بزرگداشت دهه کرامت با محور اخلاق اجتماعی، نشاط و امیدآفرینی/ تدارک برنامه‌های ملی و مفصل برای روز دختر

بزرگداشت دهه کرامت با محور اخلاق اجتماعی، نشاط و امیدآفرینی/ تدارک برنامه‌های ملی و مفصل برای روز دختر

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور برگزار شد و طی آن اخلاق اجتماعی، نشاط و امیدآفرینی به عنوان محور برنامه‌های این دهه و خدمت کریمانه و وحدت به عنوان رویکرد برگزاری جشن‌های آن مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست شورای هماهنگی جشن های دهه کرامت صبح امروز (سه شنبه، پنجم اردیبهشت ماه) در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور نمایندگان عضو این شورا برگزار شد.

 

 

 

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

 

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، با تشکر از رییس شورای تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واسپاری ریاست ستاد بزرگداشت دهه کرامت به وی، اظهار کرد: باید برای مردمی کردن و ایجاد حس خوب و نشاط اجتماعی در جامعه از بستر این جشن ها تلاش کنیم.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با بیان اینکه ما به وجود حرم های اهل بیت(ع) در ایران اسلامی  افتخار می کنیم، افزود: آستان های مقدس امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) مکان هایی مقدس برای ذکر و یاد اولیاءالله هستند.

 

وی با بیان اینکه آستان امامزادگان همواره در ایران اسلامی منشأ اثر و تحول بوده اند، افزود: لذا در دهه کرامت روزی به عنوان بزرگداشت مقام امامزادگان نامگذاری شده است. در دهه کرامت امسال باید به ویژگی ها و ظرافت های خاص سال هم توجه شود.

 

برنامه های دهه کرامت را در طول سال استمرار دهیم

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه جشن های دهه کرامت امسال از روزهای پایانی اردیبهشت شروع می شود، گفت: ضرورت دارد که دبیرخانه بزرگداشت دهه کرامت در طول سال فعال باشد و ما نیز تلاش می کنیم که برنامه هایی برای طول سال طراحی کنیم.

 

 

 

 

حجت الاسلام خداداده بر لزوم ایجاد موج آفرینی در ایام دهه کرامت تاکید و ابراز کرد: انجام کارهای ویترینی اثرگذار و پربازده نیست، ترویج شعائر الهی متفاوت از کار ویترینی است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه امسال سوم خرداد با سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت با جشن های دهه کرامت همزمان شده است ، ضرورت دارد که در این راستا نیز برنامه هایی تدارک دیده شود.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بر لزوم ترویج مفاهیم مرتبط با اخلاق اجتماعی، نشاط، امیدآفرینی، حُسن خُلق، خدمت کریمانه، وحدت با محوریت اهل بیت(ع) در این ایام تاکید کرد و گفت: با برگزاری برنامه های ویژه در این زمینه تلاش کنیم که برخی اختلاف سلیقه ها به ویژه در مسئله حجاب برطرف و تهدید دشمنان برای سوءاستفاده از ظرفیت جامعه بانوان، به فرصت تبدیل شود.

 

 

 

 

وی تاکید کرد: باید کارگروه های تخصصی تشکیل شده از سوی دستگاه های عضو این شورا همانند سال های گذشته فعال باشند و دستگاه های مختلف در استان ها در این زمینه با استاندار و نمایندگان ولی فقیه نیز جلساتی برگزار نمایند.

 

حجت الاسلام «محمدمهدی عرب انصاری»، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه این شورا پرداخت به مناسبت های ملی و مذهبی را وظیفه خود می داند، گفت: با هماهنگی دستگاه های مختلف برنامه ریزی های لازم برای با شکوه برگزار شدن جشن های ملی و مذهبی انجام می شود.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های مورد توجه این شورا برنامه ریزی برای دهه کرامت است، گفت: با باشکوه تر برگزار کردن جشن های این ایام بنا داریم شور معنوی خاص‌تری در کشور برپا شود، چراکه مردم دلداده اهل بیت(ع) هستند، بنابراین باید از این فرصت برای بزرگداشت اهل بیت (ع) بهره برداری نماییم. خوشبختانه در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ما همراهی و همکاری خوبی داشته است.

