دغدغه بچه مسجدی‌های جنوب فارس پیش زمینه ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد/ ایجاد زمینه پویا برای راه‌اندازی پایگاه‌های قرآنی

دغدغه بچه مسجدی‌های جنوب فارس پیش زمینه ایجاد پایگاه‌های قرآنی در مساجد/ ایجاد زمینه پویا برای راه‌اندازی پایگاه‌های قرآنی

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
اخوت گفت: برخی کانون‌های مساجد در جنوب فارس دارای سابقه اجرای طرح‌های ۱۰ تا ۳۰ ساله در حوزه فعالیت قرآنی هستند که این امر نشان از پیش زمینه فعال و بالقوه تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی است که از قبل دغدغه آن وجود داشته و روی آن کار شده است.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

مقام معظم رهبری همواره در بیانات حکیمانه خود، کلیدواژه های متعددی را به فراخور زمان و شرایط موجود مطرح می کنند تا مردم و مسئولان با بهره گیری و عمل به آن، مسیر تعالی جامعه را در پیش بگیرند. از جمله این کلیدواژه ها «تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی» است که رهبری انقلاب در ابتدای ماه مبارک رمضان سال گذشته به آن اشاره داشتند و این مهم را بهترین مشوق برای وارد شدن نوجوانان و جوانان به وادی قرآن و به ویژه تربیت حافظان قرآن عنوان کردند.

بیانات رهبری انقلاب اگرچه اصحاب مساجد به ویژه کانون های فرهنگی هنری را به تکاپو انداخت و منجر به ایجاد یک حرکت منسجم قرآنی در کشور شد اما تا رسیدن به سر منزل مقصود که به تعبیر رهبری انقلاب تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است هنوز فاصله داریم. حرکت منسجم کانون های فرهنگی هنری مساجد در راستای تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی، خون جوشانی را به رگ ها جاری کرده و نقطه امیدی برای تحقق کلام رهبری انقلاب است.

با محمدابراهیم اخوت، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب استان فارس همراه شدیم تا راهکارها و سیاست های نهاد زیرمجموعه خود برای تحقق کلام رهبری در مسئله تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی را جویا شویم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

 

 

1- لازمه تحقق تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی مد نظر رهبری انقلاب چیست؟

امام خامنه ای در همان بیاناتی که موضوع تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی را مطرح کردند فرمودند که قرآن در همه ادوار تاریخ بشر، معارف مورد نیاز انسان را در صحنه وسیع و عظیم زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، معنوی، حاکمیتی و همه ابعاد دیگر در اختیار قرار می‌دهد.

این بهترین راهکار است. یعنی توجه به ابعاد مختلف در صحن مسجد با تمسک به قرآن کریم و این مطلب بدون تدبر و فهم مفاهیم و معارف عظیم و مضامین عالی کلام وحی قابل دستیابی نیست.

نکته ای که مطرح است و اتفاقا در ادامه بیانات رهبری هم اشاره شد توجه به بعد روح انسان است که شرط دستیابی به همین معارف عظیم قرآنی است و آن تطیهر دل و پاکیزگی روح است که این مسئله هم در دوره جوانی بسیار سهل‌تر است. لذا توجه به جایگاه جوانان در مساجد اصل مهمی است که برای تحقق این امر باید در بعد معرفتی و اجرایی بدان توجه شود.

اما نکته دیگری که در موضوع پایگاه های قرآنی مطرح شد ولی مورد غفلت قرار گرفت موضوع تعامل و ارتباط با مساجد دیگر و در واقع به نوعی زمینه هم افزایی ایجاد کردن است که اگر با دقت به بیانات رهبری در موضوع پایگاه های قرآنی تفکر کنیم این سلسله همه جانبگی و تالیف قلوب مومنین را مشاهده می کنیم.

پس اگر بخواهیم به صورت کاربردی به موضوع نگاه کنیم و از حوزه حرف و شعار بیرون بیاییم، ناچار به هم افزایی و اتصال و شبکه جوانان مساجد به هم خواهیم بود.

 

 

2-با توجه به ظرفیت بالای جنوب فارس، چه تعداد پایگاه قرآنی می تواند در کانون های مساجد راه اندازی شود؟

در منطقه جنوب فارس تقریبا تمام مساجد دارای فعالیت قرآنی خصوصا طرح تلاوت نور و تفسیر نور که روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با معنی تلاوت می شود هستند که نشان دهنده زمینه پویا برای راه اندازی پایگاه های قرآنی است.

 

 

3- پیش نیاز پایگاه های قرآنی تربیت مربی و اساتید متبحر است آیا در این زمینه برنامه هایی برای سال جاری مد نظر است؟

بحمدالله جنوب فارس با صبغه تاریخی و معنوی که دارد هم‌اکنون دارای مراکزی فعال و پویا در حوزه قرآن و عترت است که اتفاقا با محوریت مسجد و پایگاه و کانون فرهنگی هنری مسجد در حال فعالیت می‌باشند. حتی برخی کانون‌ها دارای سابقه اجرای طرح‌های بیش از ۱۰سال و حتی ۳۰سال در حوزه فعالیت قرآنی هستند که این امر نشان از پیش زمینه فعال و بالقوه این موضوع است که از قبل دغدغه آن وجود داشته و روی آن کار شده است. لذا در مرحله اول هم‌افزایی مراکز موجود است. سپس شناسایی و افزودن مراکز بالفعل به جریان قرآنی منطقه و بالقوه کردن آن‌ها است.

 

 

4-آیا پرداختن صرف به قرائت قرآن و تلاوت روزانه در مساجد برای ایجاد پایگاه های قرآنی کفایت می کند؟

طبیعتا قرائت و تلاوت‌های روزانه امر لازم است اما شرط کافی نیست. اساسا طرح پایگاه قرآنی یک پله فراتر از مرحله اول که طرح تلاوت نور و قرائت‌های روزانه مساجد است بوده و در واقع می‌توانیم حتی به عنوان نقش مکمل نیز بدان بیندیشیم.

 

 

5-حمایت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد از کانون ها برای تحقق منویات رهبری پیرامون پایگاه های قرآنی چه می‌تواند باشد؟

تشکیلات اساس کارها است. لذا مرحله اول هم‌افزایی بین مجموعه‌های همکار است. إن شاءالله در نظر داریم در ادامه جلسه‌ای نیز با حضور حداکثری فرهیختگان و اساتید و دغدغه‌مندان حوزه قرآن و عترت برگزار کنیم که هماهنگی‌های اولیه آن صورت گرفته است. رسالت اصلی ستاد نیز هماهنگی است که علاوه بر روند اجرایی و فکری، نباید از آن غفلت شود چرا در پیشبرد مسئله حائز اهمیت است.

 

 

 

 

پایان پیام/ 691