک پیامک آغاز می‌شود  

فرایند نذر قربانی در این کانون فرهنگی هنری تنها در یک روز و آن هم با یک پیامک در فضای مجازی انجام می شود؛ یک روز پیش از موعد این برنامه که معمولاً روز پایانی ماه (قمری) است با پیامکی حاوی شماره حساب، مسجدی ها را باخبر می کنند و تقریباً چند ساعت پس از ارسال پیامک، هزینه تهیه قربانی تامین می شود.

بچه ها سپس به میدان فروش دام رفته و به اندازه پولی که در اختیار دارند گوسفند یا گوسفندانی را خرید می کنند و پس از ذبح و بسته بندی، گوشت ها را به دست خانواده های کم بضاعت و محروم می رسانند.

 

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری «سردار شهید علی اکبر رحمانیان»، تصمیم بر اجرای ماهانه طرح نذر قربانی چند سالی می شود در این کانون گرفته شده اما پیش از این نیز بحث قربانی کردن در مسجد امیرالمومنین(ع) همواره رونق داشته و در طول سال به اجرا در آمده است.

 

هادی ترابفرد می گوید: البته نذر قربانی تنها گوشه ای از برنامه های خیرخواهانه بچه مسجدی ها است و غیر از آن برنامه های دیگری همچون تهیه جهیزیه برای نوعروسان، توزیع بسته های معیشتی و... نیز به مدد اهل بیت(ع) و همت اهالی مسجد انجام می شود.

 

وی معتقد است بچه های مسجد در کار خیر پیش قدم هستند و همین امر دلیلی شده تا برنامه های خیرخواهانه را بدون دغدغه انجام دهیم؛ به ویژه برنامه های ماهانه نذر قربانی که خوشبختانه طی این چند سال به طور منظم و در وقت خودش انجام شده است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «سردار شهید علی اکبر رحمانیان» به خیریه مسجد نیز اشاره دارد که مدیریت آن را بچه های مسجد بر عهده دارند و با شناسایی افراد کم بضاعت و محروم، نقش عدیده ای در محرومیت زدایی از چهره جامعه را بر عهده داشته است.

 

ترابفرد می گوید: پس از انجام فرایند ذبح قربانی، بسته های گوشت به طور مساوی در وزن های یک کیلویی تهیه و آماده تحویل به خانواده های محرومی می شود که پیش از این توسط خیریه مسجد شناسایی شده اند.

ذبح ۲۰ راس گوسفند در طول یک سال

وی ادامه می دهد: در برنامه نذر قربانی مسجد ما به طور متوسط سالانه ۲۰ راس گوسفند به همت بچه های مسجد ذبح و گوشت های حاصل از آن میان خانواده های کم توان توزیع می شود.

 

ترابفرد همچنین به اجرای طرح نذر قربانی ماه شوال که در همین یکی دو روز گذشته انجام شد اشاره می کند و می گوید: قربانی روز اول ماه شوال با جمع آوری مبلغ ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان توسط بچه های مسجد انجام و در نهایت منجر به تهیه و خرید سه راس گوسفند و ۱۱۲ بسته گوشت شد که به همت مسجدی ها میان اهالی نیازمند محله تقسیم شد.

 

شاید برای حرف آخر این گزارش همین سخن گوهربار حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام کافی باشد؛ آنجا که می فرمایند «اگر مردم می دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می کردند. اولین قطره ای که از خون قربانی بر زمین ریخته می شود، گناهان صاحب آن قربانی آمرزیده می شود.»

 

 

 

 

پایان پیام/ 691