 

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به انتصاب حجت الاسلام خداداده به ریاست شورای هماهنگی دهه کرامت، بیان کرد: امیدواریم شاهد تحول گسترده در بزرگداشت این ایام باشیم هر چند در سال های گذشته نیز این دبیرخانه در ایام دهه کرامت برنامه های باشکوهی برگزار کرده است که باید امسال نیز این برنامه ها وسیع تر با محوریت حرم های مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی کاظم (ع) در شیراز برگزار شود.

 

وی بر لزوم توجه به سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر تاکید کرد و گفت: این برنامه با محوریت آستان مقدسه حضرت معصومه (س) در قم باید به صورت ویژه در سراسر کشور نیز برگزار شود زیرا با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور باید برنامه های بیشتری تدارک دیده شود.

 

 

 

 

حضرت معصومه(س)،بهترین دختر دنیا شعار بزرگداشت روز دختر

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «مهدی احمدی»، معاون فرهنگی آستان مقدسه حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه هر سال کارگروه محتوایی دهه کرامت در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با همکاری اعتاب مقدسه اقدام به تعیین شعار برای این ایام می نمایند، گفت: با جلسات متعددی که در این راستا برگزار شد، شعار امسال دهه کرامت با عنوان «اخلاق اجتماعی، نشاط و امیدآفرینی» انتخاب شد.

 

 

 

 

وی افزود: همه می دانیم که عنصر زن به ویژه دختران در طول تاریخ تاثیرگذاری ویژه ای داشته اند و همواره در تاریخ اسلام و همچنین تاریخچه انقلاب اسلامی و در دیدگاه امام و رهبری به جنس زن به عنوان عنصر تاثیرگذار نگاه شده است و دشمن نیز این موضوع را درک کرده به همین جهت همه ابزارش را به کار گرفته است تا از تاثیرگذاری این عنصر مهم علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

 

وی ادامه داد: دشمنان تلاش دارند فرهنگ غنی اسلامی و جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند و تمام ظرفیت شان را در این زمینه به کار گرفته اند. ما باید در این راستا تلاش کنیم تا از بحران ها و مشکلاتی که آنها برای ما به وجود می آورند، عبور کنیم.

 

معاون فرهنگی آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به ظرفیت بی بدیل این آستان مقدسه گفت: حضرت فاطمه معصومه (س) دختر آل الله است و مجاهده، عالمه، مدافع حریم اهل بیت(ع) از ویژگی های بانوی کرامت است و ایشان همواره به عنوان بانوی فعال سیاسی و اجتماعی در جامعه حضور داشتند و می توانند برای الگوبخشی به دختران ما نمونه بارزی باشند، ضمن اینکه حضرت معصومه(س) دارای عنایات و کرامات بالایی نیز بودند که آستان مقدسه آن حضرت(ع) باید از این ظرفیت برای ناکام کردن برنامه های دشمنان به کار گیرد.

 

حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه جشن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر با شعار «حضرت معصومه (س)، بهترین دختر دنیا» برگزار می شود، افزود: جشن های امسال را با توجه به شرایط جامعه چند روز قبل از ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز خواهیم کرد و تلاش داریم در این راستا برنامه های جذاب، معنوی و جوان پسند با رویکرد مردمی اجرا شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «فقیه اسفندیاری» با اشاره به اینکه این آستان مقدس امام رضا(ع) همواره در سال های گذشته در حوزه بین الملل برنامه های گسترده ای برگزار کرده است، افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال بر برگزاری برنامه ها با نگاه تحول آفرین همراه با آسیب شناسی ضعف ها تاکید کردند، ما تلاش خواهیم کرد که در برنامه هایمان این نگاه را مورد توجه قرار دهیم.

 

اهتمام به تدارک برنامه های معرفت افزا

معاون بین الملل آستان قدس رضوی افزود: ضرورت دارد که در ایام دهه کرامت برنامه ها مردم نهاد، مردم محور و معرفت افزا باشند.

 

وی با بیان اینکه دهه کرامت باید موسم تبلیغ و ترویج شادی حلال، تولید برنامه های امیدآفرین و شادی آفرین در جامعه باشد، ابراز کرد: باید در این زمینه برنامه های معرفت افزا و فاخر دینی تولید کنیم.

 

وی از برگزاری پیش کنگره جهانی امام رضا (ع)، برگزاری جشن های دهه کرامت، برپایی میزهای پاسخگویی به سوالات مردم و برپایی حلقه های معرفت در این ایام به همت آستان قدس رضوی خبر داد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، زبرجد، مدیر فرهنگی آستان احمد بن موسی کاظم (ع) با اشاره به حادثه تلخ و فاجعه تروریستی که سال گذشته در شیراز رخ داد، افزود: امسال بنا داریم که در ایام دهه کرامت توجه ویژه ای به شهدای این فاجعه تروریستی داشته باشیم.

 

نماینده آستان حضرت احمدبن‌موسی(ع) بر لزوم معرفی شخصیت و کرامات حضرت شاهچراغ (ع) در این ایام تاکید کرد و گفت: برنامه های این آستان در این ایام با شعار «آستان احمدی، ستاره درخشان» تدارک دیده شده است.

 

برپایی موکب در ایام دهه کرامت در جوار آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «محسن عرفاتی»، معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با بیان اینکه آستان سید الکریم(ع) در شهر ری قبله تهران معرفی شده، ابراز کرد: بنابراین می توانیم در این ایام در عرصه های مختلف برنامه های متنوعی برای بزرگداشت حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار کنیم.

 

وی افزود: همزمان با اربعین حسینی برنامه جاماندگان اربعین به همت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همه ساله با همکاری گروه های مردم نهاد برگزار می شود و در این راستا نیز مواکبی در جوار این آستان مقدس برپا می شود. ما در سال گذشته در ایام نیمه شعبان نیز اقدام به برپایی مواکب در جوار این آستان مقدس نمودیم که خوشبختانه با استقبال مردم مواجه شد. با تجربه خوبی که در این زمینه داشتیم، خوب است که در ایام ولادت و اعیاد نیز برپایی مواکب در جوار این آستان مقدس برگزار شود تا بتوانیم شور و نشاط معنوی با مشارکت مردم برپا نماییم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «ملک‌مکان»، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت و به تشریح برنامه های تدارک دیده شده از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این استان پرداخت و گفت: بیش از پنج هزار مسجد در استان فارس برای برپایی جشن های دهه کرامت آمادگی دارند، ضمن اینکه ما تلاش داریم برای گروه های سنی مختلف در این ایام برنامه های متنوعی تدارک ببینیم.

 

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس بر لزوم اجرای سرود و همخوانی توسط دختران در روز دختر تاکید و پیشنهاد کرد: آموزش و پرورش و بسیج خواهران در این زمینه ظرفیت هایشان را برای تدارک جشن های مختلف در مدارس به میدان آورند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام امیدی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان فارس با حضور مجازی در این نشست بر لزوم تدارک جشن های دهه کرامت با محوریت آستان حضرت شاهچراغ (ع) برای گروه های سنی مختلف به ویژه برای نسل نو تاکید کرد و گفت: تلاش داریم با همکاری آستان حضرت شاهچراغ (ع) برنامه های شاد و موثری را برای ایام دهه کرامت تدارک ببینیم.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «سلطانی»، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی نیز به صورت آنلاین در این جلسه حاضر شد و با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده برای دهه کرامت، گفت: آمادگی داریم همانند سال های گذشته با همکاری نهادهای اجرایی برنامه های متنوع و جذابی را برای ایام دهه کرامت اجرا کنیم و آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت گلباران حرم رضوی را با حضور اقشار مختلف زائران و مجاوران انجام خواهد داد؛ ضمن اینکه مسابقات کتابخوانی و جهاد تبیین در این ایام برگزار می شود.

 

بهره گیری از ظرفیت هشت هزار امامزاده

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «موسوی متقی»، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همزمان با پنجم ذی القعده، روز بزرگداشت امامزادگان برنامه های ویژه ای از جمله تجلیل از خدام و هیئت امنای امامزادگان و بقاع متبرکه دنبال می شود.

 

وی با اشاره به ظرفیت هشت هزار امامزاده و بقعه در کشور برای بزرگداشت دهه کرامت، گفت: این آستان های مقدس قطب های فرهنگی هستند که همواره شاهد حضور مردم در آنها هستیم و تلاش داریم در این ایام کاروان های سفیران کرامت و زیر سایه خورشید را در بقاع راه اندازی کنیم.

 

وی همچنین از راه اندازی دو پویش امامزادگان سرزمین من و امامزادگان قطب فرهنگی در ایام دهه کرامت خبر داد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمودی، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران هم افزایی دستگاه های مختلف برای برنامه ریزی برای دهه کرامت را اقدامی مبارک دانست و گفت: خوب است در این ایام به فعالیت های حوزه بانوان توجه ویژه شود.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، پارسیان، نماینده معاونت امور زنان ریاست جمهوری از تدارک جشن ملی روز دختر همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در سراسر کشور خبر داد و ابراز کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به حفظ هویت دختر ایرانی و اسلامی، برنامه های متنوعی و جذابی را برای این ایام عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «فاطمه گنجی»، مشاور امور بانوان رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه همه اهل بیت (ع) نور واحد هستند، گفت: همه این نورهای واحد به حضرت فاطمه (س) متوسل می شوند و زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) نیز همانند زیارت حضرت زهرا (س) است؛ بنابراین ضرورت دارد در روز دختر در مساجد، امامزادگان برنامه های متنوعی برگزار شود.

 

 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسن طیب‌حسینی»، نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور در ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به اینکه حوزه های علمیه به عنوان نهاد فرهنگی کشور همواره در همه بخش های دهه کرامت فعال بوده اند، بیان کرد: اعزام مبلغ و تولید محتوا در این ایام از رویکردهای مورد توجه حوزه ها است.

 

بهره گیری از ظرفیت نخبگان تبلیغی

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام «کمال»، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این نشست خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دو موضوع را یادآور شدند؛ اول آنکه از برنامه ها و فعالیت های کلیشه ای و ویترینی پرهیز شود، دوم اینکه برنامه های تربیتی که بتواند در تربیت شخصیت نسل جوان موثر باشد، باید مورد توجه باشد. این تاکیدات مقام معظم رهبری همواره مورد توجه و اهتمام ما بوده و این رویکرد را دنبال می کنیم.

 

وی افزود: تلاش ما در این راستاست که برنامه های مستمر در طول سال داشته باشیم و تنها به مناسبت ها اکتفا نکنیم، ضمن اینکه دفتر تبلیغات اسلامی همه ظرفیت خود را برای باشکوه تر برگزار شدن جشن های دهه کرامت به کار گرفته و از ظرفیت مبلغان متخصص و نخبگان تبلیغی در این زمینه بهره می برد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام ذاکر، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم نیز از تدارک برنامه اجتماع ملی دختران در روز دختر خبر داد.

همچنین، حجت الاسلام حیدری، مسئول ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم بر لزوم تدارک جشن های روز دختر به همت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خبر داد و گفت: تلاش می کنیم که در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در جوار این آستان مقدس محیط و فضای دلنشینی برای حضور دختران فراهم نماییم.

 

 

 

 

در این نشست حجت الاسلام «محمدمهدی عرب انصاری»، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی حکم ریس ستاد بزرگداشت دهه کرامت را که توسط رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صادر شده است، قرائت و سپس به ایشان اعطا کرد.

 

 

پایان پیام/ 40